کاندیداهای از پیش بازنده

اما آیا هیچ عاملی برای نگرانی وجود ندارد؟ پاسخ این سوال منفی است. میزان حضور رای دهندگان اهمیت بالایی دارد و  پوتین نگران حضور کم مردم پای صندوق‌های رای است. یکی از علل نگرانی این است که مشارکت اندک واجدان شرایط رای دادن، پرسش‌هایی درباره مشروعیت سیستم انتخاباتی و میزان مقبولیت رئیس‌جمهوری مطرح می‌کند.

اگر ولادیمیر پوتین در انتخابات روز یکشنبه پیروز شود که قطعا چنین خواهد شد، برای چهارمین بار رئیس جمهوری این کشور می‌شود و از این پیروزی برای تحکیم بنیان‌های قدرت خود و روسیه در جهان استفاده خواهد کرد. ولادیمیر پوتین ۶۵ ساله، خیلی کم درباره برنامه‌های خود برای ۶ سال آینده سخن گفته و به بیان موضوعات کلی از جمله مبارزه با فقر، ایجاد برابری و گسترش رفاه اقتصادی اکتفا کرده است. یکی از مسائل مهم این است که در انتخابات امسال روسیه که شباهت بسیار کمی با انتخابات دارد، بسیار دشوار است به رای دهندگان هیجان و اشتیاق کافی برای حضور گسترده داده شود و طبیعی است حضور اندک رای‌دهندگان پای صندوق‌های رای در آینده برای پوتین مشکلاتی پدید خواهد آورد.

رقیب اصلی  پوتین یعنی  آلکسی ناوالنی که از شرکت در انتخابات منع شده، کمپین تحریم انتخابات به راه انداخته و واقعیت این است که تعداد زیادی از جوانان روسیه به سخنرانی اوگوش می‌دهند. کرملین مایل است ۷۰ درصد واجدان شرایط رای دادن در انتخابات شرکت کنند و  پوتین ۷۰ درصد آرا را کسب کند. تحقق این تمایل به ولادیمیر پوتین قدرت لازم برای پیشبرد برنامه‌های خود را خواهد داد و به رهبران غربی نشان می‌دهد آن طور که آنها تصور می‌کنند حکومت روسیه استبدادی نیست.

اما تحقق این تمایل دور از انتظار است. پنج ماه پیش در یک نظرسنجی مستقل که از سوی موسسه لوادا انجام شد تنها ۲۴ درصد پاسخ دهندگان اعلام کردند قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد و ۳۴ درصد گفتند احتمالا در رای‌گیری شرکت می‌کنند اما هنوز در این باره تصمیم نگرفته‌اند. سال ۲۰۱۶ دولت روسیه موسسه لوادا را عامل خارجی نامیده و آن را از نظر سنجی درباره انتخابات هفته آینده منع کرد. موسسه‌های دولتی نظرسنجی نظیر مرکز نظرسنجی افکار عمومی روسیه مدعی هستند میزان حضور مردم در انتخابات بسیار بالاتر و در حدود ۷۰ درصد است البته حضور اندک مردم در پای صندوق‌های رای سبب نمی‌شود پوتین رئیس جمهور بعدی روسیه نشود. در سیستم انتخاباتی روسیه اگر هیچ‌یک از نامزدها در دور اول انتخابات، اکثریت مطلق آرا را کسب نکنند، دور دوم با حضور دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور اول کسب کرده‌اند برگزار می‌شود. اگر میزان آرای پوتین در انتخابات هفته آینده کم باشد برنامه‌های احتمالی او برای حضور در قدرت پس از دوره ۶ ساله آینده با ریسک شکست مواجه خواهد شد.

 ناوالنی مهم‌ترین رقیب ولادیمیر پوتین است، اما یک مورد محکومیت سبب شد، او از شرکت در انتخابات به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری مرکزی منع شود. این فعال اجتماعی که به‌دلیل مطرح کردن رویه‌های فساد آمیز الیگارشی روسیه مشهور شده است می‌گوید: «محکومیت من با انگیزه‌های سیاسی انجام شده و هدف این بوده که نتوانم در انتخابات حضور پیدا کنم.» در انتخابات هفته آینده، هفت نامزد با ولادیمیر پوتین رقابت می‌کنند و اگر هیچ‌یک بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکنند دوره بعدی انتخابات در ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد.

پاول گرودینین ۵۷ ساله یکی از نامزدهای انتخابات است که انتظار می‌رود بعد از پوتین بیشترین آرا را کسب کند. در نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه میزان رای او ۶/ ۷ درصد بوده است.  گرودینین یک کمونیست کاپیتالیست است که یک مزرعه توت فرنگی دولتی قدیمی را در سال ۱۹۹۵ به تملک خود درآورد و آن را خصوصی کرد. مجتمع کشاورزی لنین سووخوز از دوره موجودیت اتحاد شوروی باقی مانده اما سرمایه مورد نیاز برای فعالیت آن از روش‌های کاپیتالیستی روسیه کنونی تامین می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد در این مجتمع کشاورزی حقوق کارگران بسیار بالاتر از دیگر مزارع است و به کارگران آپارتمان‌های مدرن داده شده و آنها از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار هستند. همچنین برای فرزندان آنها کمک مالی در نظر گرفته شده است.  گرودینین می‌گوید: «من با هدف تامین چنین امکاناتی برای همه شهروندان روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده ام و این هدف قابل دستیابی است.» او معتقد است فساد مالی در روسیه گسترده است اما منتقدان او می‌گویند وی با کرملین ارتباط‌هایی دارد.  گرودینین در سال ۱۹۹۷ به نمایندگی دومای روسیه از منطقه مسکو انتخاب شد و در سال ۲۰۰۱ به عضویت حزب روسیه واحد به رهبری ولادیمیر پوتین درآمد. یک دهه بعد او کرسی خود را از دست داد و اکنون تحت حمایت حزب کمونیست روسیه است. چندی پیش خبرگزاری دولتی تاس روسیه گزارش داد که  گرودینین یک میلیون دلار در حساب بانکی خود در سوئیس دارد. این در حالی است که او به کمیسیون انتخابات اعلام کرده بود تمام حساب‌های خارجی‌اش بسته شده است.

خانم کسانیا سوبچک ۳۶ ساله، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، یک سیاستمدار روس قلمداد نمی‌شود. او قبلا مجری تلویزیون بوده و به «پاریس هیلتون» روسیه معروف است اما در هفته‌های اخیر نشان داده بیش از یک مجری، توانایی جلب نظر رای دهندگان را دارد. البته خانم سوبچک هنوز نتوانسته به مردم روسیه ثابت کند یکی از عروسک‌های دست پوتین نیست. پدر او یعنی شهردار  پیشین سن‌پترزبورگ معلم وراهنمای ولادیمیر پوتین بوده و این امر اثبات ادعای خانم سوبچک را دشوار کرده است. در واقع او در دنیای نخبگان سیاسی روسیه چشم به جهان گشوده و منتقدان می‌گویند از او استفاده شده تا انتخابات تا حدی دموکراتیک و مشروع جلوه کند. با این حال سوبچک یکی از معدود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روسیه است که آشکارا از سیستم حاکم بر روسیه انتقاد می‌کند. او در مصاحبه با سی ان ان گفته است: «متاسفانه ما در روسیه جوکی داریم با این مضمون که شما نمی‌توانید پدر و مادر، جنسیت و رئیس‌جمهوری خود را انتخاب کنید.» سوبچک اعلام کرده قصد دارد از داخل بر کرملین تاثیرگذارد و حداقل، گفتمان حاکم بر سیستم سیاسی را تغییر دهد. برنامه او دارای محتوای لیبرالیستی و سازگار با غرب است. این برنامه می‌تواند تااندازه‌ای رای مردم را جلب کند.