رقابت فروشندگان سنتی و آنلاین

کریسمس اوج مسافرت‌هاست و اگر بلیت هواپیما دو ماه زودتر خریده شود هزینه‌های نهایی کمتر خواهد بود. برخی خطوط هواپیمایی برای جذب مشتری بیشتر، از روش فروش زودهنگام و رزرو استفاده می‌کنند و این به نفع مشتری است. هتل‌ها نیز به همین شیوه ترتیبی می‌دهند تا در دوره تعطیلات، میزان پر شدن اتاق‌ها به حداکثر برسد. در برخی شهرهای بزرگ آمریکا قیمت اقامت در هتل در تعطیلات سال نو پایین تر از بقیه سال است. برای مثال در نیویورک هزینه هتل در تعطیلات از ۳۵۰ دلار به ۲۵۰ دلار کاهش پیدا می‌کند. در آستانه سال نو یکی از حرفه‌های پر مشغله، حرفه فروش هدایاست. هر آمریکایی برای خرید هدیه صدها دلار هزینه می‌کند و بیشتر این هدایا به اعضای خانواده داده می‌شود. در سال‌های اخیر آن دسته از فروشندگان هدایای سال نو که وب‌سایت فروش آنلاین دارند سهم بزرگ‌تری از خرید مردم را به خود اختصاص داده‌اند. کریسمس سال پیش حدود ۱۷ میلیارد دلار کارت هدیه خریداری شد و این رقم معادل یک سوم کل کارت‌های هدیه‌ای است که در طول سال خریداری شده بود.

در سال جاری میلادی به دلیل تغییراتی که در سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا ایجاد خواهد شد احتمالا از میزان مصرف شهروندان کاسته می‌شود. از پیش نشانه‌ای از این کاهش مشاهده شده است. به همین دلیل ضروری است کسب و کارهای مختلف برای این تحول آماده باشند. یکی از روش‌های آمادگی، ایجاد توانایی بالاتر در رقابت است. صاحبان فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی باید به این نکته توجه کنند که اخیرا بر شدت رقابت بین مراکز فروش فیزیکی و فروشگاه‌های آنلاین افزوده شده است. تغییر شرایط رقابت نسبت به گذشته، سبب می‌شود فروش دشوارتر باشد و آن دسته از فروشگاه‌ها که از ابزارهای جدید برای ماندن در بازار استفاده نمی‌کنند به تدریج سهم کمتری از سود خواهند داشت. در واقع سهم خریدهای آنلاین از خریدهای آغاز سال نو در سال‌های اخیر افزایش یافته است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. تحقیقی که از سوی یک موسسه تحقیقاتی انجام شده نشان می‌دهد ۵۹ درصد آمریکایی‌ها حداقل بخشی از خریدهای خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند و قصد دارند در سال جدید میزان بالاتری از خریدهای خود را به این شیوه انجام دهند. یک روش مناسب رقابت این است که مجتمع‌های بزرگ و کوچک از روش‌های فروش آنلاین استفاده کنند البته مدت‌‌هاست از این روش‌ها استفاده شده اما رقابت با غول‌های بزرگ فروش آنلاین کالا مانند آمازون، بسیار نفسگیر بوده و خواهد بود.

گسترش افق دید و استفاده از تمامی امکانات برای حضور در بازار، ضروری است. در تحقیقی که اخیرا از سوی بانک کردیت سوئیس انجام شد آمده است تا سال ۲۰۲۲، ۲۰ تا ۲۵ درصد مراکز خرید بزرگ آمریکا تعطیل خواهند شد. اینها مراکزی هستند که بدون توجه به تغییرات بزرگ به‌وجود آمده در خرید و علایق مشتری‌ها، روش‌های قدیمی را دنبال می‌کنند. در بخش دیگری از تحقیق یاد شده، تخمین زده شده که سال پیش در آمریکا ۸۶۰۰ خرده‌فروشی کوچک و متوسطه تعطیل شده و این معادل موارد تعطیلی در دو سال قبل از آن است. تحول در هر حوزه‌ای طبیعی است اما سازگار نشدن با تغییرات، عامل اصلی نابودی خواهد بود. رقابت بین مراکز خرید کوچک و بزرگ و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات فروش آنلاین در سال‌های آینده شدیدتر خواهد شد و پیشرفت‌های فناوری به شرکت‌های یاد شده ابزارهای قدرتمندی می‌دهد تا بر رقبا غلبه کنند.

مراکز خرید نیز قادرند به روش‌های خود و با استفاده از مزیت‌هایی که دارند به حیات‌شان ادامه دهند. کاهش هزینه‌های خرید برای خریداران آنلاین و ارائه هدایا و تخفیف‌ها به این خریداران، می‌تواند به حفظ جذابیت مرکز خرید کمک کند. البته به نظر می‌رسد بسیاری از این مراکز با سرعت لازم در مسیر متحول شدن حرکت نمی‌کنند. تردیدی وجود ندارد که سازوکارهای فروش و تجارت مدت‌هاست تغییر کرده و این روند دگرگونی ادامه پیدا خواهد کرد. مانند هر تحول دیگر، بازیگرانی که بیشترین سازگاری را با شرایط داشته باشند به بقای خود ادامه خواهند داد. توجه به علایق مشتری و جهت‌گیری تصمیم‌های او، اولویت نخست را داراست.