کاهش ساعت خواب کارگران

در یک نظرسنجی مشخص شده دو سوم کارگران و کارمندان آمریکا قبول دارند که اگر بیشتر بخوابند بهتر کار می‌کنند. در این نظرسنجی که از سوی وب‌سایت شغل‌یابی گلس دور انجام شده هزار و ۷۷ نیروی کار تمام وقت و نیمه وقت آمریکا شرکت کردند. ۷۴ درصد آنها معتقد بودند شب‌ها کمتر از ۸ ساعت می‌خوابند و این در حالی است که بنا به اعلام بنیاد ملی خواب، بزرگسالان برای داشتن بهترین کارآیی در محل کار باید بین ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابند. به‌طور متوسط نیروی کار ۱۸ تا ۳۴ ساله شب‌ها ۵/ ۷ ساعت می‌خوابند و آنهایی که ۴۵ ساله تا ۶۴ ساله هستند تنها ۵/ ۶ ساعت می‌خوابند.

یکی از کارشناسان وب‌سایت گلس دور می‌گوید: «عادات خواب افراد به‌طور مستقیم بر عملکرد آنها در محیط کار و سلامت کلی آنها تاثیر می‌گذارد. تحقیقات ما نشان می‌دهد نیروی کار آمریکا استراحت کافی ندارد در نتیجه بهره وری در محیط کار و سلامت روحی و جسمی آن در شرایط بهینه نیست.» از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد حتی یک شب کم خوابی سبب احساس گرسنگی بیشتر از حد معمول، افزایش احتمال تصادف در حین رانندگی و اشتباه در محیط کار و کاهش تمرکز می‌شود و بدن فرد را برای ابتلا به بیماری‌های مختلف مستعد می‌کند.

در حوزه خواب شب، بین زنان و مردان اختلاف وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد کارمندان مرد به‌طور متوسط در شب ۱/ ۷ ساعت و کارمندان زن ۸/ ۶ ساعت می‌خوابند. مسوول بخش منابع انسانی وب سایت گلس دور می‌گوید: «فناوری به نیروی کار امکان داده از دور مسوولیت‌های شغلی خود را انجام دهد و مشاهده می‌شود که برنامه‌های کاری هر روز منعطف تر می‌شوند در نتیجه کارمندان از این شرایط برای بالا بردن کارآیی خود استفاده می‌کنند. اما انعطاف در ساعت کار زیان‌هایی در بر دارد. برای مثال اگر یک کارمند در زمان مشخص در محل کار حاضر نشود و محل کار را ترک نکند، دیگر کارمندان در انجام مسوولیت‌های گروهی دچار مشکل می‌شوند. همچنین بالا نگه‌داشتن بهره‌وری کارمندانی که دورکار هستند دشوار است و نظارت بر آنها با دقت صورت نمی‌گیرد.»

در سال‌های اخیر مدیران و کارفرما‌ها همکاری‌های لازم را با نیروی کار داشته‌اند. در نظرسنجی وب سایت گلس دور، ۷۵ درصد از کارمندان اعلام کردند مدیران شان به آنها اجازه داده‌اند در صورت احساس نیاز به استراحت زودتر محل کار را ترک کنند. همچنین ۸۷درصد کارمندان انتظار دارند مدیران به آنها در ایجاد توازن بین زندگی شغلی و خانوادگی کمک کنند. در واقع هنگام تغییر ساعت، یکی از مسوولیت‌های کارفرماها این است که تاثیر این تغییر بر عملکرد کارکنان را بررسی کند و با انجام اقدامات لازم زمینه را برای افزایش کارآیی نیروی کار فراهم کند.

نکته مهم تر که باید مورد توجه کارفرما و مدیران قرار گیرد این است که صرف نظر از کمبود خواب، آمریکایی‌ها برای گرفتن مرخصی استحقاقی، مرخصی استعلاجی و مرخصی ساعتی دچار مشکل هستند و همین عامل از بهره وری آنها در محیط کار می‌کاهد. در بررسی اخیر که از سوی وب‌سایت گلس دور انجام شده محققان به این نتیجه رسیدند که حتی وقتی که کارمندان به تعطیلات می‌روند درباره عقب افتادن کارها نگران هستند و احساس می‌کنند هرگز نمی‌توانند در دوره تعطیلات ارتباط خود را با محیط کار قطع کنند. همچنین نیمی از نیروی کار آمریکا می‌گویند به جای گرفتن مرخصی استعلاجی ترجیح می‌دهند هنگام بیماری در محیط کار حاضر باشد.

تاثیر کاهش ساعات خواب در زمان تغییر ساعت در بسیاری از مواقع منفی است زیرا نه کارمندان ترتیبی می‌دهند که یک ساعت بیشتر بخوابند و نه کارفرماها توجه کافی به تاثیرات کم خوابی بر بهره وری کارمندان دارند. واقعیت این است که تغییر ساعت با اهداف مثبت انجام می‌شود اما زیان‌هایی برای اقتصاد دارد. ریتم بدنی ما تحت تاثیر ساعت‌ها قرار دارد و اکثر ما در ساعتی مشخص در محیط کار حاضر می‌شویم و فرزندمان را به مدرسه می‌بریم.

اگرچه در آمریکا زمان تغییر ساعت ۲ بامداد روز یکشنبه است اما بدن نمی‌تواند به‌طور فوری با این تغییر سازگار شود. بسیاری از افراد صبح روز دوشنبه ساعت‌ها را جلو می‌برند در نتیجه به‌طور متوسط ۴۰ دقیقه کمتر می‌خوابند. اگرچه ممکن است در نگاه اول این مدت طولانی نباشد اما تحقیقات نشان می‌دهد این کاهش خواب زیان‌هایی به شرکت‌ها و اقتصاد وارد می‌کند.

در تحقیقی که درباره حوادث معدن در سرتاسر آمریکا صورت گرفت مشخص شد در روز بعد از تغییر ساعت حوادث یاد شده ۶درصد افزایش یافته است. نکته نگران‌کننده تر این است که شدت حوادث یادشده در روز دوشنبه بر مبنای تعداد روزهایی که کارگران مجبورند برای معالجه محل کار را ترک کنند ۶۷ درصد افزایش می‌یابد و این به معنای ۲۶۰۰ روز کاری از دست رفته است. به این ترتیب در همان یک روز، این تعداد روز کاری به دلیل شدت جراحت‌ها از میان می‌رود. بنابراین تغییر ساعت برای معادن و شرکت‌های معدنی زیانبار است. اما برای دیگر شرکت‌ها چطور؟

در یک تحقیق دیگر مشخص شد در روز پس از تغییر ساعت ها، در مقایسه با دوشنبه‌های دیگر، کارمندان از کامپیوتر و اینترنت خود برای کارهای غیر وابسته به کار بیشتر استفاده می‌کنند. همچنین مشخص شد به ازای هر یک ساعت کمبود خواب در شب قبل، میزان استفاده از کامپیوتر و اینترنت برای فعالیت‌های غیر کاری ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. این یافته‌ها نگران‌کننده هستند، زیرا این تغییر رفتار میزان بهره وری نیروی کار را به شدت کاهش می‌دهد. تخمین زده می‌شود فقط در اثر همین تغییر رفتار، سالانه میلیاردها دلار به اقتصاد آمریکا لطمه وارد می‌شود. و نکته جالب توجه اینکه متاسفانه هنگامی که ساعت‌ها یک ساعت به عقب می‌روند بهره وری افزایش پیدا نمی‌کند.

تحقیقات مختلف درباره اثرات تغییر ساعت بر وضعیت شرکت‌ها انجام شده و همگی نشان می‌دهند در اثر این اقدام، هزینه‌های بزرگ به شرکت‌ها تحمیل می‌شود. در برخی از این تحقیقات مشخص شد کارمندان دچار کم خوابی، اصول اخلاقی را کمتر رعایت می‌کنند، قضاوت‌های شان کمتر دقیق است و فعالیت‌های شغلی شان را با تاخیر انجام می‌دهند.

این پرسش همواره مطرح بوده که آیا تغییر ساعت عموما مفید است یا مضر؟ برای پاسخ به این سوال تحقیقات متعددی انجام شده است. بسیاری از کارشناسان مدیریت منابع انسانی از سال‌ها پیش تلاش کرده‌اند زیان‌های تغییر ساعت را کاهش دهند و روش‌هایی برای این منظور معرفی کرده‌اند. برای مثال به باور آنها آگاه کردن کارمندان و کارگران درباره اثرات کم خوابی و آموزش فراگیر در این زمینه می‌تواند تغییراتی در رفتار آنها ایجاد کرده و از اثرات منفی تغییر ساعت بکاهد. یک روش دیگر، منعطف کردن مقررات محیط کار برای چند روز پس از تغییر ساعت کاری است. کارفرماها باید به این نکته توجه داشته باشند که زیان حضور کارمند دچار کم‌خوابی در محیط کار بیشتر از فایده حضور اوست در نتیجه اگر کارمندی تقاضای مرخصی می‌کند بهتر است با درخواست او موافقت شود.