دو ریسک پیش‌رو

برخی استراتژیست‌های بازار نفت می‌گویند در هفته‌ها و ماه‌های آینده نحوه واکنش ایران و روسیه به موضوع سوریه و دیدگاه ترامپ درخصوص پیمان هسته‌ای ایران، مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت نفت خواهند بود و پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت به سمت ۸۰ دلار در هر بشکه حرکت کند. حملات روز شنبه آمریکا، انگلستان و فرانسه به چند نقطه در خاک سوریه تاثیرات بلند‌مدت بر قیمت‌ها نداشت، اما از همان ابتدای تهدید ترامپ به حمله، نگرانی‌ها درباره گسترش تنش در منطقه خاورمیانه به افزایش قیمت نفت کمک کرد.

مشخص نیست آیا اهداف حمله تحقق یافته یا نه، اما بعید است حملات جدید انجام شود. در نتیجه فعلا اثر آن بر بازار نفت کم شده است اما در نظرسنجی از چند کارشناس بازار نفت، اغلب آنها پیش‌بینی کردند ترامپ از پیمان هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران خارج می‌شود. حال سوال مهم‌تر این است که پس از خروج چه اقداماتی انجام خواهد شد؟ اگر اقدامات آمریکا در عرضه نفت ایران اختلال ایجاد کند و در صورتی که تنش‌ها در روابط روسیه و آمریکا شدت یابد بازار نفت با کاهش عرضه نسبت به تقاضا مواجه می‌شود. در سال جاری میلادی تاکنون بازار نفت عملکرد بهتری نسبت به تمام پیش‌بینی‌ها داشته و با توجه به شرایط پدید آمده، رشد قیمت نفت به سمت ۸۰ دلار محتمل است. در واقع حمله آمریکا به سوریه سبب شد روابط بد آمریکا با روسیه و ایران بدتر شود. تحریم‌های جدیدی که علیه روسیه اعمال شده هنوز تاثیر خود را بر قیمت نفت نگذاشته و در این شرایط تصور کنید آمریکا از پیمان هسته‌ای ایران خارج شود. مسلما این دو عامل وضعیت بازار را تغییر خواهند داد.

یکی از کارشناسان کامرتس بانک می‌گوید: پیش‌بینی من این است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سر گرفته خواهد شد اما تاثیر این عامل بر قیمت نفت به واکنش دیگر کشورها به تصمیم آمریکا وابسته است. سناریوهای مختلفی مطرح است اما به نظر می‌رسد عربستان می‌تواند کاهش عرضه نفت ایران را جبران کند. اقدام آمریکا در حمله به سوریه نشان می‌دهد تیم جدید در کاخ سفید فعالانه به دنبال وارد آوردن فشار بیشتر بر ایران، روسیه و سوریه هستند و آنچه اتفاق افتاده ابتدای ماجراست در نتیجه بعید به نظر نمی‌رسد قیمت نفت هفته‌های آینده به سمت ۷۵ دلار و ۸۰ دلار حرکت کند.

روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود به تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه و تاثیر آن بر افزایش قیمت نفت به بالاترین میزان در چند سال اخیر اشاره کرد. از سوی دیگر آنیش کاپادیا، بنیان‌گذار و مدیر شرکت آکاپ انرژی می‌گوید: «تنش‌های خاورمیانه می‌تواند سبب افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه شود. هفته پیش قیمت نفت به دلیل همین تنش‌ها ۸ درصد رشد کرد و به بالاترین میزان در سه سال اخیر رسید.»

اکنون دو احتمال پیش روی بازار نفت قرار دارد: اگر تنش‌ها بین آمریکا و روسیه از یکسو و آمریکا و ایران از سوی دیگر افزایش یابد می‌توان به افزایش قابل ملاحظه قیمت نفت امیدوار بود اما اگر ترامپ ترجیح دهد به مسائل داخلی آمریکا بپردازد و فعلا از پیمان هسته‌ای ایران خارج نشود، قیمت نفت تحت فشار قرار می‌گیرد. ترامپ در یک سال اخیر اقدامات متعددی برای عمل به وعده‌های انتخاباتی خود انجام داده و یکی از این وعده‌ها خروج آمریکا از پیمان هسته‌ای ایران در صورت تغییر نکردن محتوای این پیمان بوده است. او سه هفته دیگر باید دیدگاه خود را در این زمینه بیان کند.

با آنکه احتمال داده شده آمریکا از این پیمان خارج شود اما تاثیر این اقدام بر میزان فروش نفت ایران مشخص نیست. از آنجا که آمریکا از ایران نفت نمی‌خرد تنها در صورتی که اروپایی‌ها و آسیایی‌ها از تصمیمات ترامپ تبعیت کنند و از خرید نفت ایران بکاهند عرضه نفت کاهش پیدا خواهد کرد. استراتژیست‌های بانک جی پی مورگان معتقدند اگر تنش‌های ژئوپلیتیک در سوریه شدت یابد و ایران بار دیگر تحریم شود قیمت نفت به ۸۰ دلار افزایش خواهد یافت.