نیاز ترامپ به معامله بزرگ

از دید رئیس‌جمهوری کره جنوبی، رسیدن به توافق فراگیر دشوار نیست. در این توافق احتمالی، کره شمالی سلاح‌های هسته‌ای خود را از میان می‌برد و در مقابل، آمریکا تضمین‌های امنیتی می‌دهد که شامل انعقاد پیمان صلح، عادی شدن روابط و ارائه کمک برای بازسازی اقتصاد کره شمالی است. موفقیت مذاکرات به محدود شدن زمان بین توقف فعالیت‌های نظامی غیرمتعارف کره شمالی که کره جنوبی آن را مرحله «ورود» می‌نامد و عاری شدن این کشور از سلاح هسته‌ای که مرحله «خروج» نامیده می‌شود وابسته است.

مقامات کره جنوبی روی نیاز شدید کره شمالی به بهبود شرایط اقتصادی و نیاز ترامپ به کسب یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر یعنی ۶ ماه دیگر، حساب کرده‌اند. کره جنوبی روندی چند مرحله‌ای را برای مذاکره بین کره شمالی و آمریکا در نظر گرفته است و ضروری است در مقابل هر اقدامی که کره شمالی انجام می‌دهد واکنش مناسب از سوی آمریکا مشاهده کند. این سناریو قبلا تکرار شده است: دولت جورج بوش در سال ۲۰۰۵ در همین مسیر حرکت کرد و مذاکراتی با پدر رهبر کنونی کره شمالی انجام داد.

در واقع راه پیش رو چندان پیچیده نیست اما ابتدا باید بی‌اعتمادی‌ها از میان برود و دو طرف به حسن نیت یکدیگر باور پیدا کنند. هنگامی که توافق فراگیر حاصل شود کره شمالی می‌تواند به سمت برچیدن تاسیسات تولید موشک‌های قاره‌پیمای خود حرکت کرده و اجازه دسترسی به سایت‌های هسته‌ای را صادر کند. آمریکا و کره شمالی می‌توانند دفاتری در کشور طرف مقابل تاسیس کنند. در مقابل ترامپ می‌تواند از تحریم‌ها به ویژه آنهایی که به مردم کره شمالی فشار وارد می‌کند بکاهد.

آمریکا و کره جنوبی تصور نمی‌کنند کره شمالی به سرعت سلاح‌های هسته‌ای خود را از میان ببرد اما مقامات کره جنوبی معتقدند در نهایت چنین خواهد شد. البته رهبران کره شمالی باید اطمینان حاصل کنند این اقدام به احیای اقتصادی این کشور منجر می‌شود. درحال حاضر ترامپ نسبت به پیشرفت مذاکرات در جدول زمانی مناسب که تعیین خواهد شد خوش‌بین است و تلاش خواهد کرد تا ماه نوامبر یعنی ۶ ماه دیگر که انتخابات میان دوره‌ای کنگره برگزار می‌شود به پیشرفت‌های قابل ملاحظه در مذاکرات با کره شمالی دست یابد.

اگر چنین شود موفقیتی بزرگ برای او کسب خواهد شد و بسیاری از موانع که تاکنون در برابر برنامه‌های او وجود داشته از میان خواهد رفت. در مقابل اگر ترامپ نتواند در این حوزه موفقیتی کسب کند فشارها بر او به شدت افزایش خواهد یافت و دموکرات‌ها با کسب اکثریت در کنگره، در مسیر معکوس کردن اقدامات ترامپ حرکت خواهند کرد. ترامپ از ابتدای دوران ریاست جمهوری در مسیر اجرای وعده‌های انتخاباتی خود حرکت کرده اما با آنکه اکثریت کنگره جمهوریخواه هستند او برای حرکت در این مسیر با موانع مختلف روبه‌رو بوده است. از دست رفتن اکثریت در کنگره یک شکست بزرگ برای ترامپ و برنامه‌های او محسوب می‌شود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد ترامپ برای نشان دادن نرمش‌های لازم در مذاکره با کره شمالی انگیزه‌های کافی دارد. عده‌ای ترامپ را به امتیازدهی بیش از حد متهم کرده‌اند اما او این اتهام را رد کرده است. عده‌ای نیز نگران آن هستند که ترامپ تحت تاثیر نیاز به کسب موفقیت و دستاوردی چشمگیر، نتواند در برابر دادن امتیاز به کره شمالی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای این کشور مقاومت کند. باور اکثر کارشناسان و تحلیلگران این است که فشارهای شدید اقتصادی و رسیدن به سطحی قابل قبول از توان موشکی و هسته‌ای، کره شمالی را به فکر مذاکره با آمریکا انداخته است. بهترین حالت برای رهبر کره شمالی، هسته‌ای باقی ماندن این کشور و لغو تحریم‌هاست، اما همه چیز زمانی آشکار می‌شود که مذاکرات آغاز شود.

بنا به اعلام برخی منابع ترامپ از رهبر کره شمالی خواهد خواست قبل از لغو تحریم‌ها، کشورش را از سلاح‌های هسته‌ای عاری کند. در واقع ترامپ گفته اشتباهات گذشته را تکرار نخواهد کرد و این به آن معناست که آمریکا امتیازهای بزرگی نظیر لغو تحریم‌ها را نخواهد داد و این اقدام به بعد از خلع سلاح کره شمالی از سلاح هسته‌ای موکول می‌شود. یک منبع مطلع کره شمالی به خبرنگار سی ان ان گفته است: «رهبر این کشور تصمیم گرفته فصلی جدید از تاریخ را برای مردم رقم بزند. او خود را به حرکت در مسیر از میان بردن سلاح هسته‌ای و تمرکز بر رشد اقتصادی و رفاه مردم متعهد کرده است. او به این نتیجه رسیده که بهترین روش عادی شدن روابط با دیگر کشورهاست. رفع تنش‌ها به پیوستن کره شمالی به جامعه جهانی منجر می‌شود.»