هفته پیش شاخص دلار به بالاترین میزان در چهار ماه اخیر یعنی از ابتدای سال جاری میلادی رسید زیرا از یک‌سو، گزارش‌ها از اقتصاد آمریکا مثبت است و نرخ رشد اقتصادی این کشور بالاتر از منطقه یورو و انگلستان است و از سوی دیگر نگرانی بانک مرکزی آمریکا درباره رشد سریع نرخ تورم سبب خواهد شد امسال بیش از دوبار دیگر نرخ‌های بهره بالا برده شود. شاخص دلار تغییرات ارزش این ارز را در برابر سبدی از ۶ ارز معتبر نشان می‌دهد، اما نقش یورو در تغییرات شاخص دلار بیش از ارزهای دیگر است زیرا اندازه اقتصاد منطقه یورو بسیار بزرگتر از اقتصادهای دیگری است که ارزشان در این سبد قرار دارد.

بدین ترتیب عواملی که بر تصمیم بانک‌مرکزی اروپا تاثیر می‌گذارند، عملا بر شاخص دلار و قیمت موادخام موثر هستند. بانک مرکزی اروپا از ابتدای سال‌جاری میلادی خرید اوراق قرضه دولت‌های عضو منطقه یورو را به نصف کاهش داد و قصد داشت نرخ‌های بهره را بالا ببرد. تا زمانی که این برنامه مطرح بود، ارزش یورو رشد کرد و شاخص دلار کاهش یافت، اما اخیرا تردیدهایی درباره محدود شدن برنامه‌های حمایتی بانک مرکزی اروپا در آینده نزدیک به‌وجود آمده است، در نتیجه یورو تحت فشار قرار گرفته و شاهد رشد شاخص دلار هستیم.در آمریکا سرمایه‌گذاران معتقدند برنامه‌های ترامپ محرک کافی برای رونق اقتصاد است در نتیجه بانک مرکزی آمریکا بدون تردید نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد و این به معنای رشد شاخص دلار است.

پایان سال گذشته میلادی استراتژیست‌های وال‌استریت پیش‌بینی کرده بودند حرکت بانک مرکزی آمریکا به سمت محدود کردن سیاست‌های حمایتی، رونق اقتصاد آمریکا، بهبود شرایط شاخص‌های اقتصادی و موفقیت نسبی ترامپ در اجرای وعده‌هایی که در دوره تبلیغات انتخاباتی داده، هیچ‌کدام نمی‌توانند به رشد شاخص دلار در سال ۲۰۱۸ کمک کنند و عملا امسال نیز شاخص دلار در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد اما به نظر می‌رسد وضعیت آنطور که پیش‌بینی شده بود، نیست.در آن زمان تحلیلگران بازارهای ارز می‌گفتند در نیمه نخست سال آینده میلادی، روند کاهش ارزش دلار به شکل تدریجی ادامه پیدا خواهد کرد اما در نیمه دوم، فشار بر ارزش دلار افزایش می‌یابد زیرا از میزان برنامه‌های حمایتی بانک‌مرکزی اروپا کاسته خواهد شد و این عامل رشد ارزش یورو را در پی دارد، اما اکنون به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا عجله‌ای برای محدود کردن سیاست‌های انبساطی خود ندارد.در واقع سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ سبب شده روسای بانک‌های مرکزی بزرگ ترجیح دهند فعلا به حمایت از اقتصاد خود ادامه دهند. نتیجه این تغییر دیدگاه، رشد شاخص دلار و فشار بر قیمت مواد خام است. البته رشد ارزش دلار خواسته دولت آمریکا نیست، زیرا از رقابت‌پذیری شرکت‌های صادرکننده کالا در این کشور می‌کاهد.