آقای سنتنو، وزیر دارایی پرتغال، در نشست اقتصادی اخیر در واشنگتن گفته است: «موقعیت این کشور برای رسیدن به هدف، خیلی نزدیک تر از گذشته است، اما ما همچنان متمایل هستیم که در طرح نجات یونان باقی بمانیم، ضمن اینکه جو مثبتی نیز دور این میز احساس می‌شود که نشان می‌دهد اراده‌ای واقعی برای حل مشکل اقتصادی یونان در میان سایر کشورها هم وجود دارد.»

بر اساس صحبت‌های مطرح شده، پیش شرط صندوق بین‌المللی پول برای مشارکت جدی تر، کاهش بیشتر بدهی‌های یونان است و همکاری برای پایان این بحران را منوط به همین شرط کرده است. مقامات صندوق بین‌المللی پول اعتقاد دارند که در طرح نجات، اتحادیه اروپا باید نقش پررنگ‌تری ایفا کند و بدهی‌های بیشتری را برعهده بگیرد. اما از سوی دیگر مشارکت این صندوق در این ماه‌های پایانی برای برخی کشورها از جمله آلمان بسیار حائز اهمیت است و به نوعی پشتوانه‌ای برای ادامه کمک‌های این کشور محسوب می‌شود.   سنتنو معتقد است که «حضور متعهدانه» صندوق بین‌المللی پول در این طرح، امید و اعتماد را به اقتصاد یونان بازخواهد گرداند.

مذاکرات میان طلبکاران یونان و کشورهای منطقه یورو در مورد بازپرداخت بدهی‌های این کشور در سطوح فنی به احتمال زیاد ماه‌ها ادامه داشته باشد. این پیشنهاد شامل مواردی همچون پیوند خوردن مبالغ بازپرداختی بدهی‌ها به رشد اقتصادی این کشور می‌شود که بر اساس آن اگر این کشور بتواند رشد بیشتری داشته باشد، مبالغ پرداختی بیشتر خواهد بود و اگر رشدی کمتر از حد پیش‌بینی را تجربه کند، بالطبع میزان بازپرداخت‌ها هم کمتر خواهد بود. فعلا هدف اصلی این است که تا اوایل تابستان نقشه راهی برای پرداخت‌ها ترسیم شود، اما مانع اصلی در این زمینه، دستیابی به فهمی مشترک از حجم بدهی‌ها و نوع آنهاست که طرفین را درخصوص رسیدن به توافق با مشکل مواجه کرده است.

صندوق بین‌المللی پول مایل است که به میزانی مساوی در تمامی بدهی‌ها و وام‌های یونان، از جمله بدهی این کشور به سایر کشورها یا معوقات صندوق نجات اقتصادی اروپا کمک کند اما این تصمیم با مخالفت برخی طلبکاران مواجه شده است که اولویت را در تسویه با «برخی» از این موارد می‌دانند.

همچنین یکی دیگر از اختلافات بر سر این است که آیا تسویه بدهی به یونان بدون قید و شرط صورت گیرد یا اینکه باید آن را به انضباط بودجه‌ای و اصلاحات اقتصادی بیشتری پیوند زد؟ موارد اختلافی در جلسه‌ای با حضور مقامات کشورهای کلیدی و نهادهای بالادستی یونانی در نشستی که از سوی صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که طرفین باید قبل از فرا رسیدن ماه آگوست به یک توافق برسند.

آنچه برای سنتنو اهمیت دارد این است که بازپرداخت بدهی‌های یونان با رشد این کشور گره بخورد و طرح نجات موجب فروش دارایی‌های این کشور و اجرای سیاست‌های انقباضی بیشتر نشود. آنچه سنتنو در نشست واشنگتن بر آن تاکید داشت این بود که: «مالکیت» تنها کلمه‌ای است که باید حتما در ماه‌های باقی مانده بر سر آن به مفهومی دقیق و مشترک دست یابیم.