عوامل کلیدی تاثیرگذار

با توجه به پیشرو بودن بازارهای مالی و استقبال از رویدادهای احتمالی آتی قبل از وقوع آن، در روزهای قبل از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام، بازار سهام با کاهش قیمت مواجه بود. به اصطلاح بازار این اتفاق را قبل از وقوع، پیش خور کرده بود و قیمت‌ها به سطوح جذاب خرید رسیده بودند.

خروج یک مزاحم از برجام (آمریکا) فضای بلاتکلیفی حاکم بر بازار در این خصوص را تا حدودی از بین برد. بلاتکلیفی که در چند ماه اخیر سایه سنگینی بر سر بازار انداخته بود.حفظ، دفاع و اعلام نظر مثبت ۵ کشور دیگر طرف برجام در این باره، ضمن تایید و تاکید مجدد اهمیت بالای برجام، تا حدودی ریسک سیاسی خروج متحدان اروپایی را (حداقل در زمان فعلی) از بین برده است.باید در نظر داشت که پس از امضای برجام تا به امروز، برخلاف مفاد این تعهد نامه، ایران همچنان با محدودیت‌هایی در مبادلات پولی مواجه بوده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد ‌خروج آمریکا از برجام و البته تضامین طرف اروپایی در این مورد، محدودیت جدید و بیشتری را به‌وجود نخواهد آورد، تا بازار بخواهد واکنش نشان دهد. اما باید در نظر داشت یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای برجام تسهیل فروش نفت در کشور بوده است.

 متاسفانه آمریکا به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم همراه با متحدان منطقه‌ای خود از جمله عربستان، این توانایی را دارد که بر درآمد نفتی کشور اثر بگذارد. کاهش درآمدهای نفتی در شرایط فعلی اقتصاد کشور، بودجه دولت را از حالت تعادل خارج خواهد کرد. در این صورت باید منتظر تغییرات نرخ ارز، نرخ سود سپرده بانکی و نرخ تورم بود که هر کدام اثرات متفاوتی بر بازار سهام خواهند داشت.برای فعالان بازار در روزهای آتی آنچه دارای اهمیت است، دیگر بودن یا نبودن ایالات متحده در برجام نیست. بلکه سیاست‌های جدید ارزی، مجامع شرکت‌ها و سودهای تقسیمی، قیمت‌های جهانی و روند بازار‌های موازی، به مراتب وزن بیشتری نسبت به برجام در تصمیمات اهالی بازار خواهند داشت.به‌این ترتیب انتظار است بعد از فروکش کردن هیجانات در بازار‌های سکه و ارز، نقدینگی موجود مسیر صحیح خود را پیدا کند و بار دیگر بازار سرمایه را انتخاب کند. انتخابی که حتما در گرو حمایت مسوولان امر خواهد بود.