به‌طوری‌که طی ۶ روز کاری اخیر بازدهی بورس به ۴/ ۱ درصد رسید. هرچند حمایت سهامداران حقوقی از جمله دلایلی بود که به حفظ روند مثبت در بازار کمک کرد، اما به‌طور واضح فشار فروش‌ها در معاملات روزهای اخیر کاهش یافته است که این امر نشان از فروکش هیجان دارد. همچنین، حمایت همه‌جانبه جامعه جهانی از برجام عامل دیگری برای امیدواری سهامداران محسوب می‌شود. البته در این راستا پیش‌خور شدن بخش مهمی از اثرات منفی تصمیم ترامپ در روزهای قبل از دیگر عوامل سبز پوشی بازار سهام در این روزهاست.از سوی دیگر ترامپ علاوه بر خروج آمریکا از برجام، به اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید اشاره کرد. هرچند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، همچنان ایران به دوران قبل از برجام بازنخواهد گشت، اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که ممکن است تصمیم ترامپ تاثیرات عمده‌ای بر بخش نفت، گاز طبیعی، فلزات و پتروشیمی داشته باشد.

اثرات این تحریم‌ها را می‌توان درخصوص بازار سهام ایران بررسی کرد؛ در حال حاضر بیش از نیمی از بازار سهام ایران را شرکت‌های مرتبط با بخش‌های نفت و گاز، پتروشیمی و فلزات تشکیل می‌دهند. صنایع مختلف بورسی همچون پتروشیمی، پالایش، فلزات، حمل‌و‌نقل، خودرو و حتی سرمایه‌گذاری‌ها و بیمه‌ای‌ها نیز می‌توانند از تحریم‌های احتمالی اثر بپذیرند. در این راستا فعالان بازار معتقدند که باید به بازارها از جمله بازار سرمایه مهلت داد تا اثر این عامل کلیدی و سایر متغیرهای تاثیرگذار را بر روند بازار ارزیابی و آنها را در قیمت‌های سهام لحاظ کنند. در حال حاضر چندین عامل مهم وجود دارد که در میان مدت نقش پررنگی را در جهت‌دهی به فعالان بازار بازی می‌کنند؛ نرخ ارز اولین و شاید مهم‌ترین آن‌هاست. روند تثبیتی قیمت‌ کامودیتی‌ها و به ویژه قیمت نفت و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها از دیگر عوامل موثر در تقویت بورس طی روزهای آتی خواهد بود.

اما با این وجود نمی‌توان با قطعیت در مورد آینده بازارهای مالی به‌خصوص بازار سرمایه اظهارنظر کرد. اما می‌توان گفت سال جاری برای اقتصاد در سطح کلان و همچنین بازار سرمایه به‌عنوان بخشی از اقتصاد، سخت خواهد بود. انتظار بر این است که با فرض ثبات نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها، حفظ قیمت دلار در محدوده معقول و حفظ برجام توسط کشورهای اروپایی، بتوان شرایط خوبی را برای بازار سرمایه متصور شد.

هدیه لطفی