ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ این اتهام‌ها را بررسی کرد؛ البته واقعیت این است که مدتی است دولت چین برای جلوگیری از خروج سرمایه‌ها سیاست تقویت یوآن را در پیش گرفته است. ماه گذشته میلادی ارزش یوآن در برابر دلار ۳/ ۳ درصد کاهش یافت و این بیشترین کاهش ماهانه ارزش یوآن در برابر دلار از زمان تاسیس بازار ارز در چین در سال ۱۹۹۴ است. تحلیلگران می‌گویند در حال حاضر این کاهش بیشتر حاصل تاثیرگذاری نیروهای بازار است، نه دخالت دولت چین برای ورود به جنگ ارزی. با این حال آنها هشدار داده‌اند که ادامه کاهش ارزش یوآن بر شدت تنش‌های تجاری خواهد افزود.

استاد اقتصاد دانشگاه کورنل می‌گوید: «در چارچوب افزایش تنش‌های تجاری و اقتصادی بین آمریکا و چین، تغییرات نرخ برابری یوآن و دلار اهمیت بالاتری پیدا می‌کند. کاهش ارزش یوآن در برابر دلار هم می‌تواند نشانه‌ای از تاثیر عوامل طبیعی بازار باشد و هم اقدام چین برای ارسال یک پیام به واشنگتن درباره ابزاری دیگر در زرادخانه جنگ تجاری.»

اوایل سال جاری میلادی ارزش یوآن بالا بود و حتی هنگامی که ارزش دلار در برابر یورو و بسیاری از ارزهای دیگر از جمله ارزها در اقتصادهای نوظهور شروع به افزایش کرد در برابر یوآن خیلی بالا نرفت. کاهش اخیر ارزش یوآن تا اندازه‌ای طبیعی است. اواخر سال ۲۰۱۵ بانک مرکزی چین اعلام کرد برنامه تثبیت ارزش یوآن در برابر سبدی بزرگ از ارزهای معتبر را آغاز می‌کند و اتصال یوآن به دلار را متوقف خواهد کرد و این سیاست به آن معناست که ارزش یوآن باید مانند ارزش دیگر ارزها در اقتصادهای نوظهور در برابر دلار کاهش پیدا می‌کرد.

یکی از مقامات پیشین وزارت دارایی آمریکا و عضو شورای روابط خارجی این کشور می‌گوید: «فعلا می‌توان تصور کرد دولت چین در حال مدیریت ارزش یوآن در برابر یک سبد از ارزهای معتبر است اما اگر به تدریج مشخص شود کاهش ارزش یوآن حاصل یک تلاش آگاهانه برای پایین بردن ارزش این ارز است تا از تاثیر اعمال تعرفه‌ها کاسته شود آنگاه موضوع مورد توجه دولت آمریکا قرار خواهد گرفت.» نخستین کاهش به میزان زیاد در ارزش یوآن، در اواسط آگوست سال ۲۰۱۵ مشاهده شد. در آن زمان بانک مرکزی چین با اعلام تغییر ناگهانی سیاست ارزی خود، بازارها را دچار شوک کرد و تحت‌تاثیر آن، ارزش یوآن در یک هفته ۸/ ۲ درصد در برابر دلار کاهش یافت.

البته واکنش بازارها به کاهش اخیر ارزش یوآن اندک بوده و این در حالی است که مانند سال ۲۰۱۵ کاهش ارزش یوآن همزمان با کاهش شدید شاخص بورس چین رخ داده است. شاخص ترکیبی شانگهای در ماه گذشته میلادی ۸ درصد کاهش یافت زیرا نشانه‌هایی از کاهش نرخ رشد اقتصادی چین نمایان شده است. برخی تحلیلگران می‌گویند پکن اجازه داده ارزش یوآن کاهش یابد و هدف این بوده که یک سیگنال به واشنگتن فرستاده شود اما این کاهش شدید ارزش یوآن برای چین زیانبار خواهد بود. بسیاری از فعالان بازارهای ارز معتقدند چین از یوآن به‌عنوان یک سلاح استفاده می‌کند و مایل به کاهش ارزش آن است تا تاثیر تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای صادراتی چین به آمریکا کمتر شود.

در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بانک مرکزی چین برای از بین بردن این باور که ارزش یوآن کاهش خواهد یافت حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار ارز خارجی هزینه کرد. اکنون احیای این پیش‌بینی ریسک‌های بزرگ برای اقتصاد چین در بر دارد. هرگونه سود حاصل از کاهش ارزش یوآن بسیار کمتر از زیان‌های حاصل از کاهش شدید ارزش این ارز است. تسریع خروج سرمایه‌ها، کاهش نقدینگی در داخل چین و احتمال کاهش ظرفیت اعطای اعتبارات، از تبعات کاهش سریع ارزش یوآن هستند. نکته مهم دیگر این است که شرکت‌های چینی میزان بالای بدهی به دلار دارند که طی سال‌های اخیر با فروش اوراق قرضه در هنگ کنگ ایجاد شده است. کاهش ارزش یوآن در برابر دلار، این شرکت‌ها را در بازپرداخت بدهی‌های خود با مشکل مواجه می‌کند. کاهش سریع ارزش یوآن همچنین سبب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و خروج پول از چین می‌شود. بانک مرکزی چین فعلا کاهش ارزش یوآن را تحمل کرده اما اگر این کاهش به بی‌ثباتی مالی و اقتصادی منجر شود هرگونه سود آن برای صادرکنندگان از میان خواهد رفت. البته تنش تجاری بین چین و آمریکا به اقتصاد آمریکا نیز لطمه می‌زند در نتیجه احتمال رشد بیش از پیش ارزش دلار کم است. در گذشته پس از تنش‌های تجاری معمولا ضعف در دلار مشاهده شده است.