به مجمع برویم؟

به‌طور کلی سرمایه‌گذاران به دو روش می‌توانند در بازار سرمایه سود کسب کنند. روش اول کسب بازده از نوسانات قیمت سهام در بازار که به سود سرمایه‌ای معروف است و روش دوم نیز دریافت سود نقدی است. پس یکی از موضوعات دارای اهمیت در فرآیند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، حضور در مجامع شرکت‌های بورسی است و به همین دلیل سرمایه‌گذاران باید قبل از تشکیل مجامع بورسی، تعیین کنند که قصد حضور در مجمع را دارند یا خیر. البته حضور در مجامع شرکت‌های بورسی بیشتر به استراتژی سرمایه‌گذار بستگی دارد.

در کل باید برای شرکت در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت‌های بورسی چند نکته را مد نظر قرار دهیم. اول اینکه چه مقدار سود نقدی یا DPS و در چه زمانی بعد از مجمع، قرار است بین سهامداران شرکت تقسیم شود. (سود نقدی درصدی از سود خالص هر سهم است که در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام تصویب و بین سهامداران شرکت تقسیم می‌شود. درصد سود نقدی از سوی هیات مدیره شرکت پیشنهاد و در مجمع عمومی عادی سالانه از سوی سهامداران شرکت به رای گذاشته و تصویب می‌‍‌شود. شرکت‌ها طبق قانون تجارت می‌توانند پرداخت سود نقدی را حداکثر طی ۸ ماه به تعویق بیندازند و این سیاست به میزان وجه نقد موجود در شرکت بستگی دارد).

همچنین p/ e سهم بعد از مجمع چقدر تغییر می‌کند و قرار است در مجمع چه خبرهایی از شرکت منتشر شود و آیا این خبرها تاثیری بر قیمت سهم در روز بازگشایی دارند یا خیر.

معمولا تقسیم سود نقدی بالا بین همه سرمایه‌گذاران از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما جذابیت بیشتر زمانی است که شرکت تصمیم بگیرد سود نقدی را بسیار سریع بین سهامداران تقسیم کند، چون هرچقدر پرداخت سود نقدی به تاخیر بیفتد ارزش فعلی پولی که سرمایه‌گذار قرار است در آینده دریافت کند، کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر برای حضور در مجامع شرکت‌های بورسی دو حالت وجود دارد؛ زمانی که روند بازار سرمایه صعودی است و انتظار صعود بیشتر هم در آینده وجود دارد. یا به بیان دیگر، نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است، بهتر است در مجامع بورسی شرکت کنیم، چون به دلیل خوشبینی سرمایه‌گذاران و ورود نقدینگی جدید در روند صعودی بازار، انتظار بازگشایی خوبی را بعد از مجامع داریم. اما در هنگام روند نزولی و رکودی بازار بهتر است که در مجامع شرکت نکنیم. چون به احتمال زیاد انتظار بازگشایی مناسبی برای سهام شرکت‌ها بعد از برگزاری مجمع وجود ندارد و فشار عرضه‌ها در بازار قوی‌تر از تقاضاست و همین عامل موجب کاهش قیمت سهم در هنگام بازگشایی می‌شود. اما در پایان مجدد تاکید می‌شود که تمایل یا عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به مجامع شرکت‌ها‌، یک استراتژی مشخص است و بنا به میزان ریسک‌پذیری، سطح تحلیل و نگاه به آینده شرکت، می‌تواند از یک سهامدار به سهامدار دیگر متفاوت باشد.