اما از همان ابتدا اقتصاددان‌ها معتقد بوده‌اند که عوامل رشد بالای سه ماه دوم امسال، عوامل زودگذر هستند و آنچه در سه ماه دوم رخ داده، یک اتفاق بوده نه آغاز یک روند. در واقع، دقت در آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی نشان می‌دهد، در سه ماه دوم، رشد مصرف داخلی و صادرات،‌ دو عامل اصلی رونق قابل ملاحظه در اقتصاد بوده و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها افزایش چشمگیری نداشته است.

این درحالی است که هدف برنامه کاهش مالیات‌ها در آمریکا که از ابتدای سال جاری میلادی اجرا شده تشویق شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در تجهیزات جدید، احداث کارخانه و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بوده است. این باور وجود داشته که کاهش مالیات‌ها به رشد استخدام نیروی کار، افزایش سریع‌تر سطح دستمزدها و رشد بهره‌وری منجر می‌شود و بر این مبنا رونق پایدار حاصل خواهد شد.

اما سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت آمریکا به تنش‌های تجاری منجر شده و شرکت‌ها را محتاط کرده است. مدیران شرکت‌ها معتقدند افق وضعیت اقتصادی به‌ویژه در سال آینده و سال ۲۰۲۰ چندان مشخص نیست، در نتیجه بهتر است از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت اجتناب شود.

اکثر اقتصاددان‌ها می‌گویند ترامپ باید از وضعیت خوب اقتصادی استفاده کرده و به رفع نقاط ضعف اقتصاد بپردازد، نه آنکه با افزایش هزینه‌های دولت عملا زمینه را برای رشد شدید کسری بودجه فراهم کند. از دید آنها تیم اقتصادی دولت آمریکا بیش از حد نسبت به آنچه رخ خواهد داد، خوشبین است و این خوشبینی ریسک‌هایی را متوجه اقتصاد خواهد کرد.

احسان آذری‌نیا