تهدید امنیتی آمریکا؟

اما واقعیت این است که این امر در درجه نخست به نفع ترامپ خواهد بود زیرا سبب جلب‌نظر رای‌دهندگان می‌شود. خودروسازی آمریکا با اقدام ترامپ مخالف است و اعلام کرده اعمال تعرفه بر خودروها و قطعات خودروی وارداتی برای خودروسازی آمریکا و مصرف‌کنندگان تاثیرات منفی خواهد داشت. اگر خودروسازهای آلمانی و ژاپنی و احتمالا چینی، تصمیم بگیرند بخش بزرگی از تولید خود را در آمریکا انجام دهند تا از تعرفه واردات خلاص شوند، آنگاه بر تعداد فرصت‌های شغلی در این کشور افزوده می‌شود اما مشکل اینجاست که تعداد کمی از خودروسازهای خارجی مایلند در آمریکا کارخانه تاسیس کنند زیرا بازار خودرو آمریکا در حالت اشباع قرار دارد و سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت جدید تولید هدر دادن پول است.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا از لحاظ اقتصادی به‌صرفه است که خودروسازهای خارجی در آمریکا کارخانه تاسیس کنند و محصولات خود را پس از تولید صادر کنند؟ از لحاظ منطقی این کار بی معناست زیرا در آمریکا هزینه تولید و حمل و نقل بسیار بالاست. حتی خودروسازهای بزرگ آمریکا یعنی جنرال‌موتورز، فورد و فیات کرایسلر قصد ندارند در این کشور بر ظرفیت تولید خود بیفزایند و برای گسترش فروش به چین و دیگر اقتصادهای نوظهور چشم دوخته‌اند زیرا این بازارها بازارهای رو به رشد برای انواع کالاها از جمله خودرو هستند.

نکته مهم دیگر مانور تبلیغاتی ترامپ است. او با ادعای تلاش برای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای نیروی کار آمریکایی قصد دارد بر خودروهای وارداتی تعرفه اعمال کند و مصرف‌کنندگان آمریکایی که هیچ اطلاعی از ساختار صنعت خودرو در آمریکا و اتحادیه اروپا، ژاپن و چین ندارند به این نتیجه می‌رسند که ترامپ دلسوز آنها و صنعت خودروی آمریکاست و صنعت خودرو آمریکا تحت‌تاثیر اعمال تعرفه رونق پیدا خواهد کرد. برای مثال آنها ممکن است تصور کنند اگر اتحادیه اروپا مجبور شود تعرفه ۱۰ درصدی بر خودروهای سواری آمریکا را حذف کند بازار این اتحادیه به روی خودروهای آمریکایی باز خواهد شد. اما واقعیت چنین نیست. در بیش از یک دهه اخیر خودروسازهای آمریکایی برای ورود گسترده به بازارهای اتحادیه اروپا با موانع بزرگ و اغلب غیرتعرفه‌ای مواجه بوده‌اند. ترکیب بازار خودروی اروپا با آنچه سه خودروساز بزرگ آمریکا تولید می‌کنند سازگار نیست و اگر تعرفه‌ای وجود نداشته باشد، صادرات خودروی آمریکا به اروپا افزایش قابل‌ملاحظه‌ای نخواهد داشت.

تنها استدلال ممکن در حمایت از سیاست تعرفه‌ای ترامپ این است که اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای لوکس آلمانی سبب می‌شود فروش خودرو کادیلاک آمریکا بیشتر شود اما برندهای لوکس خودروهای آلمانی بسیار محبوب بوده و نیز خریداران آنها ثروتمندان‌ هستند در نتیجه حتی اگر قیمت این خودروها افزایش پیدا کند، از فروش آنها کاسته نخواهد شد.

در حال‌حاضر خودروسازهای بزرگ آمریکا در وضعیت نامطلوب قرار گرفته‌اند و نمی‌توانند اقدامی برای حمایت از ترامپ در جنگ تجاری انجام دهند زیرا ماهیت پیچیده زنجیره عرضه در صنعت خودروسازی جهان به شکلی است که اعمال تعرفه بر خودروهای وارداتی به آمریکا همیشه به زیان خودروسازهای آمریکایی است. استخدام نیروی کار جدید و افزایش ظرفیت تولید رخ نخواهد داد و در نهایت مصرف‌کنندگان آمریکایی مجبورند پول بیشتری برای خرید خودرو پرداخت کنند. تصور کنید اتحادیه اروپا تعرفه ۱۰ درصدی بر خودروهای صادراتی آمریکا را حذف کند. این اقدام هیچ تاثیری بر خودروسازهای آمریکایی نخواهد داشت زیرا ساختار تقاضا برای خودرو در اروپا با آنچه تولیدکنندگان خودرو در آمریکا تولید می‌کنند سازگار نیست. برای مثال با حذف تعرفه‌ها شرکت فورد کارخانه‌ای جدید در میشیگان تاسیس نخواهد کرد تا محصولات آن را به اروپا صادر کند. تنها اثر کاهش یا حذف تعرفه بر خودروهای وارداتی آمریکا از سوی اتحادیه اروپا این است که ترامپ می‌تواند یک نمایش تبلیغاتی برای اعلام پیروزی به‌راه اندازد. او اعلام خواهد کرد به تنهایی توانسته اقدامی بزرگ برای خودروسازها و مصرف‌کنندگان آمریکایی انجام دهد اما واقعیت این است که نه بر تولید خودرو افزوده می‌شود و نه از صادرات خودرو اروپا به آمریکا خیلی کاسته خواهد شد. البته ترامپ به این موضوعات توجه ندارد. او مایل است یک موفقیت در کارنامه خود ثبت کند حتی اگر این موفقیت در بلندمدت به زیان صنعت خودرو آمریکا و مصرف‌کنندگان این کشور تمام شود. ترامپ جنگ تجاری را در حوزه‌های مختلف آغاز کرده و قصد دارد به هر قیمت در آن پیروز شود.