سایه وحشت بر سرمایه‌ها

قبل از اعمال تعرفه‌های تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، سیاستمداران و تحلیلگران امیدوار بودند دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هلسینکی سبب ایجاد ثبات در روابط دو کشور شود اما چنین نشد. حال با توجه به موضع‌گیری‌های ولادیمیر پوتین در قبال تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود در آینده تحریم‌های جدیدی علیه اشخاص و شرکت‌های روسیه اعمال شود. دور نخست تحریم‌ها علیه روسیه قرار بود از اواخر ماه گذشته میلادی آغاز شود، مگر آنکه روسیه اعلام کند استفاده از سلاح شیمیایی را متوقف می‌کند و به بازرسان اجازه می‌دهد بر از میان بردن سلاح‌ها نظارت کنند. مسلما پوتین چنین شرط‌هایی را نمی‌پذیرد.

قانون سال ۱۹۹۱ آمریکا به رئیس‌جمهوری این کشور اجازه می‌دهد تدابیر تحریمی جدیدی علیه روسیه اتخاذ کند و حال احتمال افزایش تحریم‌ها، یک دلیل هراس سرمایه‌گذاران است. مسلم است که روسیه در قبال تحریم‌های آمریکا تدابیر تلافی‌جویانه اتخاذ خواهد کرد. این تحولات نشان می‌دهد تنش در روابط دو کشور در حال افزایش است و در این میان فعالان بازارهای مختلف با دقت اخبار را پیگیری می‌کنند تا بتوانند آینده را پیش‌بینی کند.

برخی تحلیلگران می‌گویند آمریکا برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه دلایل و بهانه‌های متعددی دارد و انتظار می‌رود به تدریج بر گستره تحریم‌ها افزوده شود. اکنون دولت روسیه باید به اثرات این تحریم‌ها بر ارزش روبل و وضعیت زندگی طبقه متوسط و پایین‌تر از متوسط این کشور توجه کند. کاهش ارزش روبل قدرت خرید مردم را به شدت پایین می‌آورد. با آنکه در کوتاه‌مدت به دلیل قیمت بالای نفت دولت روسیه می‌تواند اثرات تحریم‌ها را کم کند اما وضعیت همیشه به یک صورت نیست. در حال حاضر برای مدتی دولت روسیه قادر است به ارائه خدمات عمومی و سرمایه‌گذاری ادامه دهد و زیان شرکت‌های هدف تحریم آمریکا را جبران کند. همچنین تحریم‌های جدید آمریکا یک‌جانبه است و برخلاف تحریم‌های سال ۲۰۱۴ اروپایی‌ها با آمریکا همراهی نمی‌کنند. اما معمولا اثرات منفی تحریم‌ها به شکل ناگهانی بر اقتصاد اثر می‌گذارد به ویژه اگر مردم از برخی سیاست‌های دولت ناراضی باشند. در حال حاضر پوتین قصد دارد سن بازنشستگی را بالا ببرد و این عامل نارضایتی مردم است که پوتین باید به آن توجه کند.

البته دیدگاه اکثر کارشناسان این است که افزایش فشارها بر پوتین از سوی غرب محبوبیت او را بیشتر می‌کند. رسانه‌های طرفدار کرملین در روسیه تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور را نشانه روسیه هراسی غرب و تصمیم‌های صحیح پوتین توصیف می‌کنند. آنها ادعا می‌کنند آمریکا می‌خواهد در برابر بازگشت روسیه به دوران قدرت و استقلال مانع‌تراشی کند و به مردم روسیه ضربه بزند و آنها را ناراضی کند.

مبنای قدرت ولادیمیر پوتین باور مردم به تلاش او برای بازگرداندن روسیه به دوران قدرت و استقلال است و رسانه‌های طرفدار پوتین تلاش کرده‌اند او را فردی توصیف کنند که در مسیر درست به سوی این هدف در حرکت است. بعید است فشارهای اقتصادی تحت تاثیر کاهش ارزش روبل در کوتاه‌مدت به کاهش محبوبیت پوتین منجر شود. البته این به آن معنا نیست که اوضاع کاملا اطمینان‌بخش است.