پلت‌فرم‌های مدرن

در واقع تمامی اشکال تبلیغات آنلاین در حال رشد هستند و تبلیغات در بخش جست‌وجو، بزرگ‌ترین سهم را دارد. پیش‌بینی می‌شود سال آینده میلادی در جهان آگهی‌دهندگان ۱۱۳ میلیارد دلار برای تبلیغ در صفحات نتیجه جست‌وجوها هزینه کنند و این رقم ۱۲ درصد بالاتر از رقم مربوط به سال گذشته است. بخشی بزرگ از این رقم صرف درج آگهی در ابزارهای موبایل می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی است سال آینده هزینه تبلیغات در موبایل به شکل‌های مختلف، ۱۴۷ میلیارد دلار خواهد بود و این رقم نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد بالاتر است.

شرکت‌های تبلیغاتی هر روز راهی جدید برای دسترسی به مشتری‌ها پیدا می‌کنند و بعضی از آنها اکثر آگهی‌های خود را در فضای مجازی درج می‌کنند. در ماه مارس سال‌جاری، شرکت آدیداس اعلام کرد بر تبلیغات دیجیتال در تلویزیون تمرکز خواهد کرد، البته مدیر بازاریابی این شرکت معتقد است مصرف‌کنندگان جوان‌تر محصولات آدیداس، عمدتا از طریق گوشی تلفن همراه خود تبلیغات شرکت را خواهند دید. در واقع به‌تدریج تمامی تبلیغات آدیداس در رسانه‌های دیجیتال درج خواهد شد و این باور در مدیران شرکت وجود دارد که در سه سال آینده هزینه تبلیغات در رسانه‌های یاد شده و میزان فروش محصولات از طریق رسانه‌های دیجیتال به میزان قابل‌ملاحظه افزایش خواهد یافت.

با توجه به میزان بالای استفاده از موبایل در جهان به‌ویژه بین نسل جوان، پلت‌فرم‌های موبایل دائما در حال تجربه و آزمون شکل‌های جدید تبلیغات هستند. این تغییر و نوآوری، هم در شکل پلت‌فرم‌ها رخ می‌دهد و هم در امکاناتی که از سوی اپلیکیشن‌ها به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود. هدف اصلی، جذب مخاطبان بیشتر و حفظ مخاطبان قبلی و همزمان، نشان دادن آگهی‌ها به اشکال گوناگون است. بازیگران بزرگ دنیای تبلیغات دیجیتال از جمله فیس‌بوک، در تمامی ویژگی‌های ارائه شده آگهی‌ها، تغییرات ایجاد می‌کنند و بازخورد آن تغییرات را به‌طور دقیق و پیوسته مورد توجه قرار می‌دهند. هدف اصلی، بهینه‌سازی ارائه تبلیغ و سازگار کردن آن با سلیقه دائما در حال تغییر مخاطبان است. در حوزه تبلیغات مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی فرصت‌های بی‌نظیری در اقتصادهای نوظهور می‌بینند و آمارها نشان می‌دهد کشورهایی نظیر چین، برزیل، روسیه و هند بازاری بسیار امیدبخش برای شرکت‌های یاد شده هستند. رشد بالای اقتصادی و افزایش درآمد مردم سبب افزایش مصرف می‌شود و آگهی‌دهندگان مایلند محصولات شان در این گروه از اقتصادها به نمایش درآید. پیش‌بینی شده بازار تبلیغات در روسیه و هند امسال به ترتیب ۷/ ۱۲ درصد و ۱/ ۱۱ درصد رشد کند. در اقتصادهای توسعه یافته رشد بازار تبلیغات بسیار کمتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد هزینه شرکت‌ها برای تبلیغ محصول و خدمات در حال افزایش است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. محاسبات و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بین سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ بیش از ۴۰ میلیارد دلار بر هزینه تبلیغات در جهان اضافه خواهد شد و رقم کلی در سال ۲۰۱۹ به بالاتر از ۲۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید. برای درک بهتر این رقم بهتر است بدانید هزینه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا حدود ۴۰ میلیارد دلار است.

با آنکه هزینه تبلیغات در شکل‌های مختلف روبه افزایش است؛ اما میزان رشد هزینه‌ها در تمامی پلت‌فرم‌ها یکسان نیست به این معنا که هزینه تبلیغات به شکل آفلاین نه‌تنها هیچ رشدی ندارد، بلکه در حال کاهش است. در مقابل هزینه تبلیغات به شکل دیجیتال یا آنلاین در حال رشد سریع است و پیش‌بینی شده امسال و سال آینده، هر سال حدود ۱۳ درصد افزایش خواهد یافت.

نگاهی دقیق‌تر به جزئیات هزینه‌های تبلیغات پلت‌فرم‌های دیجیتال نشان می‌دهد عامل اصلی رشد هزینه‌ها افزایش حجم تبلیغات در گوشی‌های تلفن همراه است. سال آینده میلادی ۷۰ درصد تبلیغات در رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتال در تلفن همراه صورت می‌گیرد که رشد بسیار بالایی را نشان می‌دهد. اما در پلت‌فرم‌های دیگر میزان هزینه تبلیغات کاهش پیدا می‌کند، البته این روند رشد هزینه‌ها در تبلیغات آنلاین دارای نقاط منفی نیز هست به این معنا که سود حاصل از این بخش و رشد آن نصیب تنها چند شرکت بزرگ می‌شود و آنها می‌توانند سیاست‌های خود را در این حوزه به دیگر شرکت‌ها و مخاطبان تحمیل کنند. در سال ۲۰۱۵، ۵۰ درصد هزینه تبلیغات آنلاین نصیب دو شرکت گوگل و فیس‌بوک شد و پیش‌بینی شده روند سال‌های اخیر در آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

شرکت‌های بزرگ از جمله این دو شرکت همچنین اینستاگرام و اسنپ چت، با درک روندهای کلان تبلیغات و اهمیت ابزارهای موبایل در بازار تبلیغات، عملا سلطه کامل بر بازار پیدا کرده‌اند و شرکت‌های رسانه‌ای سنتی هر روز بیشتر سهم خود را در بازار از دست می‌دهند. البته تلویزیون در این زمینه یک استثناست. تبلیغات در تلویزیون همچنان برای شرکت‌های آگهی دهنده جذاب است و گردانندگان شرکت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی توانسته‌اند همزمان با رشد در بخش‌های دیگر، از حضور در تلویزیون سود بالایی کسب کنند. نکته مهم این است که تبلیغات دیجیتال در سال‌های اخیر به شکل هدفمندتر مخاطبان را هدف قرار داده و دقیق‌تر توانسته پیام شرکت‌های آگهی دهنده را به مخاطبان موردنظر برساند اما در یک دهه اخیر تبلیغات تلویزیونی در شخصی‌سازی کردن پیام‌ها چندان موفق نبوده؛ زیرا مشخص کردن مخاطبان یک برنامه تلویزیونی کار آسانی نیست. البته اخیرا شرکت‌های رسانه‌ای که در حوزه تبلیغات تلویزیونی فعال هستند به فکر رفع این نقص افتاده‌اند.

با توجه به اینکه اکثر خانواده‌ها در کشورهای توسعه‌یافته از سیستم‌های تلویزیونی دیجیتال استفاده می‌کنند (سال گذشته سهم تلویزیون دیجیتال در اروپای‌غربی ۶۸ درصد بود) شرکت‌های یاد شده فرصتی بزرگ برای تولید نسل بعدی تبلیغات تلویزیونی در اختیار دارند. آنها باید با استفاده از داده‌های مربوط به بینندگان، تبلیغات را به شکل هدفمند به مخاطبان موردنظر شرکت‌های آگهی دهنده ارائه کنند. نکته مهم دیگر این است که شرکت‌های رسانه‌ای تلاش کرده‌اند در حوزه تبلیغات، در ابزارهای موبایل رخنه کنند. آنها استراتژی‌هایی که از سوی شرکت‌هایی نظیر گوگل و فیس‌بوک استفاده می‌شود مطالعه کرده‌اند و قصد دارند از این استراتژی‌ها برای توسعه فعالیت‌های خود بهره ببرند. اما هدف نهایی تمامی این شرکت‌ها باید کسب سهم بالاتر در تبلیغات در ابزارهای موبایل باشد، زیرا در آینده بیش از پیش این ابزارها فراگیر خواهند شد و بازگشتی در این روند وجود ندارد.