شکست رکوردهای معاملاتی

افزون بر این، رصد ورود سرمایه‌های خرد در یک ماه اخیر نشان از آن دارد که حجم قابل‌توجهی از سرمایه‌های جدید به بازار سهام وارد شده‌است. به‌طوری‌که این امر جهش ارزش معاملات روزانه تا محدوده ۱۵۰۰میلیارد تومان را رقم زد. محاسبات با چنین گردش معاملاتی نشان از آن دارد که با قرار دادن این معاملات و تعمیم آن به کل سال و همچنین با درنظرگرفتن سرعت گردش پول در اقتصاد در محدوده ۷مرتبه، بیش از ۱۰۰هزار  میلیارد تومان نقدینگی در بازار سهام در جریان است. این امر بیانگر آن است که ۵درصد از کل نقدینگی موجود در اقتصاد کشور در بورس جذب شده است. این ارقام که عددهای قابل‌توجهی از نقدینگی موجود در بازار سهام را نشان می‌دهد، ورود پول‌های تازه را به بورس نمایان می‌کند. البته در سال ۹۲ نیز با جهش بازار سهام و شاخص کل بورس، شاهد ثبت چنین ارقامی در بازار بودیم و حتی حدود ۷ تا ۸درصد از کل نقدینگی موجود در کشور به بازار سهام راه یافت.

بررسی این موضوع نوید از آن دارد که موجی صعودی در بازار حاکم بوده و بازار سهام با رشد فزاینده‌ای همراه خواهد بود. کما اینکه شاخص کل بورس تا محدوده ۲۰۰هزار واحد نیز جهش کرد. البته با تداوم رشد از محدوده ۲۰۰ هزار واحد و فراتر از آن به تدریج قیمت اکثر شرکت‌ها به ارزش ذاتی خود نزدیک شده و در این‌صورت در مقطع فعلی، توجیه و پتانسیلی برای صعود قیمتی بیشتر در آنها نبود و رشد قیمت‌ها نیاز به محرک‌های جدید موثر بر سود آوری شرکت‌ها داشت.

اما در این میان همچنان ابهامات و موانعی بر سر راه رشد شاخص و تداوم صعود بازار وجود دارد؛‌ افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، احتمال کاهش صادرات، قیمت‌گذاری دستوری محصولاتی که فروش داخلی دارند و همچنین ریسک‌های سیاسی از جمله مهم‌ترین موانع در مسیر رشد این بازار هستند. عواملی که می‌تواند به‌عنوان ترمز رشد شاخص قلمداد شود. بر این اساس در دو روز اخیر نیز شاهد وقوع و تاثیرگذاری این عوامل بر مسیر صعودی بورس بودیم. به‌طوری‌که بازار با اصلاح شاخص مواجه شد.

این در حالی است که اصلاح اخیر سبب شد تا قیمت سهام از ارزش ذاتی خود مجدد فاصله معناداری گیرد و انگیزه‌ای بیشتر برای ورود سهامداران به این نمادها شود. در این شرایط خریدهای سهامداران توجیه‌پذیر بوده و مناسب ارزیابی می‌شود. به‌طوری‌که در بازار روز چهارشنبه مجدد خریدهایی در بازار صورت گرفت.

حال با توجه به تمامی موارد عنوان شده، پیش‌بینی می‌شود بازار سهام از این پس با سرعتی منطقی رشد کند. به‌طوری‌که هر چند صعود و نزول را در بازار خواهیم داشت، اما روند کلی بازار در مسیر مثبت دنبال خواهد شد. این موضوع نیز به این دلیل است که همچنان سهام با فرض دلار ۸هزار تومانی نیز ارزان است و گزینه مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران و خرید خواهد بود، چه برسد که بخواهیم نرخ دلار را در محدوده ۱۱هزارتومان درنظر بگیریم. به این ترتیب مشاهده می‌شود که بیشتر سهام فعال در بازار، پتانسیل رشد بیشتر را دارد. هر چند در این میان وقوع یک اتفاق یا ریسک پیش‌بینی‌نشده، می‌تواند روند مزبور را متوقف کند و نوساناتی در بازار ایجاد کند. با وجود این در مجموع روند آتی بازار مثبت ارزیابی می‌شود و تاکید می‌کنم که هنوز سهام بسیاری از شرکت‌ها ارزان است و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. به‌خصوص در این میان سهام صادرات‌محور و یکسری از صنایع داخلی با پشتوانه اخذ افزایش نرخ می‌توانند گزینه‌های رشد مجدد بازار عنوان شوند. البته توجه سهامداران محترم و به‌خصوص تازه واردان را به دقت در متغیرهای بنیادین سهام و پرهیز از هیجانات مقطعی جلب می‌کنم چرا که می‌تواند با زیان‌های جبران‌ناپذیری همراه شود.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که شاخص کل بورس تا محدوده ۲۳۰هزار واحدی نیز صعود کند. اما همان‌طور که عنوان شد تاثیر متغیرهای اقتصادی از جمله قیمت‌ها در بازارهای کالای جهانی، تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور، تغییرات دلار در سامانه نیما و ریسک‌های سیاسی را نباید بر بورس نادیده گرفت که هر کدام از موارد مطرح شده می‌تواند سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی را با نوسان همراه کند.