سرنوشت نابغه سرمایه‌گذاری

تعداد زیادی از میلیاردرها بخش قابل‌ملاحظه‌ای از دارایی خود را وقف فعالیت‌های انسان‌دوستانه کرده‌اند و هر سال تعداد این گروه از ثروتمندان بیشتر می‌شود. طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، بخش اعظم میلیاردرهای جهان در سه گروه یعنی مدیریت شرکت‌های فناوری، صاحبان میراث و سرمایه‌گذاران موفق قرار دارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند روندهای اقتصادی در جهان و اقتصادهای بزرگ تضمین می‌کند که در آینده قابل پیش‌بینی نیز بزرگ‌ترین میلیاردرهای جهان در همین سه گروه قرار گیرند، زیرا برای مثال پیشرفت‌های بزرگ و انقلاب‌گونه عمدتا در حوزه فناوری رخ می‌دهند و طبیعی است که فعالان در این حوزه شانس بالاتری برای ثروتمند شدن و ثروتمند باقی ماندن دارند.

همچنین تخصص در حوزه سرمایه‌گذاری به فعالان بازارهای مالی امکان می‌دهد با درک شرایط مختلف بازار و عوامل موثر بر آن، در سود شرکت‌های کوچک و بزرگ سهیم شوند و به ثروتی عظیم دست پیدا کنند. جف بزوس، مدیر شرکت آمازون در حال‌حاضر با ثروتی در حدود ۱۱۲ میلیارد دلار ثروتمندترین انسان روی زمین است. رشد فعالیت‌های شرکت آمازون در سال گذشته میلادی و تداوم روند فعالیت‌های این شرکت در سال‌جاری سبب شد آقای بزوس در چنین جایگاهی قرار گیرد. نکته مهم این است که شرکت‌های بزرگ نه‌تنها فعالیت‌های اصلی خود را گسترش می‌دهند، بلکه با خریدن شرکت‌های دیگر عملا در حوزه‌های جدید که ارتباط عمیقی با فعالیت‌های اصلی شرکت ندارد، به کسب سود می‌پردازند.

البته برخی کارشناسان به رونق بورس آمریکا در فصول اخیر به‌عنوان یک عامل رشد قابل‌ملاحظه دارایی‌های میلیاردرهای آمریکایی اشاره کرده‌ و هشدار داده‌اند که اگر شاخص‌های مالی اصلاح شوند ثروت این گروه نیز کاهش خواهد یافت اما در هر حال، فناوری حوزه‌ای است که ظرفیت توسعه آن بسیار بالاست و میلیاردرهایی نظیر آقای بزوس یا زاکربرگ بر این حوزه سلطه پیدا کرده‌اند طوری که توان رقابت با آنها اندک است. آقای بزوس در سال ۱۹۹۴ شرکت آمازون را که در حوزه خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی کتاب فعالیت می‌کرد تاسیس کرد و در ربع قرن اخیر با توسعه فعالیت‌های آن به بزرگ‌ترین شرکت در حوزه‌های مختلف تبدیل شده است. در ابتدا مدیر شرکت آمازون در یک گاراژ در سیاتل فعالیت خود را آغاز کرد، اما اکنون شرکت آمازون بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین جهان است و ارزش بازار آن به حدود هزار میلیارد دلار می‌رسد.

آقای بزوس همچنین یک شرکت خصوصی که در حوزه تحقیقات فضایی فعالیت می‌کند در اختیار دارد و پنج سال پیش با پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار، روزنامه واشنگتن‌پست را خرید. او چند ماه پیش فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی به نام هول فود را به قیمت ۷/ ۱۳ میلیارد دلار به تملک خود درآورد. نکته جالب توجه اینکه پدر و مادر آقای بزوس بنیاد خانوادگی بزوس را که حامی تحصیل جوانان است مدیریت می‌کنند. بیل گیتس و آقای پاول آلن که هر دو به رایانه علاقه‌مند بودند در سال ۱۹۷۵ شرکت مایکروسافت را تاسیس کردند. بیل گیتس نخستین‌بار در سال ۱۹۶۷ میلادی یعنی زمانی‌که یک دانش‌آموز دبستانی بود از رایانه استفاده کرد و به علاقه خود به این دستگاه پی برد. او یک دهه بعد شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد و تا سال ۲۰۰۰ مدیرعامل این شرکت بود. گیتس تا سال ۲۰۱۴ رئیس و بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت بود. او همچنان عضو هیات‌مدیره این شرکت است و در حوزه فناوری به آن مشاوره می‌دهد.

آقای گیتس و همسرش به‌طور مشترک ریاست بنیاد گیتس را که بزرگ‌ترین موسسه خصوصی نیکوکاری جهان است برعهده دارند. این موسسه که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد به مبارزه با بیماری‌های واگیر از جمله مالاریا و ایدز تمرکز دارد. خارج از شرکت مایکروسافت، آقای گیتس شخصیتی مشهور است که همراه با وارن بافت و مارک زاکربرگ ایده کمک‌رسانی را مطرح کرده‌اند تا دیگر میلیاردرها را به بخشیدن بخشی بزرگ از دارایی‌هایشان به امور انسان‌دوستانه تشویق کنند. آقای گیتس مانند جف بزوس در حوزه فناوری فعالیت کرده و ثروت عظیم خود را از این راه به‌دست آورده است. طبق تخمین‌ها او اکنون ۹۰ میلیارد دلار دارایی دارد. وارن بافت، مدیر شرکت برکشایرهث‌وی، یک شخصیت بسیار معروف و نابغه سرمایه‌گذاری است. او وقتی تنها ۱۱ سال داشت نخستین سهام خود را خرید و در سن ۱۳ سالگی نخستین فرم مالیاتی‌اش را پر کرد. او اکنون مالک ده‌ها شرکت است و نامش با موفقیت و نبوغ در سرمایه‌گذاری عجین شده و این در حالی است که سبک زندگی بسیار ساده‌ای دارد.

 برای مثال برای صبحانه کمتر از ۴ دلار هزینه می‌کند. آقای بافت مانند دو میلیاردر دیگر که نام‌شان برده شد در فعالیت‌های انسان‌دوستانه بسیار فعال است و قول داده ۹۹ درصد دارایی خود را صرف این فعالیت‌ها کند. تخمین زده می‌شود که ثروت او ۸۴ میلیارد دلار باشد. آقای بافت برخلاف بیل گیتس و جف بزوس در حوزه بازارهای مالی فعالیت کرده و ثروت خود را در این حوزه به‌دست آورده است. او توصیه‌های ساده و بسیار مهمی برای سرمایه‌گذاران ارائه کرده و نکته جالب اینکه اکثر کسانی که در بازارهای مالی حضور دارند به‌رغم دانستن این اصول به آنها عمل نمی‌کنند و یک دلیل زیان‌های بزرگ‌شان همین است. مارک زاکربرگ در سال ۲۰۰۴ هنگامی که تازه وارد دانشگاه هاروارد شده بود نخستین نسخه از فیس‌بوک را به‌وجود آورد و این شبکه بزرگ اجتماعی که در ابتدا در داخل دانشگاه به‌کار گرفته شد اکنون بیش از ۲/ ۱ میلیارد نفر عضو دارد و دفاتر آن در چندین کشور جهان مشغول فعالیت هستند. ارزش فیس‌بوک به صدها میلیارد دلار می‌رسد. زاکربرگ که جوان‌ترین عضو فهرست میلیاردرهای برجسته جهان است مانند بسیاری دیگر از ثروتمندترین افراد، در فعالیت‌های انسان‌دوستانه مشارکت دارد و به همراه همسرش قول داده‌اند ۹۹‌درصد دارایی‌شان را به این امور اختصاص دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد نقش فناوری و بازارهای مالی در ثروتمند شدن افراد بسیار چشمگیر بوده است. با آنکه بسیاری از ثروتمندان جهان مستقیما در بازارهای مالی حضور ندارند اما رشد قیمت سهام شرکت‌های‌شان آنها را به این جایگاه مالی بزرگ رسانده است. همچنین توسعه فناوری و استقبال مردم از فناوری‌های ارتباطی نظیر فروش آنلاین و شبکه‌های اجتماعی سبب شده عده زیادی از فعالان این حوزه به ثروت‌های عظیم دست پیدا کنند.