خودساخته‌های جوان چینی

البته برخی حوزه‌های کسب و کار به شکلی هستند که کاهش نرخ رشد اقتصادی تاثیرات کمی بر آنها می‌گذارند. از سوی دیگر معمولا ثروتمندان سبدهای سرمایه‌گذاری تشکیل می‌دهند و این به آن معناست که ضعف در برخی بخش‌ها نمی‌تواند به کاهش شدید دارایی این افراد منجر شود. و نیز اکثر آنها به روش‌های مختلف بر بازار حاکم می‌شوند و رقابت با آنها بسیار دشوار است. زیرا بازار را به شکل انحصاری در اختیار خود دارند. البته این وضعیت حاصل ارائه بهترین خدمات از سوی شرکت‌های یاد شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ثروتمندترین افراد در زمینه‌های مختلف از سهام شرکت‌های گوناگون تا طلا و املاک سرمایه‌گذاری می‌کنند و تنها یک رکود بزرگ و جهانی می‌تواند از ثروت آنها به میزان قابل ملاحظه بکاهد. نکته مهم دیگر این است که تصمیم‌هایی که این گروه اتخاذ می‌کنند، به‌ویژه آن دسته که به‌طور تخصصی در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند، مانند آقای وارن بافت، بر بازارها تاثیرات بزرگ دارد و در عمل این افراد به بازار شکل می‌دهند. جنبه دیگر ثروت‌آفرینی، یافتن کشورهای مستعد تولید میزان بالای ثروت است. با آنکه در سال‌های اخیر اکثر ثروتمندترین‌ها آمریکایی بوده‌اند، اما احتمال آنکه در آینده سهم دیگر کشورها در فهرست ثروتمندترین افراد جهان بیشتر شود بسیار زیاد است. به‌ویژه در کشورهایی که زمینه‌های لازم از جمله مقررات مناسب، حمایت دولتی، حاکمیت جو علمی و کارآفرینی و پشتکار فراهم است و فعالان اقتصادی بازاری بزرگ از مصرف‌کنندگان در اختیار دارند، احتمال افزایش تعداد ثروتمندان بسیار بالاست.

چین نمونه‌ای از این گونه کشورهاست. در حال حاضر ۱۰ درصد حدود ۲۴۰۰ میلیاردر جهان در چین زندگی می‌کنند و نکته بسیار مهم این است که ۹۴ درصد آنها میلیاردرهای خودساخته هستند و نیز جمعیت میلیاردرهای چینی به سرعت در حال افزایش است. رشد فناوری، افزایش سطح درآمد جمعیت که به رشد مصرف منجر می‌شود و رونق بخش ساخت و ساز در ۵ تا ۱۰ سال اخیر سبب شده کارآفرین‌ها با سهولت بیشتر به ثروت‌های بزرگ دست پیدا کنند. از ۲۴۹ میلیاردر چینی، تنها ۲ درصد ثروت خود را به ارث برده‌اند و ثروت ۴‌درصد حاصل ترکیبی از کارآفرینی و ارث است. بقیه آنها با پشتکار و ایده‌های خلاق به ثروت‌های عظیم دست پیدا کرده‌اند. ارقام یاد شده در مقایسه با ارقام جهانی بسیار متفاوت است. برای مثال تنها ۵۵ درصد میلیاردرهای جهان خودساخته هستند و ۱۳ درصد میلیاردرها ثروت خود را به ارث برده‌اند. همچنین ثروت عظیم ۳۲ درصد از آنان حاصل ترکیب کارآفرینی و ارث است. تفاوت دیگر این است که میلیاردرهای چینی در مقایسه با میلیاردرهای جهان متوسط سن کمتری دارند؛ به این معنا که حدود یک‌سوم آنها کمتر از ۵۰ سال سن دارند در حالی که این سهم در بین میلیاردرهای جهان ۱۴ درصد است. متوسط سن میلیاردرهای چینی ۵۳ سال و در جهان ۶۴ سال است.

آقای «هواتنگ» ما با ۸/ ۴۱ میلیارد دلار ثروت رئیس هلدینگ تانسانت است و در رشته رایانه تحصیل کرده است. او در سال ۱۹۹۸ با همکاری چهار نفر از هم‌دانشگاهی‌های خود شرکت تانسانت را تاسیس کرد و اکنون رئیس و مدیر عامل آن است. تانسانت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت جهان است و در حوزه شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک، سیستم‌های پرداخت آنلاین و بازی‌های رایانه‌ای فعالیت دارد. آقای جک ما با ۲/ ۴۰ میلیارد دلار ثروت مدیر شرکت علی باباست و فعالیت شخصی خود را به‌عنوان معلم آغاز کرد. درخواست‌های استخدام آقای ما بارها از سوی شرکت‌های مختلف رد شد سپس او شرکت علی بابا را تاسیس کرد که بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی جهان و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری است. آقای هوی کا یان با ۵/ ۲۷ میلیارد دلار ثروت، رئیس گروه ساخت و ساز اورگراند است. او در یک روستا به دنیا آمد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه سال‌های متمادی به‌عنوان تکنسین در شرکت فولاد‌سازی مشغول به کار شد تا آنکه شرکت ساخت و ساز اورگراند را تاسیس کرد. این سه تن ثروتمندترین‌ها در چین هستند و مسلما در سال‌های آینده بر تعداد میلیاردرهای چینی و میزان ثروت آنها افزوده خواهد شد.