مقررات‌گذاری در بازار

اما در هر حال نیاز به ارزهای دیجیتال نه تنها از میان نرفته بلکه بیشتر شده است. پیش‌بینی می‌شود در آینده، این ارزها به سمت قانونمند شدن حرکت کنند و نیز دادوستد آنها سودهایی به سرمایه‌گذاران برساند. به این ترتیب دو روند کلی در این حوزه قابل پیش‌بینی است. روند نخست تدوین قوانین و ایجاد نظارت بر دادوستد ارزهای دیجیتال و افزایش ایمنی آنهاست. واقعیت این است که هر فناوری جدید به‌ویژه فناوری‌هایی که بر ایده‌های بسیار نو نظیر بلاک چین مبتنی هستند برای رشد و پختگی به زمان نیاز دارند. بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر رشد کرده و همزمان نقاط ضعف آن پدیدار شده است. توسعه دهندگان نرم افزار ارزهای دیجیتال با دو گزینه رو به رو هستند. گزینه نخست ادامه وضعیت کنونی و کاهش تدریجی علاقه سرمایه‌گذاران است. ریسک بالا در سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال از حضور فعال سرمایه‌گذاران می‌کاهد و با ظهور ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی، عملا ارزهای دیجیتال کنونی به حاشیه رانده خواهند شد. گزینه بعدی پذیرش قوانین و نظارت است. این روش می‌تواند به افزایش امنیت و جذابیت ارزهای دیجیتال منجر شود و ارزهای یاد شده به تدریج محبوبیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

روند دوم که همزمان با افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در بازار این ارزها رخ می‌دهد، حضور تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران و سودده شدن سرمایه‌گذاری در این بازار است. قیمت بیت کوین سال گذشته ۲۰۰۰ درصد رشد کرد، اما اوایل سال جاری میلادی به شدت کاهش یافت. همچنین قیمت تمامی ارزهای دیجیتال هفته گذشته سقوط کرد. این نوسان‌های شدید حاصل نقاط ضعف بازار و نیز سلطه سفته بازهاست. ایجاد شفافیت در روندها سبب می‌شود بازار قابل پیش‌بینی شود و این به معنای حضور تعداد بسیار بیشتری از سرمایه‌گذاران در آن است. آنگاه به تدریج نوسان‌ها منطقی‌تر می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان نسبی در بازار حضور پیدا کنند.

درباره افق قیمت بیت کوین و ارزهای مشابه همواره پیش‌بینی‌هایی مطرح بوده است اما نوسان‌های شدید قیمت‌ها در ماه‌های اخیر پیش‌بینی را دشوار کرده است. در واقع بازار این ارزها در نقطه عطف خود قرار گرفته و فعالان جامعه ارزهای دیجیتال و توسعه دهندگان آن باید تصمیم‌گیری را آغاز کنند. از آنجا که مشخص نیست چه تصمیم‌هایی اتخاذ خواهد شد و نیز سرعت ایجاد ارزهای خاص بانک‌های مرکزی مشخص نیست، نمی‌توان گفت گستره قیمت‌ها در آینده چیست. اما ارزهای دیجیتال دوران بسیار دشواری را پشت سر گذاشته‌اند و بعید است دشواری‌های آینده سبب از میان رفتن آنها شود.