لیست صنایع پر بازده

در سال‌های اخیر به دلیل تداوم رونق اقتصاد جهان و فقدان ریسک‌هایی که اکنون وجود دارد، مسیر حرکت شرکت‌های مختلف تقریبا مشخص بود. اما انتظار می‌رود این وضعیت سال آینده تغییر کند و بدون تردید میزان سوددهی و قیمت سهام شرکت‌ها نیز دستخوش تغییر خواهد شد. اما با در نظر گرفتن برخی معیارها، کارشناسان پیش بینی‌هایی درباره صنایع پر رونق سال آینده مطرح کرده‌اند. معیارهای یاد شده به این صنایع و شرکت‌های فعال در آنها کمک می‌کند بهتر با ریسک‌ها مواجه شده و دوران پرتنش آینده را پشت سر گذارند. در ادامه به برخی از این صنایع اشاره می‌کنیم. سیستم‌های رایانه‌ای و خدمات مرتبط یکی از صنایع پر سود خواهد بود. شرکت‌ها در سراسر جهان هر روز بیشتر به فناوری رایانه‌ای وابسته می‌شوند و تقاضا برای نرم افزارها در حال افزایش است. زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و طراحی سیستم‌های رایانه‌ای جزو صنایع پرسود باقی خواهد ماند و میزان فرصت‌های شغلی در آنها طی یک دهه یعنی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ پانزده درصد افزایش می‌یابد. رشد فروش این صنعت ۱۸ درصد است.

خدمات تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها طی سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده این وضعیت ادامه پیدا کند. البته دیگر صنایع مرتبط با ساخت و ساز نیز وضعیت مناسبی خواهند داشت. واقعیت این است که دولت‌ها در کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای نوظهور بودجه‌هایی قابل ملاحظه برای توسعه زیرساخت‌ها اختصاص می‌دهند و بخش‌های ساخت و ساز و شرکت‌های فعال در این حوزه، آینده پررونقی پیش رو دارند. سوددهی این بخش بالای ۱۰‌درصد پیش‌بینی شده است. بخش خدمات شامل طیف وسیعی از مشاغل از جمله حسابداری، تبلیغات، مشاوره سرمایه‌گذاری، عکاسی، ترجمه، خدمات حقوقی و مشاغل تعمیراتی  است که انتظار می‌رود سال آینده سود دو رقمی کسب کنند. با آنکه کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان به این بخش‌ها لطمه وارد می‌کند اما شواهد نشان می‌دهد بخش خدمات نسبت به دوران‌های بد اقتصادی مقاوم تر از بخش تولید است و نرخ رشد آن در سال‌های اخیر همواره بالاتر از نرخ رشد بخش تولید بوده است.

بخش تولید تجهیزات ساختمانی سال گذشته رشد ۱۶ درصدی در فروش داشت و انتظار می‌رود شرکت‌های فعال در این بخش سال آینده نیز وضعیتی مناسب داشته باشند. در واقع تولید‌کنندگان تجهیزات برقی ساختمان و تمامی تجهیزات دیگر از جمله آسانسور که در ساخت ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سال آینده نیز وضعیت مناسبی دارند. بخش بعدی بخش ساخت و ساز ساختمان‌های غیر مسکونی است. مدارس، کلیساها، بیمارستان‌ها و هتل‌ها از سوی شرکت‌های فعال در این صنعت ساخته می‌شوند و طی سال‌های اخیر این بخش سوددهی بالا برای شرکت‌های یادشده داشته است و این شرایط ادامه پیدا می‌کند. شرکت‌های مهندسی شهری جزو شرکت‌های سودده ۱۰ سال آینده هستند. احداث بزرگراه ها، پل‌های بزرگ و تاسیسات زیرساختی بر عهده این شرکت هاست و آنها افقی روشن پیش رو دارند.

صنعت بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های اخیر رشدی قابل ملاحظه داشته و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ یعنی تا ۵ سال آینده رشد آن بیش از ۵۵ درصد باشد. البته رونق واقعیت مجازی به صنعت بازی‌های ویدئویی محدود نیست. شرکت‌های فعال در این حوزه همچنین اپلیکیشن‌هایی برای دیگر صنایع تهیه می‌کنند. صنایع فیلم‌سازی، آموزش و درمان جزو صنایعی هستند که از خدمات شرکت‌های فعال در حوزه واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. صنعت انرژی‌های تجدید پذیر در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، زیرا تقاضا برای انرژی در حال افزایش است و کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای نوظهور قصد دارند سهم این انرژی‌ها را در سبد انرژی‌های مصرفی خود بالا ببرند. شرکت‌های تولید‌کننده پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی سال آینده مانند سال‌های اخیر فعالیت‌های خود را گسترش خواهند داد. این شرکت‌ها تنها در آمریکا ۷/ ۲ میلیون نفر را در استخدام خود دارند و این تعداد در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. در واقع توسعه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برنامه بلندمدت بسیاری از کشورهاست.

توسعه فناوری رایانه‌ای همواره با ریسک حملات سایبری روبه‌رو بوده و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات امنیت رایانه‌ای به انواع شرکت‌ها و صنایع خدمات ارائه می‌کنند. نشت اطلاعات و سرقت‌های اینترنتی در حال گسترش است و پیچیدگی آن افزایش یافته و افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها بر بودجه خود برای مبارزه با این تهدیدها افزوده‌اند. فعالیت شرکت‌های امنیت سایبری طی سال‌های آینده از هر جهت گسترش پیدا خواهد کرد. صنعت پهپاد هر روز گسترش می‌یابد و موارد استفاده از این ابزار بیشتر می‌شود. شرکت‌های فعال در حوزه تولید پهپاد و اپلیکیشن‌های آن آینده‌ای روشن پیش رو دارند. پهپادها برای اشخاص، شرکت‌ها و دولت‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند و این محبوبیت افزایش خواهد یافت. موارد استفاده از پهپادها بیشتر شده و امروزه در بخش‌های کشاورزی، تولید فیلم، ساخت و ساز و اطفای حریق از آنها استفاده می‌شود. در آینده از خدمات پهپادها با هزینه‌های پایین تر در بخش‌های متنوع تر استفاده خواهد شد. تخمین زده می‌شود سود شرکت‌های فعال در این حوزه رشد دو رقمی خواهد داشت.

تجارت الکترونیک و شرکت‌های فعال در این صنعت سال آینده مانند سال‌های اخیر شاهد رشد فعالیت‌های خود خواهند بود. سال پیش میزان هزینه مصرف‌کنندگان در تجارت الکترونیک رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ داشت و انتظار می‌رود سود شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات تجارت الکترونیک طی سال آینده رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. سال گذشته ۴۹ درصد رشد فروش خرده فروشی در آمریکا در تجارت الکترونیک رخ داد. فروشگاه‌های آنلاین نظیر آمازون در حال افتتاح مراکز جدید در تعداد بیشتری از کشورها هستند البته رقابت بین شرکت‌ها تنگاتنگ است. اما شرکت‌هایی که توانایی تامین نیازهای رو به رشد و متغیر مصرف‌کنندگان را داشته باشند. در بازار باقی می‌مانند و سودهای بزرگی کسب خواهند کرد. بازاریابی دیجیتال و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجوگر مانند تجارت الکترونیک افقی پررونق پیش رو دارند و کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای نوظهور بهترین بازارها برای شرکت‌های فعال در این زمینه هستند. کارشناسان معتقدند در آینده قابل پیش‌بینی این صنعت رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.