منتخبان«گلدمن ساکس»

شرکت‌های خودروسازی، تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن و فلزات پایه از ضعف در اقتصاد جهان لطمه می‌بینند و هنگامی که نرخ رشد اقتصادی کاهش می‌یابد بودجه پروژه‌های زیرساختی کم می‌شود و این عامل بر اکثر شرکت‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا دو عامل فشار بر سوددهی شرکت‌ها هستند.

حتی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و اینترنت در هفته‌های اخیر عملکرد منفی داشته‌اند و بعید نیست این وضعیت ادامه پیدا کند، زیرا ترامپ در مسیر حمایت‌گرایی حرکت کرده و قصد ندارد از این مسیر خارج شود. همچنین بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در ماه‌های آینده نرخ‌های بهره را بالا ببرد. در نتیجه هم به شرکت‌های بورسی فشار وارد می‌شود و هم اقتصادهای نوظهور دچار بحران بدهی می‌شوند. اما بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود با اذعان به ریسک‌هایی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کند از سرمایه‌گذاران خواسته است به واقعیت‌ها توجه کنند، بدین معنا که از دید تحلیلگران این بانک، کاهش نرخ رشد اقتصادهای بزرگ تدریجی خواهد بود و نیز نرخ رشد در سال ۲۰۲۰ به متوسط بلندمدت می‌رسد که یک فاجعه محسوب نمی‌شود. یک عامل ضعف در بازار فلزات و نفت، نگرانی سرمایه‌گذاران درباره آینده و ابهام‌هایی است که در این زمینه وجود دارد. برای مثال سیاست‌های اوپک و روسیه در حوزه کاهش عرضه نفت مشخص نیست و نیز درباره سرنوشت تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا تردیدهای جدی وجود دارد. نشست گروه بیست که فردا و روز شنبه برگزار می‌شود و نیز نشست اوایل ماه آینده اوپک و روسیه می‌تواند تا اندازه زیادی از ابهام‌ها بکاهد. در نشست گروه بیست مذاکراتی بین ترامپ و رئیس‌جمهوری چین انجام می‌شود و انتظار می‌رود زمینه برای آغاز مذاکرات رسمی تجاری هیات‌های دو کشور فراهم شود. البته کارشناسان معتقدند رفع اختلافات به زمان طولانی نیاز دارد. از سوی دیگر بعید نیست در نشست اوپک تصمیم‌هایی درباره کاستن از عرضه نفت اتخاذ شود. گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوعات ادامه دارد و یک دلیل کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها ابهام‌هایی است که درباره آینده وجود دارد.

بر همین مبناست که موسسات تحلیلگر معتقدند امسال در آستانه شروع سال جدید میلادی، پیش‌بینی وضعیت شرکت‌ها دشوارتر از قبل است. اما افق اقتصاد جهان آنگونه که تصور می‌شود نگران‌کننده نیست. برای مثال تاثیر افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بر بورس و سود شرکت‌های آن، از پیش تا اندازه زیادی اثر خود را گذاشته است. همچنین بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده بر مبنای داده‌های اقتصادی درباره سرعت بالا بردن نرخ‌های بهره تصمیم‌گیری خواهد شد و این خبری خوب برای شرکت هاست. شرکت‌هایی که در دو سال اخیر با استفاده از رونق اقتصادی، به مستحکم کردن بنیان‌های مالی خود و رفع نقاط ضعف پرداخته‌اند سال آینده وضعیت بسیار بهتری خواهند داشت. همچنین مدیران شرکت‌ها باید با درنظر گرفتن تمامی ریسک‌ها برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند.