بازگشت به قله‎های فتح شده‎

مولفه‎هایی همچون قیمت‎های جهانی کامودیتی‎ها، قیمت نفت، آمارها و گزارش‎های منتشر شده از سوی بازارهای جهانی و در نهایت تحولات داخلی قیمت ارز که بازار سرمایه را شتابزده به سمت بالا پیش می‎برد، یکی پس از دیگری با افت قابل توجهی مواجه و با همان سرعت موجب ریزش غیرمنتظره اما اجتناب‎ناپذیر در بازار سرمایه شد و متوسط P/ E بسیاری از صنایع بورسی را کاهش داد. به نظر می‎رسد بازار سرمایه در مقطع فعلی به تعادل نسبی رسیده و دیگر از خرید و فروش‎های هیجانی که تا چندی پیش روند واقعی را تحت تاثیر قرار داده بود، خبری نیست.  در این شرایط پیش‎بینی می‎‌شود روند قیمت سهام در بورس تا پایان سال با رشدی متعادل و به دور از حاشیه‎های پیشین همراه باشد. همچنین حجم معاملات پایین در شرایط فعلی گواه این است که سهامداران کنونی حاضر در بورس، رفتارهایی فارغ از هیجان انجام خواهند داد و به دنبال فرصتی مناسب برای اصلاح سبد سرمایه‎گذاری خود هستند. به این ترتیب فعالان بازار، حاضر به فروش سهم‎های ارزنده خود در قیمت‎های بعضا غیرواقعی کنونی نیستند.

    تعیین‎کننده‎ترین صنایع

گروه‎های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه‎های فلزی و فرآورده‎های نفتی به ترتیب ۳۱، ۲۱، ۱۲ و ۱۱ درصد از ارزش کل بازار سهام را تشکیل می‎دهند و با توجه به سهم ۷۵ درصدی، می‎توان آنها را تعیین‎کننده‎ترین گروه‎های فعلی بازار سرمایه دانست. همچنین همبستگی بسیار زیاد شاخص گروه شیمیایی با شاخص کل و همچنین همبستگی زیاد شاخص گروه‎های فلزات اساسی و فرآورده‎های نفتی با شاخص کل یکی از عواملی است که می‎توان مورد توجه قرار داد. در نتیجه برای بررسی فضای کلی حاکم بر بازار سرمایه و احراز تعادل در بازار سرمایه پس از پاییزی ناخوشایند، می‎توان با تکیه بر پیش‎بینی مولفه‎های تاثیر‎گذار بر این گروه‎ها، تا حد مطلوبی چشم‎انداز بازار سرمایه را برای دوره میان‌مدت ترسیم کرد.

    گزارش دوره‌ای شرکت‌ها

برآیند مثبت گزارش‎های ۶ ماهه و ماهانه آبان و به احتمال زیاد آذر ماه را می‎توان یکی از مهم‌ترین دلایل امیدواری به برگشت بازار سرمایه به مدار مثبت دانست. همچنین گزارش ۹ ماهه شرکت‎های بورسی را باید آخرین فرصت آنها‎ برای اثبات ارزندگی سهام خود در سال جاری دانست.  با پیش‌شرط عدم تحمیل ریسک سیستماتیک جدید و به دلیل شرایط حاکم بر بورس کالا و تعیین نرخ فروش دستوری محصولات در ۵ ماه ابتدای سال، با وجود در نظر گرفتن کاهش تولید و فروش‎های داخلی و خارجی شرکت‎ها که در گزارش‎های مهر و آبان نگرانی‎هایی برای فعالان بازار درخصوص تاثیر تحریم‎ها به‌وجود آورد، می‌توان پیش‌بینی کرد که شاهد وضعیت بهتری در گزارش‎های ۶ ماه دوم سال خواهیم بود.

    ثبات نفت عامل بقای بازار سرمایه ایران

با توجه به تحولات نفتی و تصمیمات اخذ شده اخیر در اوپک درخصوص کاهش تولید حدود ۲/ ۱ میلیون بشکه‎ای در روز و با در نظر گرفتن این نکته که این مولفه مهم اقتصادی به‌طور مستقیم و به واسطه‎ دو گروه محصولات شیمیایی و فرآورده‎های نفتی، بر بیش از نیمی از بازار سرمایه تاثیر‎گذار است و همچنین با در نظر گرفتن قیمت‎های فعلی نفت جهانی به‌عنوان نقطه حمایتی، می‎توان به کف حمایتی فعلی شاخص کل خوش‌بین بود. از دیگر مولفه‎های تاثیر‎گذار بر روند کنونی بازار می‎توان به گزارش‎های ماهانه و فصلی شرکت‎ها اشاره کرد.  در پایان به نظر می‎رسد هرگونه اتفاقات و تغییرات در نهاده‎های بنیادی تاثیرگذار، اگرچه با شدت‎های متفاوتی بر روند بازار سرمایه تاثیر می‎گذارند، اما این تاثیرات گذرا و موقت خواهند بود به‌طوری‌که بازار مجدد به روند واقعی خود باز خواهد گشت. در این شرایط ‎پیش‎بینی بازگشت شاخص کل به قله‎های فتح شده‎ قبل دور از تصور نیست.