گروه‌های حامی محیط زیست و دانشمندان از این توافق‌نامه راضی نیستند، زیرا معتقدند اقدام‌ها در مسیر مبارزه با تغییرات آب و هوایی بسیار اندک است و هر روز که می‌گذرد تاثیرات این تغییرات بیشتر می‌شود. با آنکه دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی بر لزوم اقدام تاکید دارند، هنوز هم میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در حال افزایش است.

موانع متعدد و بزرگی بر سر راه اقدام وجود دارد. کمبود بودجه، بی‌اهمیت دانستن موضوع، مقاومت‌های مختلف و به تعویق انداختن برنامه‌ها برخی از این موانع هستند. از سوی دیگر باید به این واقعیت توجه کرد که مبارزه با تغییرات آب و هوایی باید از سوی تمامی کشورها انجام شود، زیرا در غیر این صورت تبعات بدتر شدن وضعیت آب و هوایی گریبانگیر همه می‌شود. ترامپ اعلام کرده از پیمان آب و هوایی پاریس خارج خواهد شد و این یک عامل بزرگ نگرانی است. او یافته‌های علمی و تحقیقاتی درباره تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی بر جهان را قبول ندارد و هواداران محیط زیست امیدوار هستند آمریکا از این پیمان خارج نشود. آمریکا تا اواخر سال ۲۰۲۰ نمی‌تواند رسما از این پیمان خارج شود.

دانشمندان همواره تاکید کرده‌اند، همین حالا هم برای اقدام دیر است و اگر اقدامات بزرگ و فوری انجام نشود، در دهه‌های آینده محیط زیست کره زمین با خطرات بسیار بزرگی مواجه خواهد شد. در مطالب حاضر به محتوای توافق‌نامه لهستان، تبعات گرم شدن کره زمین، موانع اقدام و دیدگاه دانشمندان درباره تغییرات آب و هوایی اشاره شده است.

 

احسان آذری‌نیا