چراغ سبز جدید

در واقع افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا از یکسو به خروج سرمایه‌ها از اقتصادهای نوظهور منجر شد و از سوی دیگر به کاهش شدید ارزش پول‌های ملی در این کشورها کمک کرد. در سال جاری میلادی نه تنها نرخ‌های بهره در آمریکا کمتر از سال قبل بالا برده خواهد شد، بلکه کاهش برخی ابهام‌های سیاسی در اقتصادهای نوظهور سبب بهبود شرایط اقتصادی می‌شود. برای مثال در برزیل انتخابات سال قبل به انتخاب رئیس‌جمهور جدید منجر شده و انتظار می‌رود شرایط اقتصادی به تدریج بهتر شود. البته این به معنای از میان رفتن تمامی نگرانی‌ها نیست.

اقتصادهای نوظهور هم ظرفیت بالاتری برای بهبود دارند و هم ریسک‌های بیشتری آنها را تهدید می‌کند. تحلیلگران بانک گلدمن ساکس می‌گویند در سال جدید میلادی وضعیت اقتصادهای نوظهور بهتر از سال قبل خواهد بود، در نتیجه شرایط برای رونق بازارهای مالی این کشورها و رشد ارزش پول‌های ملی در آنها فراهم است به ویژه جذابیت بالقوه دارایی‌ها در اقتصادهای یادشده سبب جذب سرمایه‌های خارجی می‌شود.

در حال حاضر قیمت سهام در این اقتصادها ۲۵ درصد کمتر از سهام در اقتصادهای توسعه‌یافته است و نیز قیمت‌ها ظرفیت بالایی برای رشد دارند؛ البته شرط تحقق این رونق، مدیریت ریسک‌های موجود است. چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان و جزو اقتصادهای نوظهور است قادر است با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد، ثبات اقتصاد خود را حفظ کند و کاهش شدید قیمت سهام در بورس این کشور فرصت خرید برای سرمایه‌گذاران پدید آورده است. سال جاری میلادی اقتصاد چین ۲/ ۶ درصد رشد می‌کند که پایین‌ترین میزان طی ۲۵ سال اخیر است. اما دولت چین مشغول اصلاح اقتصاد و رفع نقاط ضعف آن است در نتیجه در بلندمدت، هم ثبات مشاهده خواهد شد و هم ریسک‌های کمتری وجود خواهد داشت.

البته افق بازارهای ارز در اقتصادهای نوظهور در سال جاری که نرخ رشد اقتصاد جهان کاهش می‌یابد و تقاضا برای کالاهای صادراتی این کشورها کمتر خواهد شد، چندان تضمین‌شده نیست. ضعف در اقتصاد چین به معنای تقاضای کمتر برای مواد خامی است که اقتصادهای نوظهور صادرکننده آن هستند. سرمایه‌گذاران در بازارهای ارز می‌توانند در ارزهای اقتصادهای نوظهور سرمایه‌گذاری کنند و احتمال رشد ارزش این ارزها بیش از یورو و پوند است.

البته کارشناسان بازارهای ارز معتقدند تعدد عوامل موثر بر اقتصاد جهان و ابهام‌هایی که درباره آینده وجود دارد، سبب می‌شود هر گونه فعالیت در بازارهای ارز با ریسک‌هایی همراه باشد. در حال حاضر این اتفاق نظر وجود دارد که عملکرد دلار بهتر از یورو و پوند خواهد بود و بازار ارز در اقتصادهای نوظهور ظرفیت بالاتری برای کسب سود از سوی سرمایه‌گذاران دارد.