شانس اندک یورو

بانک مرکزی اروپا در سال‌های اخیر به خرید اوراق قرضه دولت‌های عضو منطقه یورو پرداخت و این برنامه تا پایان سال قبل ادامه داشت. با آنکه اعضای شورای سیاست‌گذاری این نهاد معتقدند شاخص‌های اقتصادی منطقه یورو در وضعیت مناسب قرار ندارد اما خرید اوراق قرضه به پایان رسیده و بانک مرکزی اروپا قصد دارد از اواخر سال جاری میلادی نرخ‌های بهره را به تدریج بالا ببرد. تحقق این برنامه رشد ارزش یورو را در پی دارد، اما ارزش هر ارز نسبت به دیگر ارزها سنجیده می‌شود در نتیجه اگر ارزش دلار رشد کند نسبت یورو به دلار کاهش خواهد یافت. با آنکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی برنامه افزایش نرخ‌های بهره را متوقف می‌کند و شاید پایان سال نرخ‌ها را پایین آورد اما با توجه به آنکه شرایط اقتصاد آمریکا بهتر از منطقه یورو است و نرخ رشد اقتصادی آمریکا بسیار بالاتر از اقتصاد اروپا خواهد بود نسبت یورو به دلار کاهش خواهد یافت.

عامل دیگری که بر ارزش یورو اثر می‌گذارد مسائل سیاسی است. در ماه‌های اخیر اختلاف بین دولت ایتالیا و اتحادیه اروپا بر سر بودجه ادامه پیدا کرده و انتظار می‌رود این اختلافات به حوزه‌های دیگر گسترش پیدا کند. در واقع عامل اصلی نگرانی‌های کنونی، جذابیت پیدا کردن احزاب پوپولیست و ضد اتحادیه اروپا در این قاره است که موجودیت اتحادیه اروپا و منطقه یورو را تهدید می‌کند. با آنکه این یک خطر فوری و بزرگ نیست اما حتی تحولات کوچک به اقتصاد‌ها لطمه وارد می‌کند. در مورد منطقه یورو این لطمات بزرگ‌تر است زیرا شرایط اقتصادی این منطقه شکننده است. با آنکه سیاست‌های ریاضتی سال‌ها اجرا شده و خطرات بزرگ اقتصاد منطقه را تهدید نمی‌کند اما رونقی که انتظار می‌رفت به وجود آید تحقق نیافته است و نارضایتی‌ها بدون تردید به ضعف یورو منجر می‌شود. اگر شرایط اقتصادی منطقه یورو در فصول آینده خوب نباشد ثبات سیاسی کمتر می‌شود.

یکی از عوامل نگرانی درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان، اثرات منفی این کاهش بر منطقه یورو است. در واقع ثبات سیاسی و اقتصادی این منطقه در خطر است. وضعیت اقتصاد آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو اثراتی بزرگ بر ارزش ارز واحد اروپایی دارد. اخیرا ضعف‌هایی در شاخص‌های اقتصادی این کشور مشاهده شده و انتظار می‌رود نرخ رشد آن کاهش یابد. تحولات سیاسی در این کشور به‌طور طبیعی فضا را مبهم می‌کند و از نرخ رشد اقتصادی می‌کاهد. این عامل نیز بر ارزش یورو فشار وارد خواهد کرد و عامل بعدی، تحولات سیاسی در فرانسه است. در هفته‌های اخیر جنبش جلیقه زردها در این کشور ادامه پیدا کرد و نه تنها لطمات بزرگی به اقتصاد وارد شده، بلکه احتمال کناره‌گیری امانوئل مکرون مطرح است. سال جاری میلادی وضعیت بودجه فرانسه بسیار نگران‌کننده است و اگر بر شدت تنش‌های سیاسی افزوده شود فشار بر ارزش یورو بیشتر خواهد شد. دولت فرانسه تلاش کرده به درخواست‌های تظاهرات‌کنندگان عمل کند اما آنها به کمتر از برکناری رئیس‌جمهوری و تغییر دولت راضی نیستند.

به این ترتیب اگر شرایط کنونی در منطقه یورو تغییر نکند ارزش یورو در برابر دلار امسال کاهش خواهد یافت. همچنین تحلیلگران معتقدند ارزش ارز واحد اروپایی در برابر پوند نیز تضعیف خواهد شد زیرا عوامل خطر برای اقتصاد انگلستان کمتر از منطقه یورو است و شرایط اقتصادی در انگلستان از شرایط در منطقه یورو بهتر است. تحولات بین‌المللی نیز بر ارزش یورو تاثیر می‌گذارد. تعرفه بر خودروهای اروپایی از سوی آمریکا، جنگ تجاری چین و آمریکا و تغییرات قیمت نفت جزو این تحولات هستند. ترامپ در مسیر تحقق بخشیدن به ایده اول آمریکا، فشارهایی بر دیگر کشورها به ویژه شرکای تجاری بزرگ آمریکا وارد کرده و از این جهت لطماتی به اقتصاد منطقه یورو وارد شده است. تحولات سیاسی در آمریکا به ویژه اگر سبب تغییر برنامه‌های دولت این کشور شود بر ارزش یورو اثر خواهد گذاشت. در واقع کاهش تنش‌های تجاری هم سبب کمتر شدن مشکلات اقتصادی در منطقه یورو می‌شود و هم به رونق اقتصادی جهان کمک می‌کند و هر دو عامل به رشد ارزش یورو منجر می‌شود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی اروپا و مقامات اتحادیه اروپا باید در جهت شفافیت بیشتر حرکت کنند و ترتیبی دهند تا نگرانی سرمایه‌گذاران کمتر شود در غیر این‌صورت اوضاع اقتصادی در اروپا بدتر خواهد شد.