معمای تسعیر ارز

البته یک دلیل جذابیت این ابهام، شایعات و برآوردهای مثبت از افزایش چشمگیر سود برخی بانک‌ها از محل سود تسعیر نرخ ارز خواهد بود. در واقع اعطای مجوز تسعیر ارز به تنهایی توان باز کردن قفل منابع بانکی را دارد که بر این مبنا، بانک تجارت ۳۲هزار میلیارد ریال، صادرات ۲۵هزار میلیارد ریال و بانک ملت ۲/ ۱۷هزار میلیارد ریال از بدهی‌های خود به بانک مرکزی را از محل تسعیر ارز به ازای بدهی دولت به این بانک‌ها می‌توانند تسویه کنند.  هر چند هنوز این تسعیر مورد تصویب قرار نگرفته است، اما متقاضیان خرید و سهامداران گروه بانکی با تجربه و بهره گرفتن از سابقه سیاست‌های اقتصادی کشور در سال‌های گذشته به نوعی این اطمینان را دارند که سیاست‌گذاران کشور ناگزیر به اعطای مجوز تسعیر ارز خواهند بود. حال اگر این اتفاق رخ دهد، نرخ سود بانکی مانند بانک ملت با نرخ تسعیر ۸ هزار تومانی پس از کسر زیان انباشته می‌تواند به ۴۰۰ تومان نیز برسد. همین جذابیت فوق‌العاده موجب تحرک بازار در نمادهای بانکی شده است.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که بانک‌ها طی یکی، دو سال اخیر با مدیریت هزینه‌ها و به عبارت دقیق‌تر کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها و از سوی دیگر افزایش درآمدهای عملیاتی، وضعیت صورت‌های مالی خود را بهبود خوبی بخشیده‌اند. هر چند زیان انباشته برخی بانک‌ها همچون بانک تجارت بر تمامی موارد ذکر شده سایه افکنده است. به‌طوری‌که این بن‌بست تنها با افزایش سرمایه سنگین می‌‌تواند مرتفع شود. به این ترتیب همین ابهام در اعطای مجوز افزایش سرمایه در این نماد بانکی، جذابیت در خرید سهام مزبور را به دنبال داشته است.  با این حال باید توجه داشت افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تنهایی نمی‌تواند معیاری برای ارزندگی سهام مربوطه قلمداد شود؛ چرا که تقریبا تمامی شرکت‌های بورسی پتانسیل جهش سرمایه را با به‌روز کردن ارزش دارایی‌ها دارند. اما سوال اصلی این است که دارایی‌های مورد نظر، از چه میزان قدرت نقدشوندگی برخوردارند.

هرچند در مورد برخی نمادهای بانکی همچون بانک پاسارگاد وضعیت صورت‌های مالی بانک حکایت از شرایط بسیار خوب این بانک نسبت به سایر بانک‌های کشور دارد که برخی از تحلیل‌ها نشان می‌دهد پیش‌بینی سود هر سهم (EPS) این بانک می‌تواند با تعدیل مثبت نیز همراه باشد. به‌طوری‌که سودهای جذاب و باکیفیتی در انتظار سهامداران آن باشد. به هرحال با مجموع عوامل عنوان شده و بررسی شرایط برخی نمادهای صنعت مزبور، آنچه مشخص است تغییرات مثبت بسیاری در این گروه در حال رخ دادن است که موجب اقبال بازار به این گروه شده است. در این شرایط پیش‌بینی می‌شود که صنعت بانکداری فعال در بازار سرمایه تا برطرف شدن ابهامات، کماکان از اقبال بازار برخوردار باشند.