بن‌بست در مذاکرات

در حال حاضر وضعیت سیاسی و اقتصادی انگلستان خوب نیست و تداوم آشوب‌ها زیان‌های بزرگ‌تری به این کشور وارد خواهد کرد. رای منفی نمایندگان پارلمان انگلستان به برنامه خانم می ‌که مهم‌ترین دستاورد دو سال اخیر او در این سمت بوده نشان داد بحران سیاسی عمیقی در این کشور وجود دارد و در این شرایط احتمال آنکه نمایندگان پارلمان انگلستان یا مقامات اتحادیه اروپا بپذیرند یک جدایی بدون برنامه مشخص رخ دهد بسیار کم است. در نتیجه اکنون احتمال چنین خروجی بسیار کمتر شده است.

از سوی دیگر به تعویق افتادن زمان جدایی آسان نیست، زیرا برای مثال تمامی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا باید در یک رای‌گیری در شورای این اتحادیه با این تعویق موافقت کنند و از آنجا که انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه برگزار می‌شود بعید است موافقت صورت گیرد. در حال حاضر بار دیگر تمامی گزینه‌های برگزیت روی میز قرار گرفته است و تمام گزینه‌های دیگر به غیر از منتفی شدن خروج بعید به نظر می‌رسد.

رای منفی مجلس عوام انگلستان به برنامه پیشنهاد شده از سوی خانم می ‌نشان می‌دهد او مقدمات کسب رای موافق از جمله تامین خواسته‌های نمایندگان پارلمان را فراهم نکرده بود. خانم می ‌قبلا یک بار رای‌گیری درباره این برنامه را به تعویق انداخته بود و تا روز سه‌شنبه مذاکراتی با نمایندگان مجلس عوام انجام داد تا رای مثبت آنها را به این برنامه جلب کند. واقعیت این است که هیچ برنامه‌ای در تاریخ معاصر انگلستان به اندازه برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا با مخالفت نمایندگان مجلس عوام مواجه نشده است.

برنامه یاد شده که مهم‌ترین کار خانم می ‌است و او طی دو سال برای تدوین آن با اتحادیه اروپا مذاکره کرد با رای منفی ۴۳۲ نماینده مجلس عوام مواجه شد و تنها ۲۰۲ نماینده به این برنامه رای مثبت دادند. حتی نمایندگان حزب محافظه کار یعنی حزب خانم می ‌نیز عموما به این برنامه رای منفی دادند. سه سال پیش در یک همه‌پرسی مردم انگلستان به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند. آن همه‌پرسی بزرگ‌ترین همه‌پرسی در تاریخ انگلستان بود و اکنون به دلایل مختلف برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا به یک دردسر بزرگ برای مردم، دولت انگلستان و کل اروپا تبدیل شده است.

در حال حاضر اولویت برای مقامات انگلستان و اتحادیه اروپا به حداقل رساندن تبعات منفی جدایی است. اگر انگلستان بدون برنامه‌ای مشخص که به تصویب مجلس عوام رسیده باشد اتحادیه اروپا را ترک کند در بسیاری از زمینه‌ها فاجعه رخ خواهد داد و بدون تردید اوضاع اقتصادی این کشور بیشترین لطمه را متحمل می‌شود. در دو سال اخیر خانم می ‌به جای مشورت با کسانی که مخالف برنامه‌های خروج بودند سرسختانه به دنبال تدوین برنامه خروج بود. او تنها با تعداد کمی از مشاوران خود مشورت کرد و برنامه را طوری تنظیم کرد تا هم حزبی‌هایش خشنود شوند. او در ماه‌های اخیر نیز به اندازه کافی با مخالفان برنامه خروج مشورت نکرد.

یک نکته مهم این است که برنامه ارائه شده از سوی خانم می ‌آن میزان که مخالفان آن ادعا می‌کنند بد نیست اما محتوای آن با آنچه در سال ۲۰۱۶ وعده داده شده بود بسیار فاصله دارد. در واقع خروج از بازار واحد اروپا، کاهش فعالیت بخش‌های مختلف از بخش مالی تا خودرو‌سازی، بی‌ثبات شدن ایرلند شمالی و یک صورتحساب ۵۰ میلیارد دلاری، هیچ یک در سال ۲۰۱۶ و قبل از برگزاری همه‌پرسی مطرح نبود. یکی از دلایل اصلی مخالفت مجلس عوام با برنامه ارائه شده همین است. آنها می‌گویند تصویب برنامه‌ای که به زیان انگلستان و بسیار مبهم است قابل قبول نیست. به نظر می‌رسد از این پس هر دو طرف باید تغییر رویه دهند. بدون تردید مسائل ضروری و متعددی برای تصمیم‌گیری وجود دارد، در نتیجه راه رسیدن به یک توافق مناسب اساسا هموار نیست و به همین دلیل مردم باید حق اظهار نظر درباره آینده خود را داشته باشند.