رنسانس در تولید

در حالی که عربستان تلاش می‌کند به هر روش ممکن زمینه‌های بالاتر رفتن قیمت‌ها را فراهم کند، تولیدکنندگان نفت در آمریکا در حال تزریق میزان بالای نفت به بازار هستند در نتیجه تلاش‌های عربستان باید بیشتر شود. فعالیت‌های استخراج در آمریکا به ثبات رسیده و با توجه به رشد قیمت‌ها، پایان امسال تولید نفت در ایالات متحده به ۱۳ میلیون بشکه می‌رسد در نتیجه این کشور توانایی بالاتری برای تاثیرگذاری بر بازار، اعمال فشار بر ایران و ونزوئلا و کسب درآمد بالاتر از محل صادرات نفت خواهد داشت و نکته مهم دیگر در این زمینه آن است که در حال حاضر عربستان کمتر از ظرفیت خود در حال تولید نفت است. اگر به دلیل حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا قیمت‌ها رشد کند، این کشور می‌تواند میزان بالاتری نفت وارد بازار کند، بدون آنکه قیمت‌ها کاهش یابد. تا چند سال پیش ایالات متحده بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان بود و به دلیل محدودیت‌های قانونی هیچ نفتی صادر نمی‌کرد، اما اکنون رنسانس نفت و گاز شیل در این کشور سبب شده تا آمریکا به یک صادرکننده بزرگ نفت به اروپا و آسیا تبدیل شود و به دلیل تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران و ونزوئلا اعمال کرده، این کشور آماده است سهم دو کشور یاد شده را در بازار تصاحب کند. سپتامبر سال گذشته در یک نشست بین‌المللی نفتی، تولیدکنندگان نفت در آمریکا با دست پر حضور پیدا کردند تا دوران جدید صادرات نفت این کشور را اعلام کنند. دو شرکت اکسون موبیل و رویال داچ شل بروشورهای مفصلی درباره گریدهای مختلف نفت صادراتی آمریکا در اختیار شرکت‌کنندگان این نشست قرار دادند و استدلال کردند نفت آمریکا بهترین جایگزین نفت خاورمیانه، آفریقا و روسیه برای خریداران آسیایی است. استراتژی جدید آمریکا در حوزه صادرات نفت تاکنون موفق بوده است. سال گذشته صادرات نفت آمریکا به اروپا دو برابر شد و امسال این روند افزایش ادامه پیدا خواهد کرد. ماه گذشته میزان صادرات نفت آمریکا به اروپا به رقم بی‌سابقه ۶۳۰‌هزار بشکه رسید.

با آنکه این رقم نسبت به صادرات نفت روسیه یا عراق به اروپا کمتر است، اما نسبت به رقم صادرات نفت نیجریه و لیبی به اروپا بالاتر است. به تدریج صنعت نفت و گاز آمریکا به دردسری بزرگ برای تولید‌کنندگان سنتی نفت در خاورمیانه و روسیه تبدیل می‌شود. از پیش اوپک و روسیه مجبور شده‌اند از عرضه نفت خود بکاهند تا قیمت‌ها سقوط نکند و انتظار می‌رود حداقل تا پایان سال آینده شرایط به همین شکل باقی بماند، زیرا بر تولید نفت آمریکا افزوده می‌شود و نیز نرخ رشد اقتصادی جهان امسال و سال آینده کمتر از سال قبل خواهد بود.

موضوع مهم دیگر این است که اگر پیش‌بینی‌های کنونی تحقق یابد یعنی تولید نفت آمریکا به ۱۵ میلیون بشکه در روز برسد این کشور از لحاظ نفت خودکفا می‌شود و در این حالت سیاست‌های خاورمیانه‌ای این کشور راحت‌تر اجرا خواهد شد. تحریم ایران و ونزوئلا از سوی آمریکا با اهداف بزرگ اقتصادی صورت گرفته و افزایش تولید نفت این کشور تحقق این اهداف را تسهیل می‌کند. و به تدریج میزان تولید نفت آمریکا به حدی می‌رسد که حذف نفت ایران و ونزوئلا از بازار شوک ایجاد نخواهد کرد.