هر دو نفر در چند دهه اخیر در صحنه سیاسی نیجریه حضور داشته‌اند و ریاست احزابی را بر عهده دارند که اتهام فساد مالی به آنها وارد شده است.

نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقاست و از لحاظ منابع طبیعی به‌ویژه نفت غنی است اما فساد مالی گسترده و ناامنی طولانی‌مدت سبب شده بیش از نیمی از مردم این کشور در فقر شدید به سر ببرند. عملکرد آقای بوهاری در دوره نخست ریاست‌جمهوری تا اندازه‌ای مورد قبول بوده اما روش‌های پیشین نمی‌تواند در چهار سال آینده ادامه پیدا کند زیرا او بسیار کند عمل کرده و نیز منتقدان معتقدند مبارزه او با فساد به مخالفان سیاسی‌اش محدود بوده است.

در واقع رای مثبت مردم نیجریه به آقای بوهاری به این معناست که آنها به او اعتماد دارند اما مایلند از این پس برنامه‌های موثر با سرعت بیشتر اجرا شود. این رای به رونق اقتصاد، رفع فقر و حاکم شدن امنیت داده شده است.

تحلیلگران معتقدند آقای بوهاری طی دوره دوم ریاست‌جمهوری خود باید از طریق اقدامات غیرتبعیض‌آمیز علیه فساد زمینه افزایش اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی را در نیجریه فراهم کند. بسیاری از رای‌دهندگان به این دلیل که گزینه بهتری برای انتخاب نداشتند به او رای داده‌اند اما در هر حال اکنون وی رئیس‌جمهوری نیجریه است و باید در مسیر خواست مردم حرکت کند در غیر این‌صورت یک فرصت بسیار خوب از میان خواهد رفت.

در مطالب حاضر به چالش‌های پیش روی آقای بوهاری در دوره دوم ریاست‌جمهوری، ظرفیت‌های موجود در نیجریه برای بهبود شرایط، تاثیر بحران‌های امنیتی و اقتصادی در سال‌های اخیر و اقداماتی که رئیس‌جمهوری باید از این پس انجام دهد اشاره شده است.

احسان آذری‌نیا