جنگ فرسایشی در پیش است

اما با آنکه ممکن است این هدف در نهایت تحقق پیدا کند به نظر می‌رسد مردم گرسنه ونزوئلا برای مدتی طولانی نخواهد توانست به مخالفت با حکومت مادورو ادامه دهند. این در حالی است که بحران در ونزوئلا در حال تبدیل شدن به یک بحران منطقه‌ای است و به ویژه همسایگان این کشور دچار مشکل شده‌اند. کارشناسان می‌گویند مردم ونزوئلا ابزارهای لازم را برای اظهارنظر موثر در اختیار ندارند و تظاهرات آنها نه تنها ممکن است متوقف شود، بلکه حتی اگر ادامه پیدا کند در عمل نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت زیرا مادورو قصد ندارد از قدرت کناره‌گیری کند و می‌تواند تظاهرات‌کنندگان را سرکوب کند.یک دلیل کاهش تظاهرات‌ گرسنگی مردم است. ۲۳ ماه ژانویه گوایدو خود را رئیس‌جمهوری ونزوئلا نامید و عده زیادی از مردم در حمایت از او گرد هم آمدند. از آن زمان تاکنون مادورو که از حمایت مقامات بلندپایه کشور و فرماندهان ارتش برخوردار است به حکومت ادامه داده و این احتمال وجود دارد که ونزوئلا در آینده با بن بست مواجه شود، به این معنا که مقابله دو طرف ادامه یابد، بدون آنکه یکی برنده شود یا عقب نشینی کند. در این میان مردم ونزوئلا بیشترین لطمه را خواهند دید، زیرا شرایط اقتصادی کشور دائما در حال بدتر شدن است و دولت مادورو درآمدهای نفتی کمتری دارد.

در حال حاضر شرایط حاکم بر ونزوئلا یعنی بن بست پدید آمده یک آزمون مهم برای دولت ترامپ است. مقابله با دولت مادورو مورد حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا و بسیاری از کشورها قرار دارد. اما تاکنون این مقابله به کاهش زیرساخت قدرت مادورو منجر نشده است. اکنون زمان و رنج مردم ونزوئلا به موانعی برای تحقق اهداف ترامپ تبدیل شده است. برای درک بهتر رنج مردم این کشور باید به این نکته اشاره کرد که سال گذشته میلادی به دلیل فقدان مواد غذایی و فقر، وزن هر ونزوئلایی به‌طور متوسط ۱۱ کیلوگرم کاهش یافت و ۹۰ درصد مردم ونزوئلا در فقر شدید به سر می‌برند. مشاوران کمیته سیاست خارجی مجلس سنا می‌گویند آقای گوایدو تا کنون توانسته مردم را علیه مادورو گرد هم آورد، اما توانایی او در تداوم این کار محدود است زیرا مردم توان جسمی ادامه مخالفت و تظاهرات را از دست خواهند داد. مادورو معتقد است با گذشت زمان از این بحران عبور خواهد کرد. او می‌تواند برای مدتی طولانی در قدرت باقی بماند بدون آنکه در وضعیت مردم تغییر مثبت به وجود آید. اما زمان به نفع آقای گوایدو نیست. آمریکا اعلام کرده برای هر مدتی که لازم باشد به مقابله با حکومت مادورو ادامه خواهد داد. اما هر چه زمان می‌گذرد، شرایط داخلی ونزوئلا و اثرات بحران این کشور بر منطقه بدتر می‌شود. دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا حکومت مادورو را یک «خطر و تهدید آشکار» برای آمریکا و منطقه آمریکای لاتین می‌دانند. سیل آوارگان ونزوئلایی به کشورهای همسایه تبعات سیاسی و اقتصادی برای این کشورها و کل منطقه خواهد داشت. برای مثال این کشورها با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شوند و نیز ممکن است احزاب پوپولیست در آنها جذابیت پیدا کنند. در اروپا پس از ورود آوارگان سوری و عراقی، احزاب پوپولیست که مخالف مهاجرت و طرفدار ملی‌گرایی هستند جذابیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که حمایت‌های خارجی از حکومت مادورو احتمال سرنگونی او را به شدت کاهش می‌دهد. روسیه و چین می‌توانند با حمایت‌های خود در حوزه‌های مختلف نه تنها نفوذ بیشتری در آینده ونزوئلا پیدا کنند، بلکه تاثیر فشارهای آمریکا را از میان ببرند. به این ترتیب تردیدی وجود ندارد که با توجه به شرایط حاکم بر ونزوئلا آقای گوایدو با روش کنونی خود قادر نیست تغییری در حکومت این کشور به وجود آورد و با گذشت زمان توانایی او برای اقدام کاهش خواهد یافت.

به باور جمهوری‌خواهان، در حال حاضر استراتژی آمریکا در قبال ونزوئلا باید شامل اقدامات عملی از جمله ترکیبی از مشوق ها، فشارها و تهدید به انجام اقدامات فراگیر در آینده باشد و باید این اقدامات به شکل سریع و موثر انجام شود، زیرا وضعیت در حال رسیدن به بن بست است. یکی از این اقدامات نشان دادن حسن نیت و پایبندی به وعده‌های جذاب به مقامات ونزوئلاست. تحریم‌های آمریکا فشارهای قابل ملاحظه بر اقتصادی ونزوئلا وارد کرده و آمریکا می‌تواند وعده لغو تحریم‌ها را در صورت تغییر موضع مقامات این کشور ارائه کند. یکی از مقامات شورای کشورهای آمریکای لاتین می‌گوید: «آمریکا باید فشار بیشتری بر طرفداران مادورو و خانواده‌هایشان وارد کند. برای مثال لغو روادید آنها یک روش مناسب است. همچنین کشورهای طرفدار کناره‌گیری مادورو باید به آمریکا در این زمینه کمک کنند و یک اقدام بسیار موثر این است که آمریکا باید روشن سازد که به قدرت رسیدن گوایدو به معنای پایان ایدئولوژی چپ در ونزوئلا نیست، بلکه آمریکا خواهان آن است که سیستم سیاسی به شکل دموکراتیک اداره شود.» در حال حاضر بسیاری از طرفداران مادورو معتقدند آمریکا خواهان استقرار یک سیستم سرمایه‌داری در ونزوئلا است، بنابراین در کنار مادورو باقی مانده‌اند، زیرا با سیستم یاد شده مخالف هستند. از سوی دیگر عده‌ای معتقدند ترامپ قصد دارد فردی وفادار به آمریکا را در ونزوئلا حاکم کند. دولت ترامپ باید مواضع خود را در این حوزه‌ها روشن کند. یکی از اشتباهات دولت آمریکا و برخی دموکرات‌ها مطرح کردن مکرر گزینه نظامی علیه ونزوئلا بوده که جو را به زیان آمریکا کرده است. حتی مخالفان مادورو در آمریکای لاتین با دخالت نظامی آمریکا در این کشور موافق نیستند.

با توجه به اینکه شرایط در ونزوئلا از لحاظ اقتصادی در حال بدتر شدن است و این عامل به زیان کل منطقه آمریکای جنوبی است و نیز دولت مادورو هم‌پیمان کشورهایی نظیر روسیه و چین است، دولت آمریکا باید به فکر اجرای برنامه‌هایی باشد که زمینه تغییرات سریع تر را در این کشور فراهم کند. برخی اشتباهات در رویکرد آمریکا در قبال ونزوئلا وجود داشته که سبب سوء تفاهم در داخل این کشور شده است. همچنین وعده‌های جذاب و تهدیدها تاکنون نتوانسته اهداف آمریکا را تحقق بخشد، در نتیجه هرچه زودتر باید استراتژی جدیدی در قبال ونزوئلا تدوین شود.