رمزگشایی از حمایت کرملین

به نقش روسیه در تداوم حیات حکومت مادورو کمتر توجه شده است؟ این سوال همواره مطرح بوده که چرا مسکو از مادورو حمایت می‌کند و پاسخ دادن به این سوال چندان دشوار نیست. مادورو یک هم‌پیمان مهم برای ولادیمیر پوتین است، ونزوئلا بدهی‌های قابل ملاحظه‌ای به روسیه دارد و ونزوئلا دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت در جهان است.

ولادیمیر پوتین برای نشان دادن قدرت روسیه باید اثبات کند این کشور توانسته نفوذ خود را در جهان گسترش دهد و اگر نتواند از دوستان خود در برابر آمریکا دفاع کند، در نظر مردم روسیه فردی ضعیف قلمداد خواهد شد. مادورو هر سال چند بار به روسیه سفر می‌کند و مورد توجه پوتین و دولت روسیه قرار دارد. در روسیه یعنی کشوری که روابط شخصی اهمیت بسیار بالایی دارد، دوستی مادورو و پوتین به نفع هر دو طرف بوده است.

آمریکا و برخی از هم‌پیمان‌های این کشور خوآن گوایدو را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا می‌دانند و معتقدند مادورو با تقلب در انتخابات سال گذشته برای دومین بار به ریاست جمهوری ونزوئلا برگزیده شده است. همچنین واقعیت این است که روش مدیریت مادورو و اقتصاد ونزوئلا زمینه بحران و فساد را فراهم کرده و مردم ونزوئلا قربانیان اصلی این شرایط هستند اما در این میان مادورو مورد حمایت بی‌چون و چرای روسیه و چین قرار دارد و تا زمانی که این پیوندها وجود دارد، او به حکومت ادامه خواهد داد.

اما علل پیوند عمیق روسیه و ونزوئلا چیست؟ عامل نخست این است که ونزوئلا، روسیه را به یاد دوران پیشین می‌اندازد. پوتین سال ۲۰۰۰ با وعده بازگرداندن دوران پر افتخار گذشته روسیه به این کشور به قدرت رسید و یک بخش از این هدف با نفوذ در آمریکای لاتین تحقق می‌یابد. پوتین قراردادهای تسلیحاتی با تعدادی از کشورهای این منطقه منعقد کرده و تلاش می‌کند از گسترش نفوذ آمریکا جلوگیری کند. تعداد زیادی از دوستان قدیمی پوتین در آمریکای لاتین دیگر در مسند قدرت نیستند و ونزوئلا آخرین حوزه نفوذ مهم روسیه در آمریکای لاتین به شمار می‌آید. در واقع ونزوئلا هم‌پیمان روسیه در حیاط خلوت آمریکاست یعنی همان نقشی را دارد که اوکراین برای آمریکا بازی می‌کند.

دومین عامل، بدهی عظیم مادورو به روسیه است. طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی آسوشیتدپرس، روسیه از سال ۱۹۹۹ تاکنون بیش از ۱۷ میلیارد دلار به شکل وام و سرمایه‌گذاری به ونزوئلا پول وارد کرده است. ونزوئلا بخشی بزرگ از این بدهی را باز پرداخت کرده، اما هنوز بیش از ۴ میلیارد دلار آن باقی مانده است. آمریکا با تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا تلاش کرده این کشور را از بازپرداخت بدهی‌هایش ناتوان کند و مسلما این تحریم لطمات فراوانی به اقتصاد ونزوئلا وارد خواهد کرد. اما روسیه با مادورو به مشکل بر نخواهد خورد، زیرا ونزوئلا از روش‌های دیگر از جمله انتقال طلا به روسیه برای بازپرداخت بدهی‌هایش استفاده می‌کند.

سومین عامل این است که ونزوئلا خریدار بزرگ تسلیحات روسیه و هم‌پیمان بزرگ آن در نیمکره غربی است و در نهایت ذخایر عظیم نفتی ونزوئلا یک عامل مهم جذابیت این کشور برای روسیه است. مسکو همواره خواهان دسترسی به ذخایر نفت ونزوئلا بوده است و شرکت روسنفت روسیه میلیاردها دلار به شرکت ملی نفت ونزوئلا وام داده تا این شرکت بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. مشاهده می‌شود که روسیه برای حمایت گسترده و همه‌جانبه از مادورو انگیزه‌های قوی دارد و تا زمانی که این حمایت و نیز طرفداری ارتش از مادورو ادامه دارد بعید است تغییری در ساختار سیاسی ونزوئلا ایجاد شود.