اما برخلاف گمانه‌زنی‌ها، مادورو به هیچ وجه تغییری در رفتار خود ایجاد نکرده و به باور تحلیلگران، برای مدتی نسبتا طولانی این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. در حالی که بر شدت بحران اقتصادی در ونزوئلا افزوده شده مادورو که ارتش را در کنار خود دارد و از حمایت‌های چند کشور خارجی از جمله روسیه برخوردار است شعارهای همیشگی از جمله مبارزه با امپریالیسم آمریکا را تکرار می‌کند و به نظر می‌رسد وخامت اوضاع سبب تغییر رویه او نشده است.

در این میان آمریکا رویکرد فشار سیاسی و اقتصادی را در پیش گرفته و بعید است اقدام نظامی علیه مادورو انجام شود. عده‌ای از کارشناسان معتقدند دولت آمریکا باید استراتژی جدیدی در قبال ونزوئلا تدوین کند زیرا تلاش برای جدا کردن ارتش از مادورو بی‌نتیجه بوده و نیز گوایدو از قدرت لازم برای ایجاد چالش جدی برای مادورو بی‌بهره است. البته عده‌ای نیز معتقدند اکنون که نیروی دو طرف برابر است زمان مذاکره بین مادورو و مخالفان فرارسیده است. همه می‌دانند که وضعیت اقتصادی ونزوئلا هر روز بدتر می‌شود و در بلندمدت مادورو حتی اگر از حمایت ارتش برخوردار باشد نمی‌تواند بر ونزوئلای ویران شده حکمرانی کند.

در مطالب حاضر به احتمال دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا، نقش گوایدو در آینده این کشور، لزوم تغییر استراتژی آمریکا در قبال ونزوئلا و تاثیر حمایت‌های خارجی از مادورو در ادامه حکومت او اشاره شده است.

احسان آذری‌نیا