دو دستگی در کاخ سفید

تصمیم مردم ونزوئلا برای باقی ماندن در کنار مادورو حاصل هر عاملی باشد پرسش‌های مختلفی درباره درست بودن اطلاعات آمریکا درباره مخالفان و شرایط واقعی ونزوئلا را مطرح می‌کند و در واقع این احتمال مطرح است که دولت آمریکا اطلاعات ناقصی از توانایی‌های مخالفان مادورو و معادلات قدرت در ونزوئلا در اختیار دارد. این سوال مطرح است که آیا ترامپ امید خود به تغییر رژیم در ونزوئلا را از دست داده است؟ مادورو در داخل تضعیف شده و در جهان اعتبار خود را تا اندازه زیادی از دست داده است، اما همچنان سرسختانه در مسند باقی مانده است. اگرچه سه ماه پیش آمریکا توانست ده‌ها کشور را تشویق کند که خوآن گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت بشناسند منتقدان می‌گویند واکنش‌های آمریکا به تحولات ونزوئلا در سه ماه اخیر غیرهماهنگ، ناکافی و نادرست بوده و یک عامل اصلی در قدرت باقی ماندن مادورو همین است. اطرافیان ترامپ روز سه‌شنبه روی فراخوان گوایدو و جدا شدن ارتش از مادورو حساب ویژه باز کرده و معتقد بودند تحولی بزرگ در این کشور رخ خواهد داد.

پمپئو وزیر خارجه آمریکا و مایک پنس معاون ترامپ از اقدامات مخالفان مادورو حمایت کردند و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ این ناآرامی‌ها را لحظه سرنوشت‌ساز برای ونزوئلا توصیف کرد. ترامپ در سخنان خود به عملیات آزادسازی اشاره نکرده، اما ساعتی بعد، از کوبا به دلیل حمایت از مادورو به شدت انتقاد کرد و این کشور را به تحریم‌های سخت‌تر تهدید کرد. با آنکه ترامپ بسیار مایل است مادورو از قدرت کنار رود اما او در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری مداخله نظامی در دیگر کشورها را نادرست قلمداد کرد و تمایل روسای جمهوری قبلی به دخالت نظامی در امور دیگر کشورها را رد کرد. او همچنین کمتر از اطرافیان خود درباره ونزوئلا صحبت کرده است. بولتون و پمپئو موضوع تغییر رژیم در ونزوئلا را به یک شعار در شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرده‌اند. پمپئو آقای آبرامز را که دیدگاه‌های نومحافظه‌کارانه دارد و در دوران رونالد ریگان و جورج بوش در دولت آمریکا حضور داشته به‌عنوان فرستاده ویژه ونزوئلا تعیین کرده است.

آقای آبرامز دیدگاه‌های تند در قبال کشورهای مخالف آمریکا دارد و مایل است اقدامات عملی علیه آنها انجام شود. این در حالی است که ترامپ معتقد است تلاش‌ها برای تغییر رژیم در دیگر کشورها به درگیری نظامی پرهزینه و عموما بی‌نتیجه منجر می‌شود. ترامپ گفت‌وگو را ترجیح می‌دهد و تاکنون دو بار با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی مذاکره کرده و مایل است با رهبران ایران نیز صحبت کند. اما جان بولتون و پمپئو بارها آشکارا درباره ضرورت کناره‌گیری مادورو از قدرت صحبت کرده‌اند. این نوع موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد ترامپ و دو نفر یاد شده نگاه یکسان به موضوع ونزوئلا ندارند. یکی از دلایل پیشرفت نداشتن اقدامات علیه مادورو همین اختلاف دیدگاه بین ترامپ و دو عضو دیگر تیم اوست.

پایان روز سه‌شنبه پس از آنکه درگیری‌های طرفداران گوایدو و نیروهای امنیتی و سربازان طرفدار مادورو کاهش یافت پمپئو از روسیه نام برد. او گفت: «صبح روز سه‌شنبه روس‌ها با مادورو صحبت کردند و نگذاشتند او از کشور فرار کند. مادورو آماده سوار شدن به هواپیما به مقصد کوبا بود.» از سوی دیگر جان بولتون سه نفر از شخصیت‌های تاثیرگذار در ونزوئلا یعنی وزیر دفاع، قاضی دادگاه عالی و فرمانده گارد ریاست جمهوری مادورو را مقصر شکست مخالفان مادورو دانست. او گفت: «اگر این سه نفر به وعده خود یعنی پیوستن به گوایدو عمل نکنند شانس خود را برای لغو تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه خود از دست می‌دهند.»

مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند ممکن است سرنگونی مادورو هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد و ایالات متحده مهلتی برای این موضوع تعیین نکرده است. مخالفان مادورو منبع اطلاعات مربوط به دیدگاه‌های سه شخص برجسته یاد شده یعنی طرفداری آنها از گوایدو بودند. جان بولتون نام این سه نفر را بارها به زبان آورده و به باور تحلیلگران هدف او از این کار این بود که به تدریج مادورو تضعیف شود. موضوع مهم دیگر تفاوت دیدگاه کاخ سفید و سازمان سیا درباره نقش کوبا در امور ونزوئلا است. دولت آمریکا معتقد است کوبا به شدت از مادورو حمایت می‌کند، در حالی که سیا به این نتیجه رسیده است که نقش کوبا بسیار کوچک‌تر از چیزی است که کاخ سفید تصور می‌کند. این اختلاف نظر یک ضعف برای سیاست آمریکا در قبال ونزوئلاست. ترامپ به دخالت نظامی در امور دیگر کشورها اعتقاد ندارد و گزینه نظامی علیه ونزوئلا مورد بررسی مفصل قرار نگرفته است. اما به نظر می‌رسد پمپئو و بولتون خواستار اقدامات تند و عملی علیه مادورو هستند. می‌توان گفت اختلاف نظرها بین هیات حاکمه آمریکا درباره نحوه برخورد با مادورو و نیز ضعف اطلاعاتی دولت آمریکا درباره اوضاع واقعی ونزوئلا، به باقی ماندن مادورو در قدرت کمک فراوان کرده است.