هشت بانوی سرآمد

اویت ابوت ۱۹۵۷-۱۸۷۶. او متولد نبراسکا بود و از دانشگاه شیکاگو مدرک دکترای اقتصاد گرفت. خانم ابوت به تدریس در دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن پرداخت البته پس از چند سال به دانشگاه شیکاگو بازگشت و یکی از تدوین‌کنندگان قانون تامین اجتماعی آمریکا در سال ۱۹۳۵ بود. این قانون یکی از اولین سیستم‌های یکپارچه رفاه اجتماعی در آمریکاست.

آنا شوارتز ۲۰۱۲-۱۹۱۵. خانم شوارتز یکی از دو نویسنده اثرگذارترین کتاب نوشته شده در حوزه سیاست‌های پولی از جنگ جهانی دوم تا کنون است. در سال ۱۹۶۳ او و میلتون فریدمن کتاب «تاریخ پولی ایالات متحده ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۷» را به رشته تحریر درآوردند اما میلتون فریدمن جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد و خانم شوارتز در این جایزه شریک نشد. کمیته جایزه نوبل اعلام کرد کتاب یاد شده یکی از عمیق‌ترین و برجسته‌ترین کتاب‌های فریدمن است. تمرکز بر اثر سیاست پولی بر دوره‌های اقتصادی آمریکا که فریدمن و شوارتز روی آن کار کرده بودند به حلقه‌های آکادمیک محدود نماند. دولت‌ها در سرتاسر کشورهای توسعه یافته بر مبنای این کتاب تغییراتی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کردند تا افت و خیزها در فعالیت‌های اقتصادی را مدیریت کنند.

کارمن راینهارت متولد ۱۹۵۵. او شاید تاثیرگذارترین اقتصاددان زن در قید حیات در حوزه اقتصاد کلان است. خانم راینهارت پس از تحصیل در دانشگاه کلمبیا به‌عنوان یک اقتصاددان ارشد در صندوق بین‌المللی پول و دانشگاه کندی هاروارد کار کرده است. او چند کتاب بسیار مهم به رشته تحریر در آورده و یکی از تدوین‌کنندگان برنامه‌های ریاضت اقتصادی پس از بحران مالی یک دهه قبل است.

 جنت یلن متولد ۱۹۴۶. او نه تنها یک اقتصاددان محقق و پر آوازه در جهان است، بلکه تنها زنی است که ریاست بانک مرکزی آمریکا را عهده‌دار شد و در دوران ریاست بر این نهاد با اتخاذ سیاست‌های مناسب، شرایط را برای بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا فراهم کرد. او همچنین مدتی استاد دانشگاه بود و در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون نخستین رئیس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید بود. خانم یلن از سوی ترامپ از ریاست بانک مرکزی کنار گذاشته شد.

کریستینا رومر متولد ۱۹۵۸. دومین زنی بود که ریاست شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید را در دورانی بسیار حساس برعهده داشت. ابتدای سال ۲۰۰۹ که باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا رسید، اقتصاد این کشور در رکود عمیق قرار داشت. قبل از تصدی این مقام، برجسته‌ترین تحقیق او درباره رکود بزرگ و احیای اقتصاد آمریکا پس از رکود بود. او بهبود شرایط اقتصاد را تا اندازه زیادی به سیاست‌های پولی نسبت داد و نقش سیاست مالی را اندک توصیف کرد. او همچنین درباره نقش سیاست‌های مالیاتی بر اقتصاد آمریکا تحقیقاتی انجام داده است.

الینور اوستروم ۲۰۱۲-۱۹۳۳. او تنها اقتصاددان زنی است که جایزه نوبل را در رشته اقتصاد دریافت کرده است. او تحقیقات گسترده‌ای درباره اثرات نهادهای سیاسی رسمی و غیررسمی بر اقتصاد انجام داد و این تحقیقات بسیار مورد توجه دیگر اقتصاددان‌ها قرار گرفت طوری که به این تحقیقات شکل ریاضی و علمی‌تر دادند.

میلیسان فوست ۱۹۲۹-۱۸۴۷. او عمدتا به‌عنوان یک فمینیست و حامی حقوق زنان شناخته می‌شود و به‌عنوان یک اقتصاددان در سال ۱۸۷۰ کتاب «اقتصاد سیاسی برای مبتدی‌ها» را به رشته تحریر درآورد. خانم فوست عمدتا به کاربردهای سیاسی و نه علمی علم اقتصاد توجه کرد و نیز تحقیقاتی درباره ساختار بازار کار و نقش زنان در این بازار انجام داد. تحقیقات او درباره تاثیر تغییرات قوانین مالیاتی بر اقتصاد آمریکا مورد توجه اقتصاددان‌ها قرار داشته است.

هریت مارتینو ۱۸۷۶-۱۸۰۲. او در دهه ۱۸۳۰ تحقیقات گسترده‌ای درباره مالیات و اقتصاد سیاسی و اثرات آن بر اقتصاد انجام داد. تحقیقات او در باره اقتصاد سیاسی چنان مورد توجه قرار داشت که در یک دوره فروش کتاب او بیش از آثار چارلز دیکنز بود. با آنکه وی را دنباله‌رو آدام اسمیت می‌دانند، اما مفاهیمی که خانم مارتینو مطرح کرد جدید بود. او همچنین یک دوره از زندگی خود را به سفر و تحقیق درباره وضعیت جامعه آمریکا اختصاص داد.