روسوفیل‌های اروپایی

ماجرا از این قرار است که در یک ویدئو مشاهده می‌شود معاون صدراعظم اتریش به یک زن که ادعا می‌کند یک سرمایه‌گذار روس است وعده مساعدت در قراردادهای مالی می‌دهد. این رسوایی سبب استعفای معاون صدراعظم اتریش که یکی از رهبران حزب راست‌گرای افراطی «آزادی» است، شد و قرار است انتخابات جدید در این کشور در ماه سپتامبر برگزار شود. این رسوایی تنها بر اتریش اثر نگذاشت و تمام اروپا را دچار شوک کرد، زیرا به همه یادآور شد که روسیه با بسیاری از احزاب راست‌گرای افراطی در اروپا پیوندهایی دارد. یکی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان انگلستان می‌گوید: «آن چه عجیب است این است که تعداد زیادی از جنبش‌های راست‌گرای افراطی بیش از آنکه طرفدار کشورشان باشند، طرفدار روسیه هستند.» هنوز نمی‌توان مطمئن بود این رسوایی در اتریش بر انتخابات پارلمان اروپا که از امروز پنج‌شنبه آغاز می‌شود و روز یکشنبه پایان می‌یابد چه تاثیراتی خواهد گذاشت. نتیجه این انتخابات بر مسیری که اتحادیه اروپا در ۵ سال آینده طی خواهد کرد اثرات بسیاری دارد و احزاب بزرگ در کشورهای عضو این اتحادیه تلاش کرده‌اند آرای رای‌دهندگان مردد را جلب کنند و ترتیبی دهند تا اکثریت قاطع را در پارلمان حفظ کنند. در حال حاضر بسیاری از رای دهندگان اروپایی نه از سیستم حاکم بر اروپا در چند دهه اخیر راضی هستند و نه به اندازه کافی به احزاب پوپولیست اعتماد دارند.

طی حداقل یک دهه گذشته سیاست‌های دیکته شده از سوی اتحادیه اروپا برای کمک به رونق اقتصاد این قاره نتوانسته شرایط مردم را بهبود بخشد و این درحالی است که مردم عادی فشار حاصل از سیاست‌های ریاضتی را تحمل کرده‌اند اما وضعیت رفاهی‌شان بهتر نشده است. از سوی دیگر احزاب حاکم بر کشورهای اروپایی که طرفدار افزایش یکپارچگی اروپا هستند، راه‌حلی برای رفع نقاط ضعف ارائه نکرده‌اند. در مقابل، پوپولیست‌ها سعی کرده‌اند بر تمایلات ملی‌گرایی تمرکز کنند و از خشم مردم از سیستم کنونی به نفع خود بهره ببرند. در واقع آن گونه که یکی از قانون‌گذاران هلندی می‌گوید: «انتخابات جاری پارلمان اروپا رقابتی است بین طرفداران نظام موجود و مخالفان آن.» در حال حاضر بسیاری از پوپولیست‌های اروپایی انتخابات کنونی پارلمان اروپا را بهترین شانس خود برای گسترش قدرت و افزایش اثر‌گذاری بر سیاست‌های اروپا در ۵ سال آینده می‌دانند.بدون تردید پوپولیست‌ها نمی‌توانند در این انتخابات اکثریت را در پارلمان اروپا تصاحب کنند، اما اگر بر تعداد کرسی‌های آنها افزوده ‌شود، این یک پیروزی برای آنها محسوب می‌شود که ساختار سیاسی اروپا را دچار اختلال خواهد کرد. افزایش معنادار تعداد کرسی‌های احزاب پوپولیست و ملی‌گرایی ریسک فلج کردن نهادهای اروپایی از درون و کاهش توانایی اروپا برای اقدام را در پی دارد.

ارتباط نزدیک حزب آزادی اتریش با روسیه یک زنگ خطر برای آینده اروپاست. آقای سالوینی رهبر حزب پوپولیست ایتالیا از سال‌ها قبل به ستایش از ولادیمیر پوتین پرداخته و یکبار در یک نشست پارلمان اروپا تی‌شرتی را بر تن داشت که عکس پوتین بر آن بود و حزب راست‌گرای افراطی خانم لوپن قبلا وامی را از یک بانک دولتی روسیه دریافت کرده بود. در سال‌های اخیر پوتین بر عمق ارتباط‌های خود با احزاب افراط‌گرا در اروپا افزوده تا از یکپارچگی اروپا بکاهد. بسیاری از احزاب بزرگ اروپا به پوتین اعتماد ندارند، در حالی که بسیاری از پوپولیست‌ها خواستار نزدیک شدن اروپا به روسیه هستند. برخی گزارش‌ها حاکی است پوتین از طریق فضای مجازی در حال اثرگذاری بر دیدگاه مردم درباره احزاب حاکم بر اروپاست تا رای‌گیری در انتخابات پارلمان اروپا به سود احزاب مخالف اروپای واحد تمام شود. طی یک دهه اخیر یعنی از زمان بحران مالی و رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸، از یکپارچگی سیاسی اروپا کاسته شده و در چند سال اخیر، پس از ورود موج مهاجران از خاورمیانه و آفریقا به اروپا، خشم پوپولیستی شدت پیدا کرده است اما نظرسنجی‌ها از مردم ساکن در اتحادیه اروپا نشان می‌دهد آنها خواهان تغییر با هدف رفع نقاط ضعف کنونی هستند نه از میان رفتن اتحادیه اروپا و به همین دلیل است که افرادی نظیر سالوینی و لوپن ایده دگرگون کردن اتحادیه اروپا از درون را مطرح کرده‌اند.

در حال حاضر پوپولیست‌ها، راست‌گرایان افراطی و چپ‌گرایان افراطی به ابزارهایی نظیر ضدیت با ورود مهاجران، اسلام‌هراسی و ملی‌گرایی روی آورده‌اند اما تحلیلگران معتقدند حتی اگر احزاب یاد شده تعداد قابل ملاحظه‌ای از کرسی‌ها را در پارلمان اروپا تصاحب کنند، نیز احتمال آنکه بتوانند ائتلاف‌های قدرتمند به وجود آورند بسیار کم است. پیش‌بینی شده احزاب پوپولیست حداکثر ۱۸۰ کرسی را تصاحب می‌کنند و این تعداد کرسی برای ایجاد اختلال جدی در مسیر حرکت پارلمان اروپا در آینده کافی است. اما اگر احزاب حاکم در اتحادیه اروپا همبستگی کافی داشته باشند اثر پوپولیست‌ها بزرگ نخواهد بود.