محافظه‌‌کاری در صورت‌های مالی

 فصل مجامع، مقطعی ویژه در تقویم فعالان بازار سرمایه است. گزارش‌ها، تحلیل‌ها و خرید و فروش سهام در این زمان به اوج خود رسیده و جذابیت‌های مجامع، بسیاری از سرمایه‌گذاران را از پشت میز کار به سالن‌های همایش در اقصی نقاط کشور می‌کشاند. شرکت در مجامع همواره جذابیت‌های خاص خود را دارد، چرا که برخی از اخبار و اطلاعات شرکت‌ها تنها در این محفل بازگو می‌شود و در مجامع است که اصرار و پیگیری سهامداران در یک گردهمایی رودررو با مدیران شرکت، منجر به پیش‌نشر برخی اطلاعات می‌شود. در سال جاری مجامع بسیاری از شرکت‌ها از اهمیت و جذابیت مضاعف برخوردار است، زیرا به دلایل مختلف بسیاری از ناشران شرایط شرکت را در محتاطانه‌ترین حالت ممکن نشر داده و تحریم‌های خارجی در کنار تعزیرات و محدودیت‌های داخلی باعث شده که برخی شرکت‌ها، اطلاعات فروش و سودآوری خود را در پایین‌ترین سطح درنظر بگیرند.

عموما در مجامع بسیاری از خبرهای خوب و بد درخصوص شرکت، شفاهی منتقل می‌شود و فصل مجامع امسال دوره‌ای پربار برای تحلیلگران خواهد بود و انتظار می‌رود اخبار منتشره در مجامع، رافع بسیاری از حباب‌های مثبت و منفی در بازار شود و در پایان این فصل روند منطقی‌تری را در صعود شاخص در پیش داشته باشیم. در کنار تمام این موارد باید توجه داشت که حضور موثر در یک مجمع و بهره‌گیری از اطلاعات انتشار یافته، یک دانش تخصصی در دنیای مالی است. ورود خیل عظیم سهامداران جدید به بازار سرمایه طی یک سال گذشته اتفاقی مثبت برای بازار سرمایه است،  ولی حمایت، خدمات‌رسانی و آموزش این افراد، وظیفه‌ای سنگین بر دوش متولیان بازار سرمایه بوده و این مهم ‌باید درخصوص نحوه تعامل این افراد با مجامع نیز مورد توجه قرار گیرد.

نگهداری سهام و شرکت در مجامع یا فروش سهم قبل از مجمع، تشخیص انواع مجامع و تفاوت‌های آن، نحوه و میزان تقسیم سود و زمان پرداخت آن، حقوق سهامداران در مجامع، افزایش سرمایه و منابع آن، شرکت در انتخابات مجامع، تاثیر تغییرات در اعضای هیات مدیره یک شرکت، استفاده از اظهار نظر نماینده سازمان بورس در مجمع، برداشت صحیح از گزارش حسابرس و گزارش هیات مدیره، رعایت اخلاق و... همگی از جمله دانشی است که سهامداران نیمه حرفه‌ای نیاز به فراگیری آنها داشته و ارکان بازار سرمایه و نهادهای مالی ‌باید در این خصوص اهتمام ویژه‌ای را به کار گیرند. آموزش، سرمایه‌گذاری بلندمدت ارکان بازار سرمایه و اقدامی ضروری در راستای افزایش سواد مالی و عمق بازار سرمایه است و در مقاطعی از جمله مقطع کنونی ‌باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. مسلما این اقدام در بلندمدت به نفع تمامی فعالان بازار بوده و به توسعه اقتصاد ملی ختم خواهد شد و این وظیفه خطیر را نباید منحصر به سازمان بورس، بورس‌ها و کانون‌ها دانست. بلکه کارگزاران و سایر نهادهای مالی به‌عنوان پیشانی بازار سرمایه ‌باید به آموزش مشتریان و افزایش مهارت‌های آنها در سرمایه‌گذاری بپردازند.

از سوی دیگر، رسانه‌های بازار سرمایه نیز باید به این امر پرداخته و در راه افزایش دانش مالی سرمایه‌گذاران اقدامات مداوم و موثری را به انجام رسانند. رسانه‌ها با مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به خود، کارآیی بهتری را در امر آموزش خواهند داشت و با کارآیی بیشتر و به‌صورت فراگیرتر می‌توانند گامی اساسی را در زمینه آموزش برداشته و نقشی مهم را در این راستا ایفا کنند. حضور تعداد زیاد سرمایه‌گذار حرفه‌ای در بازار سرمایه، علاوه بر افزایش کارآیی، گامی اساسی در راستای توسعه اقتصادی بوده و حال که بازار سرمایه دارای فرصتی بی‌نظیر در جذب سرمایه‌گذاران جدید است، حفظ و نگهداری این افراد و ایجاد رضایت در آنها مستلزم همبستگی و همراستایی ارکان بازار و رسانه‌ها خواهد بود.