به‌طور کلی در مجامع بسیاری از خبرهای خوب و بد درباره شرکت‌ها سبب می‌شود که فصل مجامع دوره‌ای پربار برای تحلیلگران باشد. به این ترتیب، انتظار می‌رود اخبار منتشرشده در مجامع، روند منطقی‌تری را در صعود شاخص در ماه‌های آتی رقم زند. در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در چند ماه گذشته و وجود شرایط خاص و متفاوت نسبت به سال‌های قبل می‌توان انتظار داشت مجامعی که در سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شوند، نسبت به سال‌های قبل با چالش‌ها و مسائل جدیدی روبه‌رو باشند. به‌طوری‌که سهامداران با حضور در مجمع شرکت‌های موردنظر می‌توانند تا حدودی ابهامات خود را درخصوص شرایط کلی و وضعیت مالی شرکت‌ها رفع کنند. انتظار می‌رود که ابهامات یادشده در مجامع امسال، بیشتر حول موضوعات مربوط به شرایط تحریمی کشور و همچنین نوسانات نرخ ارز باشد.

در این میان ۳محور کلی از جمله فروش مقداری شرکت‌ها در شرایط تحریم، نرخ محصولات صادراتی و مواد اولیه وارداتی و قیمت محصول و مواد اولیه شرکت‌های دارای نرخ تکلیفی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند مورد توجه سهامداران در مجامع سال جاری باشد. از سوی دیگر برخی نظرات نیز حول ابلاغیه وزارت اقتصاد در تیر ماه سال گذشته مبنی بر ارائه بخشودگی مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل سود انباشته است که این موضوع را عاملی در جهت تغییر مسیر شرکت‌ها در تقسیم سود می‌دانند. به‌طوری‌که هرچند انتقال سود سهام به حساب سرمایه و افزایش سرمایه از این محل در بلند مدت می‌تواند ارزش بیشتری برای سهامدار تولید کند؛ ولی بخش عمده‌ای از بازیگران بازار که همان سرمایه‌گذاران کوتاه مدت هستند را از شرکت در مجامع شرکت‌ها منصرف کرده است. طبق این نظریه، مجامع امسال شاید با استقبال کمتری نسبت به سال‌های قبل همراه باشد.

البته در این میان، نظرات مخالفی نیز وجود دارد؛ برخی فعالان اعتقاد دارند که گزارش‌های ماهانه، عملکرد و تولید و فروش شرکت‌ها در اردیبهشت ماه نه‌تنها محرک مناسبی برای بازار بوده، بلکه با قرار داشتن در فصل مجامع و تقسیم سود مناسب شرکت‌ها انتظار می‌رود روند رو به رشد بازار سهام کماکان ادامه داشته باشد؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیر ماه و اتمام فصل مجامع شاخص کل محدوده ۲۵۰ هزار واحد را فتح کند.

 

هدیه لطفی