اقبال به بازارهای نوظهور

کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا سبب بازگشت سرمایه‌ها به اقتصادهای نوظهور می‌شود و بر ارزش ارزها در اقتصادهای یادشده می‌افزاید. سال پیش افزایش مکرر نرخ‌های بهره در آمریکا سبب بحران‌های گوناگون در اقتصادهای نوظهور با بدهی ارزی عظیم شد، زیرا افزایش نرخ‌های بهره سرمایه‌گذاران را به خروج سرمایه از این اقتصادها و حرکت به سمت اقتصاد آمریکا تشویق کرد. در این میان بانک‌های مرکزی در این اقتصادها مجبور بودند برای حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از فرار سرمایه‌ها نرخ‌های بهره را بالا ببرند و این اقدام به‌طور خودکار از نرخ رشد اقتصادها می‌کاست. آرژانتین و ترکیه در چند فصل اخیر شاهد بیشترین کاهش در ارزش پول ملی خود بودند. تحلیلگران سیتی گروپ می‌گویند نسبت به افق بازار ارزها در اقتصادهای نوظهور امیدوار هستند، زیرا درست یا غلط این باور وجود دارد که در آینده تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا، ارزش دلار کاهش و ارزش ارزهای یادشده افزایش خواهد یافت.

البته تحولات سیاسی در اقتصادهای نوظهور عاملی بسیار مهم است که بر ارزش ارزهای ملی در این کشورها اثر می‌گذارد. برای مثال چندی پیش که ترامپ تهدید کرد بر تمامی کالاهای صادراتی مکزیک تعرفه اعمال خواهد کرد ارزش پزو کاهش یافت. مذاکرات دو کشور بر سر موضوع مهاجران مکزیکی به آمریکا آغاز شده و با آنکه به نتیجه نهایی نرسیده اما افزایش نیافتن تعرفه‌ها به رشد ارزش پزو کمک کرده است. از سوی دیگر موضوع تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا بر ارزش ارزها در اکثر اقتصادهای وابسته به صادرات کالا به چین اثر می‌گذارد. ترامپ تهدید کرده اگر در نشست گروه ۲۰ ملاقات موثر با رئیس‌جمهوری چین صورت نگیرد بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال خواهد کرد. بسیاری از اقتصادهای شرق آسیا و حتی دیگر اقتصادهای جهان شریک تجاری چین هستند و از ضعف اقتصاد این کشور لطمه می‌بینند. از پیش کاهش نرخ رشد اقتصاد چین بر ارزش ارزها در اقتصادهای وابسته به صادرات مواد خام به این کشور فشار وارد کرده است.

با آنکه دولت و بانک مرکزی چین برای حفظ ثبات اقتصاد این کشور تدابیر حمایتی فراگیر اتخاذ کرده‌اند اما در هر حال امسال رشد اقتصادی این کشور کاهش خواهد یافت و مشخص نیست شدت تنش‌ها تا چه حد افزایش می‌یابد. فعلا دو طرف یعنی آمریکا و چین قصد ندارند از مواضع خود کوتاه بیایند و مذاکرات تجاری چند هفته پیش متوقف شد. افق بازارهای ارز در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه تحت تاثیر سه عامل اصلی قرار دارد: کاهش احتمالی ارزش دلار که یک عامل حمایت‌کننده برای ارزهای یاد شده محسوب می‌شود، ضعف در اقتصاد چین که بر ارزش ارزهای یاد شده فشار وارد می‌کند و سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی در این اقتصادها. نکته مهم دیگر این است که کاهش ارزش دلار به بانک‌های مرکزی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه امکان می‌دهد برای حمایت از رونق اقتصادی نرخ‌های بهره را کاهش دهند. این اقدام ضروری است زیرا وضعیت اقتصاد جهان خوب نیست و لازم است تمامی کشورها اقداماتی برای حفظ ثبات اقتصادی انجام دهند. اخیرا بانک مرکزی روسیه با اشاره به تغییر رویکرد بانک مرکزی آمریکا از آمادگی خود برای کاستن از نرخ‌های بهره سخن گفته و اعلام کرده نرخ‌های بهره را ۲۵/ ۰ درصد کاهش داده و به ۵/ ۷ درصد رسانده است. همچنین این نهاد به احتمال کاهش دوباره نرخ‌های بهره اشاره کرده است.