آپارتاید اقلیمی

انگلستان طبق برنامه خود قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند. می‌از تمامی اعضای گروه ۲۰ خواست برنامه‌های مشابه تدوین کنند. او از حاضران در نشست که کشورشان در مجموع ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند درخواست کرد بر سرعت کاستن از انتشار گازهای یاد‌شده بیفزایند تا از افزایش ۵/ ۱ درجه‌ای دمای کره زمین جلوگیری شود. اعضای گروه ۲۰ چهار پنجم گازهای گلخانه‌ای در جهان را تولید می‌کنند. خانم می‌۲۴ ماه جاری میلادی از پست نخست‌وزیری انگلستان کناره‌گیری می‌کند و این آخرین باری بود که او در نشست بین‌المللی حضور پیدا کرد. حضور می ‌در شهر اوزاکا ژاپن برای شرکت در نشست گروه ۲۰ با آغاز اجرای قانون به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای در انگلستان تا سال ۲۰۵۰ مصادف بود. اما از دولت انگلستان به‌دلیل افزایش ۱۱ برابری پروژه‌های سوخت فسیلی در خارج از این کشور طی سال گذشته انتقاد شده است. انگلستان از طریق «آژانس تامین مالی صادرات» این کشور ۲ میلیارد پوند صرف تامین مالی پروژه‌های نفت و گاز در خاورمیانه و برزیل کرده است و این در حالی است که حمایت از پروژه‌های مربوط به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ۷۰۰ هزار پوند کاهش یافته است.

در هر حال می ‌در نشست امسال گروه ۲۰ زمان سخنرانی خود را به موضوعات مهمی که در نشست‌های گروه ۲۰ به آنها اشاره می‌شود اختصاص داد و گفت: «در کنار پایبندی بیشتر در سطوح ملی، به اجرای جدی برنامه‌ها و تغییر نحوه سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند هستیم. هیچ‌یک از ما به تنهایی نمی‌توانیم در این مسیر موفق شویم، بلکه باید اقدامات به شکل فراگیر و با همکاری تمامی کشورها انجام شود.» البته مشخص نیست اعضای گروه ۲۰ تا چه حد به این هشدارها و خواسته‌ها توجه نشان می‌دهند، اما تاکنون توجه کافی و موثر مشاهده نشده و زمان در حال از دست رفتن است.» طی یک سال اخیر یعنی از زمان آغاز تنش‌های تجاری بین آمریکا و برخی کشورهای دیگر به ویژه چین و نمایان شدن نشانه‌های ضعف در اقتصاد جهان، توجه به مسائل زیست محیطی و افزایش دمای کره زمین بیش از پیش کاهش یافته است.

در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به این مشکلات و چالش‌های پیش روی جهان اشاره می‌شود و توصیه‌هایی برای مقابله با آن مطرح می‌شود؛ اما در عمل اقدام موثر برای جلوگیری از شدت یافتن این چالش‌ها انجام نمی‌شود. از آنجا که فعلا برای مدتی شرایط اقتصاد جهان مطلوب نیست،احتمال آنکه کشورها با سرعت کافی در مسیر کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای حرکت کنند، بسیار کم است. در واقع این چالش‌ها برای کشورها اولویت بالا ندارند و اختلافات عمیق بر سر نحوه مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی مشاهده می‌شود. برای مثال ترامپ قصد دارد از پیمان آب و هوایی پاریس خارج شود؛ درحالی‌که رئیس‌جمهوری فرانسه تهدید کرده بود اگر در بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ به موضوع تغییرات آب و هوایی اشاره نشود، آن را امضا نخواهد کرد. اما در بیانیه پایانی نشست امسال گروه‌۲۰، به عزم آمریکا برای خروج از پیمان آب و هوای پاریس اشاره شد. همچنین سخنرانی شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن که میزبانی نشست امسال گروه ۲۰ را برعهده داشت، بسیار کلی بود. او گفت: «همه معتقدند باید جهانی بهتر را به نسل بعد تحویل دهیم و من معتقدم آنچه مهم است رسیدن به نتایج است.»