فیس‌بوک با «لیبرا» می‌آید!

طبیعی است که ارزهای دیجیتال را که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند نمی‌توان نادیده گرفت و شاهد هستیم که تعداد بیشتری از شرکت‌ها که در حوزه‌های گوناگون فعالیت می‌کنند به آن توجه کرده‌اند. نکته مهم درباره افق ارزهای دیجیتال آن است که برای گسترش استفاده از آنها ضروری است ابتدا سطح نیاز به آنها بالاتر رود، طوری که نهادهای رسمی احساس کنند وجود این ارزها در کنار ریسک‌هایی که دارد می‌تواند در حوزه‌های مختلف سودمند باشد.تاکنون بازار ارزهای دیجیتال آنگونه که باید مورد توجه این نهادها قرار نگرفته است. اما ظرفیت‌های این بازار بسیار بالاست و صرفا باید زمینه‌های تحقق این ظرفیت‌ها فراهم شود. اما واقعیت این است که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها هنوز برای ایجاد زمینه‌های یاد شده آماده نیستند در نتیجه به نظر می‌رسد، در شرایط کنونی و تا زمانی که آن زمینه‌ها فراهم نشود ریسک‌های حضور در بازار این ارزها و فراگیر شدن آنها بیش از سود آن است. برای مثال به رویدادهایی که پس از انتشار خبر راه‌اندازی «لیبرا» در آینده نزدیک از سوی شرکت فیس‌بوک رخ داده توجه کنید. شرکت فیس‌بوک اعلام کرده قصد دارد سال آینده میلادی ارز دیجیتال خود را که لیبرا نام دارد راه‌اندازی کند. با توجه به تعداد بسیار زیاد کاربران فیس‌بوک، ریسک‌های رواج لیبرا بدون مقررات مناسب بسیار زیاد است.

شرکت دیجیتال شدوز digital shadows که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می‌کند اعلام کرده که بیش از صد دامنه جعلی در ارتباط با ارز دیجیتالی لیبرا ثبت شده است. همچنین ده‌ها دامنه جعلی در ارتباط با کیف پول دیجیتالی مرتبط با لیبرا یعنی «کالیبرا» ثبت شده است و تعدادی از آنها دارای محتوای خطرناک از لحاظ امنیت سایبری هستند. گردانندگان این وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند تا کاربران را متقاعد کنند  بدون خطر می‌توانند اطلاعات شخصی خود را در اختیار مدیران سایت قرار دهند. این سایت‌ها کپی سایت‌های اصلی هستند و بدون تردید قبل از شناسایی شدن، تعداد زیادی از کاربران را قربانی خواهند کرد. امنیت کاربران از جنبه‌های مختلف یکی از موضوعات جدی در حوزه ارزهای دیجیتال است.

از پیش دولت‌ها و نهادهای مسوول در مبارزه با اعمال غیرقانونی در اینترنت، همواره با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. حال تصور کنید با رواج ارزهای دیجیتال و استفاده صدها میلیون کاربر از این ارزها، چه حجمی از جرائم سایبری رخ خواهد داد. کارشناسان معتقدند رسیدن به مرحله‌ای که ریسک‌های استفاده فراگیر از ارزهای دیجیتال در حد معقول باشد، ضروری است. منظور از در حد معقول بودن ریسک‌ها این است که ریسک‌های شناخته شده مهار شده باشد و برای مقابله با ریسک‌های جدید قوانین مناسب وجود داشته باشد. همچنین باید فواید بهره برداری از ارزهای یاد شده بسیار بالاتر از ریسک‌های احتمالی باشد. در سال‌های اخیر ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین به حیات خود ادامه داده‌اند و این به آن معناست که مخاطبان این ارزها و فناوری آنها را فایده‌مند می‌دانند. ظرفیت‌  ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین در حوزه‌های مختلف بالاست و می‌تواند افزایش یابد، البته ضعف امنیت کاربران، نوسان‌های شدید قیمت‌ها و بی نام بودن آنها برخی از جنبه‌های منفی این ارزها هستند.