پیست مسابقات حرفه‌ای

در حالی چندی پیش صحبت‌هایی درخصوص ایجاد بازاری با دامنه نوسان بیش از ۵درصدی یا حتی ۱۰درصدی به میان آمد که با ایجاد چنین بازاری کاملا موافق هستیم. همیشه به دانشجویان یادآوری می‌کنم که بازار سرمایه به یک مجموعه کل و بزرگ می‌ماند که در داخل آن شرکت‌هایی به‌عنوان اعضای جزء فعالیت می‌کنند. به این ترتیب مجموع بازار سرمایه را نمی‌توان به یک دید تحلیل کرد؛ در این بازار یکسری شرکت‌ها با برخورداری از شرایط مناسب و داشتن مولفه‌های بنیادی قادر خواهند بود با دامنه نوسان بیشتری به معامله بپردازند.  چنین بازارهایی در تمام بازارهای مالی سرمایه‌گذاری دنیا وجود دارد. به‌طور مثال در بورس لندن نیز بازاری مخصوص معامله‌گران حرفه‌ای وجود دارد. بازاری که مختص این گروه از فعالان بوده و نمادهای معامله شده در آن با شرایط خاصی همراه هستند. در این بازار نمادهای معامله شده حتی در برخی مواقع با اطلاعات کامل‌تری یا بعضا اطلاعات کمتری نیز خرید و فروش می‌شوند. همچنین معامله‌گران این بازارها نیز به دلیل شرایط ویژه‌ای که بر آنها حاکم است، حرفه‌ای‌تر و متخصص‌تر هستند.

بازار برتر نیز یعنی بازاری از نمادهای خاص و شفاف تشکیل شود. به عبارت دقیق‌تر یکسری از نمادهای برتر و خاص که از ویژگی‌ها و شرایط مناسبی برخوردار هستند را انتخاب کرده، فهرست کرده و در این بازار قرار دهیم. شرایط این بازار برتر را نیز به گونه‌ای طراحی کنیم تا محدودیت‌های دیگر بازارهای موازی را نداشته باشند. همان‌طور که عنوان شد کلیت بازار سرمایه و نمادهای این بازار را نباید به یک چشم نگاه کرد و هر کدام از شرایط متفاوتی برخوردار هستند. به عبارت دقیق‌تر نباید یک قضاوت از کل سهام موجود در بازار سهام داشته باشیم. می‌توان این نمادها را تفکیک و هر کدام را با توجه به خاصیت و ویژگی منحصر به فردی که دارند، طبقه‌بندی کرد و در نهایت مورد معامله قرار داد. به‌طور مثال برخی شرکت‌ها از بازار کارآی اطلاعاتی برخوردار هستند و اطلاعات و گزارش‌های این قبیل بنگاه‌ها با شفافیت بالایی همراه است. بر این اساس جای نگرانی خاصی درخصوص این قبیل شرکت‌های برخوردار از بازار کارآی اطلاعاتی وجود ندارد و می‌توان قوانین معاملاتی چنین شرکت‌هایی را با تسهیل بیشتری همراه ساخت. ولی در برخی نمادها شرایط کاملا متفاوت است و نیاز به مراقبت بیشتر و ایجاد قوانین سختگیرانه‌تر است.

همواره عنوان کرده ام که در بازار سهام برای برخی نمادها باید مراقبت بیشتری به عمل‌ آید. مثلا همان‌طور که در خیابان‌ها برای ایجاد نظم بیشتر جدول‌بندی صورت می‌گیرد، باید نهاد ناظر بازار سرمایه نیز چنین مرزبندی‌هایی را برای جلوگیری از تخلفات برخی نمادها انجام دهد. ولی در برخی مناطق یکسری آدم‌های حرفه‌ای به معامله می‌پردازند، نمادها از شفافیت برخوردار است، نظم به خودی خود ایجاد شده و به تبع می‌توان مرزبندی‌های خاصی برای این گروه اعمال نکرد. به‌طور مثال رانندگان حرفه‌ای در پیست مسابقات درگیر جدول‌بندی و حفاظ‌های خاص نیستند و با آگاهی کامل به مسابقه می‌پردازند. در بازار سرمایه نیز وضعیت باید به این گونه باشد. نمادهایی که شرایط مناسبی دارند و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای باید بتوانند در بازاری جداگانه با شرایط ویژه به معامله بپردازند. به این ترتیب بازار برتر از این لحاظ می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای تحقق چنین هدفی باشد.

به این ترتیب قواعد معاملاتی باید بهینه شود، برای همین منظور ایده‌هایی در طول زمان برای تحقق چنین هدفی و رسیدن به تشکیل بازار برتر شکل گرفته که در حال حاضر در مراحل پایانی قرار دارد. به عبارت دقیق‌تر ایده‌هایی که مطرح می‌شود تا زمانی که عملیاتی شود، زمانبر است. ابعاد موضوع راه‌اندازی بازار برتر نیز باید کارشناسی شود. هر چند مقدمات این امر از سوی شرکت بورس بررسی و مطالعات زیادی برای آن صورت گرفته است، ولی هنوز سازمان بورس با اجرای آن موافقت نکرده است. مطمئنا سازمان بورس نیز از تشکیل چنین بازاری استقبال خواهد کرد. همچنین در حالی صحبت‌هایی درخصوص لزوم بازارگردان در این بازار می‌شود که از آنجا که در بازار برتر شرکت‌ها باید شرایط خاصی داشته باشند که در این بازار طبقه‌بندی شوند، در نتیجه نباید نگران بازارگردانی در این بازار باشیم.