رتبه‌بندی نرم‌افزارها

اپلیکیشن‌ها از جنبه‌های گوناگون قابل‌طبقه‌بندی هستند و مهم‌ترین معیار تقسیم‌بندی آنها، موضوع این اپلیکیشن‌هاست. اپلیکیشن‌ها عموما از پلت‌فرم‌های توزیع اپلیکیشن که از سوی مالک سیستم عامل موبایل مدیریت می‌شود دانلود می‌شوند. برخی اپلیکیشن‌ها رایگان هستند و برخی در ازای پرداخت پول در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. سود حاصل از فروش بین تولیدکننده اپلیکیشن و پلت‌فرم توزیع‌کننده تقسیم می‌شود.

اپلیکیشن‌های موبایل معمولا همان خدمات را به استفاده‌کننده ارائه می‌کنند که اپلیکیشن‌های سازگار با رایانه‌های شخصی. گوگل پلی‌استور که یک پلت‌فرم ارائه‌کننده اپلیکیشن است رشدی سریع دارد و در سال‌های آینده سهم آن در ارائه این نرم‌افزارها افزایش خواهد یافت. در ادامه به برخی ویژگی‌های این پلت‌فرم اشاره می‌کنیم. گوگل پلی‌استور یک خدمت دیجیتالی توزیع است که از سوی شرکت گوگل ارائه شده و در دوره فعالیت آن تحولات بزرگ در زندگی انسان‌ها پدید آمده است. با این پلت‌فرم کاربران تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید، می‌توانند اپلیکیشن‌ها را مستقیما از استور گوگل دانلود کنند. حجم اپلیکیشن‌ها عموما از ۱۰ مگابایت تا ۴ گیگابایت است. گوگل پلی‌استور حاوی میلیون‌ها اپلیکیشن است و در کنار ارائه آنها به کاربران، شرایطی پدید آورده تا تولیدکنندگان اپلیکیشن بتوانند پروژه‌های خود را به مخاطبان ارائه کنند.

در حال حاضر ۴/ ۲ میلیارد تلفن‌همراه هوشمند در جهان مورد استفاده است و پایان سال آینده این رقم به ۳ میلیارد دستگاه خواهد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال‌حاضر بیش از ۷/ ۲ میلیون اپلیکیشن در پلت‌فرم گوگل پلی‌استور وجود دارد و هر روز حدود ۳۸۰۰ اپلیکیشن جدید به این پلت‌فرم اضافه می‌شود. در دو سال اخیر تعداد دانلود اپلیکیشن‌ها افزایش یافته و تازه‌ترین تخمین‌ها حاکی است روزانه ۲۵۰ میلیون دانلود انجام می‌شود. یکی از امکانات مفید در گوگل پلی‌استور سیستم رتبه‌بندی برای اپلیکیشن‌هاست. استفاده‌کنندگان با بهره‌گیری از این رتبه‌بندی می‌توانند بفهمند آیا امتحان کردن اپلیکیشن مفید است یا باید از آن صرف‌نظر کرد. در حال‌حاضر حدود دو میلیون اپلیکیشن در گوگل پلی‌استور رتبه‌بندی شده‌اند و حدود ۶۵۰ هزار اپلیکیشن فاقد این ویژگی هستند.

طی فصول اخیر بر میزان محبوبیت گوگل پلی‌استور افزوده شده به این معنا که تعداد دانلودها از این پلت‌فرم رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. در نیمه نخست سال‌جاری میلادی تعداد کل پیاده‌سازی اپلیکیشن‌ها به رقم ۴۲ میلیارد مورد رسید. در نیمه نخست سال گذشته این رقم ۳۶ میلیارد مورد بود. در مقابل تعداد پیاده‌سازی اپلیکیشن از پلت‌فرم اپل اپ‌استور در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال قبل کاهش یافته است. بیشترین دانلودها به اپلیکیشن‌های فیس‌بوک، واتس‌اپ و مسنجر اختصاص داشته و تعداد دانلود این سه مورد در مجموع ۸۸۰ میلیون‌بار بوده است. متوسط قیمت هر اپلیکیشن در گوگل پلی‌استور بین یک تا ۲ دلار است. ده‌ها هزار اپلیکیشن با قیمت زیر یک دلار وجود دارد.

در گوگل پلی‌استور تعداد اپلیکیشن‌های رایگان بیش از پلت‌فرم‌ اپل اپ‌استور است و تخمین‌های ارائه شده نشان می‌دهد ۶/ ۲ میلیون اپلیکیشن رایگان در گوگل پلی‌استور وجود دارد که اکثریت اپلیکیشن‌ها را تشکیل می‌دهد. ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که منبع درآمد تولیدکنندگان اپلیکیشن چیست؟ در پاسخ باید گفت بخش اعظم درآمد از اپلیکیشن‌های موبایل رایگان، از طریق استراتژی‌های پولی‌سازی اپلیکیشن حاصل می‌شود، برای مثال خریدهای داخل اپلیکیشن. درآمدها ۹۸ درصد درآمد اپلیکیشن‌های رایگان جهان را تشکیل می‌دهد.

طبیعی است که گرایش کاربران به اپلیکیشن‌های رایگان بیشتر است و میزان تولید این دسته از اپلیکیشن‌ها نیز از اپلیکیشن‌های پولی بیشتر است. در حال‌حاضر تعداد اپلیکیشن‌هایی که باید برای آنها پول پرداخت شود، حدود ۵ درصد کل اپلیکیشن‌های موجود در گوگل پلی‌استور است. نسل جوان به فناوری وابسته است و بیشترین استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل از سوی این نسل انجام می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد ۲۱ درصد این نسل روزانه بیش از ۵۰ بار به اپلیکیشن‌های ابزار موبایل خود رجوع می‌کنند. به‌طور متوسط دارندگان گوشی‌های هوشمند در ماه از ۳۰ اپلیکیشن بهره می‌برند. تقریبا نیمی از جمعیت جهان که معادل ۹/ ۳ میلیارد نفر است، سال گذشته میلادی از اینترنت استفاده کردند و ۹۶ درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که تحت‌پوشش شبکه تلفن‌همراه است.

طبق تازه‌ترین تخمین‌ها سال قبل حدود ۴ میلیارد ابزار موبایل مورد استفاده قرار گرفته و تعداد زیادی از ساکنان کشورهای توسعه‌یافته بیش از یک ابزار موبایل در اختیار دارند. نکته بسیار مهم این است که در بسیاری از اقتصادهای نوظهور، نظیر هند و فیلیپین مصرف‌کنندگان برای دسترسی به اینترنت از تلفن‌همراه خود استفاده می‌کنند و این بدان معناست که دسترسی آنها به اپلیکیشن‌های مختلف بیشتر از کسانی است که از ابزارهای دیگر از جمله رایانه شخصی استفاده می‌کنند.

میزان استفاده از اپلیکیشن‌ها از چند جهت در حال گسترش است. جهت نخست توسعه دسترسی به ابزارهای موبایل به‌ویژه در اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور است و جهت دوم افزایش ساعات استفاده از این ابزارهاست. نسل جوان بیش از گروه‌های سنی دیگر وقت صرف استفاده از اپلیکیشن‌ها می‌کنند. جوانان امروزی از همان ابتدای زندگی با فناوری آشنا شده‌اند و زندگی‌شان تا اندازه زیادی به فناوری وابسته است. این گروه مناسب‌ترین گروه هدف برای تولید اپلیکیشن است. البته دیگر گروه‌های سنی نیز می‌توانند هدف تولیدکنندگان اپلیکیشن باشند. متوسط میزان استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل ۳/ ۲ ساعت در روز است و افراد در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال با ۲/ ۳ ساعت استفاده در روز بیشترین زمان را صرف اپلیکیشن‌ها می‌کنند. در گروه‌های سنی بالاتر میزان استفاده روزانه به‌تدریج کمتر می‌شود.

محتوای اپلیکیشن‌ها بر میزان استفاده از آنها اثرات بزرگی دارد. برای مثال اپلیکیشن‌های آموزشی، تجاری، موسیقی، سرگرمی و سبک زندگی به ترتیب بیشترین میزان مراجعه را دارند. این داده‌ها به تولید‌کنندگان اپلیکیشن نشان می‌دهد در کدام دسته از این نرم‌افزارها مخاطب بیشتری دارند. با آنکه سلیقه مصرف‌کنندگان همواره در حال تغییر است، اما این تغییر سریع نیست، در نتیجه تولیدکنندگان نرم‌افزارها می‌توانند از این داده‌ها بهره ببرند.