بازی‌ها در صدر تقاضا

در نیمه نخست سال‌جاری میلادی، هزینه‌ای که کاربران برای استفاده از این دسته اپلیکیشن‌ها صرف کردند با بیش از ۱۱ درصد افزایش نسبت به نیمه نخست سال قبل به بالاتر از ۲۹ میلیارد دلار رسید. البته این رقم مربوط به هر دو پلت‌فرم گوگل پلی‌استور و اپل اپ‌استور است. رشد درآمد گوگل پلی‌استور بیشتر از رشد درآمد اپل اپ‌استور است. البته طی سال‌های آینده رشد درآمد هر دو پلت‌فرم ادامه پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود تمرکز شرکت‌های نرم‌افزاری بر تولید این گونه اپلیکیشن‌ها بسیار بیشتر شود.

نحوه درآمدزایی در بازی‌های موبایلی تغییراتی داشته و خواهد داشت. طراحان بازی‌ها از روش‌های گوناگون برای این منظور استفاده کرده‌اند. برای مثال اغلب اپلیکیشن‌های بازی رایگان هستند و استفاده‌کننده می‌تواند در این بازی امتیاز بگیرد و به مراحل بالاتر برود، اما اگر امتیازهای کافی نداشته باشد می‌تواند مستقیما با استفاده از گوشی خود امتیاز بخرد. این یک روش بسیار موفق بوده است. البته نوآوری‌های دیگر هم در زمینه کسب درآمد مشاهده خواهد شد.

سهم اپلیکیشن‌های بازی از کل اپلیکیشن‌های دو پلت‌فرم اصلی یعنی گوگل پلی‌استور و اپل اپ‌استور به ترتیب ۲۱ و ۲۵ درصد است و این سهم در حال افزایش است. پیش‌بینی شده در سال‌های آینده گوگل پلی‌استور سهم بالاتری از این اپلیکیشن‌ها را به خود اختصاص خواهد داد، به‌ویژه در اقتصادهای نوظهور رشد استفاده از این اپلیکیشن‌ها بسیار سریع است. یک نکته جالب توجه میزان بالای علاقه‌مندی آسیایی‌ها به بازی‌های موبایلی در مقایسه با دیگر کشورهاست. آسیایی‌ها همچنین بیشتر حاضرند برای این بازی‌ها پول پرداخت کنند.

البته در سال‌های آینده بازارهای نوظهور مانند اقتصادهای توسعه‌یافته، به حالت اشباع خواهند رسید یعنی رشد دسترسی به ابزارهای موبایل و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف از جمله اپلیکیشن‌های بازی کند خواهد شد. بنابراین شرکت‌های تولیدکننده این اپلیکیشن‌ها باید برای حفظ فروش خود در آینده و کسب سهم بالاتر، به نوآوری روی آورند. کارشناسان معتقدند هر آنچه مصرف عمومی دارد، بازاری پررونق خواهد داشت. این گفته در مورد اپلیکیشن‌های بازی و سرگرمی کاملا صادق است. با آنکه دیگر اپلیکیشن‌ها از جمله اپلیکیشن‌های مالی و پرداخت، مورد توجه کاربران قرار دارند اما اپلیکیشن‌های بازی، سرگرمی و موسیقی بسیار پراستفاده‌تر هستند و رشد درآمد آنها در سال‌های آینده بالاتر از درآمد دیگر اپلیکیشن‌ها خواهد بود.

سهم اپلیکیشن‌های بازی از درآمد دو پلت‌فرم گوگل پلی‌استور و اپل اپ‌استور در حال افزایش است و تخمین‌ها حاکی است در نیمه نخست سال‌جاری میلادی درآمد کلی این دو پلت‌فرم از اپلیکیشن‌های گوناگون در مجموع ۴۰ میلیارد دلار بوده است و این رقم نسبت به نیمه نخست سال گذشته رشد بیش از ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. در سال‌های قبل رقم‌های کلی درآمد این دو پلت‌فرم پیوسته رشد کرده و این به آن معناست که بازار اپلیکیشن‌های گوناگون یک بازار بسیار پررونق و رو به رشد است.

البته برخی کارشناسان معتقدند اگر نوآوری وجود نداشته باشد به‌تدریج و همزمان با اشباع شدن بازارهای نوظهور، رشد درآمدها کند می‌شود و ممکن است استفاده‌کنندگان از ابزارهای موبایل ترجیح دهند زمان و پول خود را صرف امور دیگر کنند. نکته بسیار جالب توجه این است که میزان استفاده زنان و مردان از اپلیکیشن‌های بازی در پلت‌فرم گوگل پلی‌استور تقریبا یکسان است یعنی زنان ۴۹ درصد این افراد را تشکیل می‌دهند. گوگل پلی‌استور برای حفظ امنیت کاربران روزانه بیش از ۶ میلیارد اسکن انجام می‌دهد. امنیت یک حوزه بسیار مهم است و هر چه امنیت اپلیکیشن‌ها بیشتر باشد کاربران برای استفاده از پلت‌فرم تمایل بیشتری دارند. یکی از حوزه‌های مهم رقابت بین پلت‌فرم‌ها در آینده حوزه امنیت است.