6 اپلیکیشن موفق

در حوزه پزشکی و سلامت به رغم بازار رو به رشد، ۹۰‌درصد از استارت‌آپ‌های حوزه سلامت در عرض دو تا پنج سال از زمان شروع کار خود یا نابود شده یا واگذار می‌شوند. با توجه به سطح بالای اثرگذاری کسب‌و‌کارهای نوین حوزه سلامت باید شناخت مناسبی نسبت به آنها و محیط فعالیت‌شان کسب کنیم تا در نهایت بتوانیم ساختارهایی کارآ و اثرگذار متناسب با ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فضای کسب‌و‌کار و صنعت سلامت کشورمان توسعه دهیم. اصولا در ایران استارت‌آپ‌های حوزه بهداشت بر توریسم سلامت و بهبود ارتباط بین پزشک و بیمار متمرکز شده‌اند و نقش واسطه‌گر را ایفا می‌کنند. به‌‌نظر می‌رسد با در نظر گرفتن نمونه‌های موفق خارج از کشور بتوان الگوهایی برای این حوزه بکر پیدا کرد.   شرکت هلث کرود واقع در سنت ماتیو یکی از شرکت‌های نسبتا با سابقه در حوزه سلامت محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را شروع کرده است. این شرکت در زمینه یکپارچه‌سازی خدمات بهداشتی با سازمان‌های حوزه بهداشت و درمان که علاقه‌مند به ادغام، حرکت در جهت تقویت اتوماسیون و بهینه سازی در اشکال مختلف، به منظور ارائه مراقبت‌های فردی و بیمار محور است فعالیت می‌کند.  تمرکز اصلی این استارت‌آپ، ارائه راه حل بر اساس تخصص در مراقبت‌های بهداشتی و حصول اطمینان از بهبود کیفیت درمان‌های بالینی و کاهش هزینه‌های مالی است.

ارتباطات یکپارچه پلت‌فرم هلث‌کرود از تکنولوژی‌ها و کانال‌های مختلفی استفاده می‌کند - مانند متن، صدا، ایمیل - تا بتواند هماهنگی بیشتری بین کاربران و اعضا ایجاد کند.  تخمین‌زده می‌شود این استارت‌آپ سالانه ۵/  ۲ میلیون دلار درآمد دارد. مثال دیگری از استارت‌آپ‌های موفق در این زمینه هیل‌ایکس است. هیل ایکس داروها و درمان‌های جدیدی برای بیماری‌های نادر با استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی جهان داروهای موجود ایجاد و از آنها برای درمان بیماری‌های نادر استفاده می‌کند. هیل ایکس با به کار بردن فناوری‌های جدید و کارآزمایی‌های بالینی موفق شده تنها پس از هجده ماه از تاسیس، برای شرکت‌های دارویی بزرگ نیز دارو تولید کند. در یک مثال خاص، هیل ایکس ۸۰‌درصد زمان کمتری برای رسیدن به مرحله آزمایش انسانی نسبت به میانگین سایر تولیدکنندگان دارو را ثبت کرده است و امروز او به یکی از مبتکرترین استارت‌آپ‌های حوزه خدمات درمان شناخته می‌شود. همچنین این شرکت صاحب هیل‌نت، یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین بانک‌های اطلاعاتی در جهان برای بیماری‌های نادر است.

هیل ایکس ادعا می‌کند که پایگاه داده آنها بیش از یک میلیارد مورد منحصربه‌فرد از بیماری‌های نادر، مشخصات بیماران و لیست داروهایی را که قبلا استفاده شده را در اختیار دارد. تخمین زده می‌شود این شرکت سالانه یک میلیون دلار درآمد کسب می‌کند. بنولِنتای آی که محل فعالیت آن در لندن است با بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای رمزگشایی از فرآیندهای مولکولی در بیماری‌های خاص، می‌تواند درمان‌های دارویی را با بیماران مرتبط جفت کند. در حال حاضر، این شرکت قادر به تعیین چگونگی ارتقای درمان در گونه‌هایی از بیماری‌هاست که نسبت به درمان‌های قبلی بی‌پاسخ بوده‌اند. از پلت‌فرم برای توسعه روش‌های درمانی برای بیماری‌های غیرقابل درمان مانند بیماری نورون حرکتی، بیماری پارکینسون، گلیوبلاستوما و کم ماهیچگی (سارکوپنیا) استفاده می‌شود. این شرکت با طراحی بیش از ۲۰ برنامه دارویی، اخیرا قصد خود را برای نوآوری در سایر زمینه‌های تخصصی مانند ساخت مواد پیشرفته، کشاورزی و همچنین کاهش مصرف انرژی اعلام کرده است.

این شرکت ۳۰۰ نفر کارمند دارد و تخمین زده می‌شود ۲ میلیون دلار درآمد سالانه دارد. اما یکی دیگر از نمونه‌های موفق، کلینیک ماون واقع در نیویورک است که به عنوان یک شبکه اجتماعی دیجیتال و یک منبع پزشکی برای زنان عمل می‌کند. هدف این استارت‌آپ این است که در هر زمان و هر مکان، با قیمت مناسب مراقبت‌های لازم انجام گیرد. این سایت تماس مستقیم الکترونیکی با شبکه‌ای متشکل از بیش از هزار متخصص بهداشت و درمان بسیار معتبر برای انواع مشکلات پزشکی زنان فراهم کرده است.

بخش زایمان ماون با کارفرمایان همکاری می‌کند تا به آنها در ارائه مرخصی زایمان برای مادران جدید و همچنین پشتیبانی در دوران بارداری و همچنین مراحل اولیه پس از تولد نوزاد کمک کند. کلینیک ماون بر سمت تقاضا تمرکز کرده است و هزینه دریافتی از بیمار برای هر قرار ملاقات اعمال می‌شود. اگرچه هر زنی می‌تواند از این خدمات برای کنترل سلامت و رفاه خود بهره ببرد، زنان در مناطقی که دسترسی محدود به متخصصان پزشکی خاص زنان دارند، اهمیت این استارت‌آپ را بیشتر درک می‌کنند. اسپرینگ هلث  (Spring Health)  نیز یک استارت‌آپ حوزه سلامت است که در سال ۲۰۱۶ در نیویورک تاسیس شده است. اسپرینگ هلث در واقع یک بستر غربالگری اختصاصی است که به شرکت‌های کوچک‌تر کمک می‌کند دسترسی کارمندان خود به خدمات بهداشت روانی شخصی را فراهم کنند. این استارت‌آپ یک برنامه سلامت شخصی محرمانه برای کارمندان تهیه کرده تا به شبکه‌ای از درمانگران یا روانپزشکان دسترسی پیدا کنند و در اسرع وقت خدمات مشاوره‌ای لازم را دریافت کنند. با استفاده از این پلت‌فرم کارکنان می‌توانند کنترل بهداشت روان خود را به دست بگیرند، کارآمدتر باشند و کیفیت زندگی نیروی کار را بهبود بخشند.

جین ویز یک شرکت خصوصی پیشرو در عرصه خدمات ژنتیک در ابعاد جهانی است و خدمات کاملی در باب زیست‌شناسی مولکولی، سنتز ژن، بیوانفورماتیک، برریسی توالی DNA و خدمات نظارتی و بالینی مربوطه ارائه می‌کند. جین ویز که در سال ۱۹۹۹در یک آزمایشگاه اجاره‌ای نوزده متری شروع به کار کرد، همواره از زمان تاسیس سعی داشته تا حد امکان محصول به‌طور سریع و قابل‌اعتمادی تولید شود. همچنین این شرکت قسمتی از خدمات خود را برای مشتریان با مشکلات مالی به‌صورت رایگان عرضه می‌کند. «اوکین» یک استارت‌آپ فرانسوی- آمریکایی است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تقویت تحقیقات پزشکی و زیست شناسی استفاده می‌کند. کار اصلی آنها استفاده از یادگیری ماشینی برای ادغام تصاویر زیست پزشکی، ژنومیک و داده‌های بالینی برای کشف نشانگرهای زیستی (بیومارکرها) و مکانیزم‌های مرتبط با بیماری‌ها است.

توییست بایوساینس یک فرآیند تولیدی مبتنی بر سیلیکون را برای تولید DNA مصنوعی توسعه داده است. این شرکت مدعی است که در حال خدمت به محققانی است که در حوزه‌های مختلف علوم طبیعی برای بهتر کردن وضعیت زندگی تلاش می‌کنند،  مانند داروسازی، کشاورزی، مواد شیمیایی صنعتی. فناوری به‌کاررفته در این شرکت باعث شده سنتز و تعیین توالی DNA مقرون به صرفه، دقیق و سریع انجام شود. نگاهی به چند مورد از موارد موفق که ذکر شد بیانگر طیف وسیعی از خدمات برای ورود استارت‌آپ‌های حوزه سلامت، بهداشت و درمان است. چندی پیش سخنگوی اتحادیه کسب‌و‌کارهای اینترنتی از صدور حدود ۱۰۰ مجوز برای تاکسی آنلاین خبر داده بود، آیا واقعا فعالان استارت‌آپی ما نسبت به تحلیل بازار متخصصی را می‌شناسند؟!