همه ابهامات پیش‌رو

تولیدکنندگان بزرگ خودرو برای حفظ و گسترش سهم‌شان در بازار خودروی جهان باید بر ظرفیت تولید خود بیفزایند زیرا پیش‌بینی می‌شود فروش خودروی شخصی از ۸۶ میلیون دستگاه در سال گذشته به بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد. از سوی دیگر به دلیل افزایش حساسیت به تغییرات آب و هوایی انتظار می‌رود تولید خودروهای برقی و هیبریدی طی سال‌های آینده افزایش چشمگیری پیدا کند. ۱۰ خودروساز بزرگ جهان بر سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه تمرکز کرده‌اند تا فناوری تولید را تغییر دهند. هدف از این کار بالا بردن کارآیی مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و نیز بهبود تجربه سرنشینان است. سال گذشته میلادی چین و دیگر اقتصادهای نوظهور بزرگ‌ترین بازار خودرو برای ۱۰ خودروساز بزرگ جهان بودند. این شرکت‌ها در آینده برای تولید خودروهای امن‌تر، پاک‌تر و کارآتر تمرکز خواهند کرد. تغییر قیمت بنزین، مقررات زیست محیطی، شرایط کلی اقتصاد جهان و رقابت از سوی خودروسازهای تازه‌وارد به بازار عوامل موثر بر فعالیت شرکت‌های بزرگ خودروساز جهان هستند. انتظار می‌رود در سال‌های آینده نیز منطقه آسیا-پاسیفیک بالاترین تقاضا را برای خودرو داشته باشد.

۱۰ شرکت بزرگ خودروسازی جهان در مجموع بیش از سه‌پنجم تمامی خودروهای جهان را تولید می‌کنند. بین این شرکت‌ها رقابت شدیدی بر سر کسب سهم بالاتر در اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور وجود دارد و در سال‌های آینده این رقابت ادامه پیدا خواهد کرد. در این میان گسترش خودروهای برقی و هیبریدی یک چالش برای خودروسازان سنتی محسوب می‌شود. سلیقه و خواست مشتری‌ها دائما در حال تغییر است و نیز ویژگی‌های بازارهای خودروی جهان یکسان باقی نمی‌ماند. بر همین مبنا تولیدکنندگان خودرو مجبور هستند با این تغییرات سازگار شوند و یکی از ابزارهای سازگاری، تحقیق و توسعه و استفاده از تازه‌ترین فناوری‌ها در تولید محصولات است. آمریکا و آلمان به ترتیب بزرگ‌ترین واردکننده و بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو جهان هستند. خودروسازها از جنبه‌های مختلف قابل‌طبقه‌بندی هستند: میزان تولید، درآمد، فروش، گستردگی شبکه تولید و...  بررسی برخی آمار و ارقام مربوط به وضعیت بازار خودرو در سال گذشته میلادی می‌تواند روندهایی را که در سال‌های آینده مشاهده خواهد شد تا اندازه‌ای نمایان کند.

سال گذشته میلادی حدود ۸۶ میلیون خودرو در ۵۴ بازار بزرگ جهان به فروش رسید و رشد فروش خودروهای برقی ۷۵ درصد بود. در واقع سال قبل میزان فروش خودروهای شخصی و تجاری سبک نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۵/ ۰‌درصد کاهش یافت و اگر عواملی که سبب این کاهش شدند، امسال نیز وجود داشته باشند احتمالا شاهد تداوم کاهش فروش خودرو خواهیم بود. سال قبل نگرانی‌ها درباره سیاست‌های تجاری دولت آمریکا و اثرات این سیاست‌ها بر اقتصاد جهان بر رفتار خریداران خودرو اثر گذاشت. سال گذشته میلادی گروه فولکس واگن، تویوتا و نیسان بزرگ‌ترین خودروسازهای جهان بودند. بسیاری از خودروسازها اثرات تنش‌های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان، تحولات سیاسی در بازارهای مهم و تهدیدهایی را که متوجه خودروسازی هستند، احساس کرده‌اند. عده‌ای از تحلیلگران می‌گویند سال گذشته می‌تواند آغاز دورانی جدید برای خودروسازهای جهان باشد؛ این به آن معناست که از این پس شاهد تحولات جدید در بخش‌های مختلف بازار خودروی جهان از جمله تولید، شبکه عرضه قطعات، فروش، ادغام‌ها و تصاحب‌ها و به‌کارگیری فناوری‌های جدید خواهیم بود.

سال گذشته فروش خودرو در برخی بازارها از جمله چین، اروپا و آمریکا کاهش یافت. اما در هند، برزیل، روسیه و کشورهای جنوب شرق آسیا شاهد رشد فروش خودرو بودیم. تحولات در چین اثرات بسیار بزرگی بر کل صنعت خودروی جهان خواهد داشت؛ زیرا ۳۰ درصد کل خودروهای فروخته شده در جهان در چین به فروش می‌رسد. تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا شدت بیشتری پیدا کرده و انتظار می‌رود فشار بر بازار خودرو افزایش یابد. چالش دیگری که پیش‌روی خودروسازی جهان قرار دارد ابهام درباره وضعیت بازار خودروی اروپا است. درباره خروج قریب‌الوقوع انگلستان از اتحادیه اروپا بدون برنامه مورد تایید پارلمان این کشور و نیز مقررات سختگیرانه زیست محیطی قاره اروپا نگرانی‌هایی در بین خودروسازان وجود دارد. تحولات سیاسی در برخی کشورهای اروپایی عامل دیگر ابهام درباره آینده است.