قهرمانان رالی فروش

در نیمه نخست سال‌جاری میلادی تغییری در فهرست بزرگ‌ترین خودروسازهای جهان به‌وجود نیامده، البته ممکن است در سال‌های آینده جای این خودروسازها در فهرست تغییر کند یا شرکت‌های جدید به آن اضافه شوند. شرکت‌های خودروساز از جنبه‌های گوناگون از جمله میزان فروش، ارزش بازار، تعداد برندهایی که ارائه می‌کنند و... قابل‌طبقه‌بندی هستند. در ادامه به پنج خودروساز بزرگ از لحاظ میزان فروش اشاره می‌کنیم. از لحاظ میزان فروش، گروه فولکس واگن بزرگ‌ترین خودروساز جهان است. البته ارزش بازار آن بسیار پایین‌تر از ارزش بازار شرکت تویوتا است. این شرکت آلمانی که در سال ۱۹۳۷ بنیان‌گذاری شد سال گذشته ۸۳/ ۱۰ میلیون خودرو فروخت. افق فعالیت‌های فولکس واگن مانند دیگر شرکت‌های خودروسازی اروپا نظیر مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و در معرض تهدید حاصل از سیاست‌های تجاری آمریکا قرار دارد. با آنکه فولکس واگن و دو شرکت یاد شده در کشورهای مختلف مشغول تولید خودرو هستند و بازارهای فروش متنوع دارند؛ اما در هر حال تولید این شرکت‌ها تحت‌تاثیر مستقیم ضعف در اقتصاد جهان و جنگ تجاری آمریکا علیه اروپا و چین قرار گرفته است و با شدت پیدا کردن این جنگ تاثیرات منفی آن بیشتر خواهد شد.

خودروساز بعدی شرکت تویوتای ژاپن است که سال گذشته ۵/ ۱۰ میلیون خودرو فروخت. این شرکت نیز در سال ۱۹۳۷ تاسیس شده و ارزش بازار آن بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است. این شرکت برندهای گوناگون خودرو تولید می‌کند البته در حوزه تجهیزات صنعتی و ساخت قطعات ویژه خودرو نیز فعال است. این شرکت از ضعف در اقتصاد جهان لطمه دیده و برای حفظ سهم خود در بازار، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه و ساخت خودروهای برقی را در دستور کار قرار داده است. سومین خودروساز بزرگ، ائتلاف رنو-نیسان-میتسوبیشی است که در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و سال گذشته ۳۷/ ۱۰ میلیون دستگاه خودرو فروخت. دفتر مرکزی این ائتلاف در هلند قرار دارد. ائتلاف رنو-نیسان-میتسوبیشی بزرگ‌ترین ائتلاف چندفرهنگی خودروساز در جهان است و در حوزه نوآوری بسیار موفق عمل کرده است. از دید کارشناسان، همکاری برای پیروزی در رقابت با دیگر خودروسازها عامل اصلی موفقیت این ائتلاف است.

چهارمین خودروساز بزرگ جنرال‌موتورز است که سال قبل ۸/ ۸ میلیون خودرو فروخت. این شرکت که دفتر اصلی آن در ایالت میشیگان آمریکا مستقر است در سال ۱۹۰۸ تاسیس شد. سال گذشته جنرال‌موتورز در فهرست نشریه فوربس در بین ۱۰ شرکت بزرگ از لحاظ درآمد معرفی شد. ارزش بازار جنرال‌موتورز بسیار پایین‌تر از خودروسازهایی نظیر مرسدس بنز و هوندا موتور است.پنجمین خودروساز بزرگ گروه هیوندای کره‌جنوبی است که سال گذشته ۵/ ۷ میلیون خودرو در جهان به فروش رساند. این شرکت موفق در چند دهه اخیر رشدی چشمگیر داشته و انتظار می‌رود در سال‌های آینده بر سهم آن در بازار خودروی جهان افزوده شود. شرکت‌هایی نظیر مرسدس بنز، بی‌ام‌و، سوزوکی و... دیگر بازیگران بزرگ صنعت خودروی جهان هستند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده همچنان در فهرست بزرگ‌ترین خودروسازها باشند البته سازگار شدن با محیط در حال تغییر بازار شرط اصلی ادامه حیات برای این شرکت‌هاست.