تصمیمات کم اثر

قبلا وضعیت چنین نبود. در سال ۱۹۷۵ رهبران گروه شش یعنی فرانسه، آلمان‌‌غربی، ژاپن، ایتالیا، انگلستان و آمریکا در حومه پاریس گرد هم آمدند تا بحران مالی جهان که به نفت مربوط بود را حل کنند. سال بعد با اضافه شدن کانادا، گروه ۷ شکل گرفت و اندکی بعد از رئیس کمیسیون اروپا دعوت شد در نشست‌های گروه ۷ شرکت کند. در سال‌های بعد، رهبران برخی کشورهای دیگر نیز در این نشست‌ها شرکت می‌کردند. در سال ۱۹۹۱ میخائیل گورباچف دبیرکل حزب کمونیست شوروی سابق به نشست گروه ۷ که در لندن برگزار شد، رفت. واقعیت این است که نشست گروه ۷ هرگز دارای نیروی سیاسی یا حقوقی برای اقدام نبوده است اما این ایده همواره مطرح بوده که با توجه به قدرت عظیم اقتصادی هفت کشور یاد شده که در آن دوران ۷۰ درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دادند و اکنون این رقم به ۵۰ درصد کاهش یافته، بتوان از طریق شفافیت بیشتر و همکاری در خصوص مسائل مختلف، بحران‌های پیش‌روی جهان را بهتر رفع کرد.

در سال‌های اخیر این نشست‌ها که قبلا صرفاً اقتصادی بود ابعاد سیاسی و دیپلماتیک پیدا کرده و انتظار می‌رفت بر اثرگذاری این گروه افزوده شود. در سال ۱۹۹۸ بیل کلینتون ترتیبی داد تا روسیه به این گروه بپیوندد و این کشور تا سال ۲۰۱۴ عضو گروه بود. در نشست سال ۲۰۰۸ که در ژاپن برگزار شد همفکری رهبران کشورهای شرکت‌کننده نتوانست در رفع بحران مالی و رکود اقتصاد جهان کمک قابل‌ملاحظه‌ای کند، اما در آن سال و چند سال بعد، میزان همفکری و همراهی اعضای گروه ۸ بسیار عمیق‌تر و موثرتر بود. اما ناگهان در سال ۲۰۱۷ ترامپ که غیر‌سیاسی‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست وارد صحنه سیاسی جهان شد. در دو سال اخیر در عمل از اثرگذاری گروه ۷ کاسته شده است. ترامپ قبل از برگزاری نشست گروه ۷ در سال ۲۰۱۷ با اعلام خروج قریب‌الوقوع آمریکا از پیمان آب و هوای پاریس به همه نشان داد که از این پس شرایط متفاوت خواهد بود. در دو سال و نیم اخیر ترامپ در اکثر موضوعات راهی را طی کرده که در تضاد با دیدگاه دیگر کشورها بوده و سبب شده آمریکا تا اندازه‌ای منزوی شود. در نشست سال گذشته گروه ۷ انزوای آمریکا به حدی بود که روزنامه‌نگاران و دولت فرانسه آن نشست را نشست گروه شش به اضافه یک توصیف کردند.

اما در نشست امسال لحن رئیس‌جمهوری فرانسه بسیار متفاوت بود. او گفت: «ترامپ می‌خواهد از منافع کشورش دفاع کند و به درستی این کار را کرده و او کسی است که مایل است نظرات با صراحت بیان شود و پیمان‌هایی منعقد شود.» ترامپ و رئیس‌جمهوری فرانسه گفت‌وگوهای مفصلی در حوزه‌های مختلف داشتند و اجتناب شرکت‌کنندگان در نشست از رویارویی با ترامپ سبب شد امسال نشست بسیار آرام برگزار شود. به‌نظر می‌رسد رهبران گروه هفت امیدوار نیستند بتوانند از طریق مخالفت با ترامپ او را به تغییر رویه وادار کنند. اگرچه تغییر سیاست رهبران گروه ۷ در قبال ترامپ سبب آرامش نشست شده اما از میزان اثرگذاری این نشست کاسته است.