صنایع پیشتاز رشد

نگارنده اعتقاد دارد در حال حاضر و طی ۶ ماه آینده بازار سرمایه همچنان پتانسیل جذب سرمایه‌های افراد تازه وارد را داشته و فضای کلی بازار نیز روندی صعودی خواهد داشت، بنابراین شاخص کل بورس به مدد رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ با عبور از عدد ۳۰۰ هزار واحد می‌تواند تا مرز ۳۸۰ هزار واحد رشد کند. در میان صنایع رشد‌یابنده بازار طی ۶ ماه آینده صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی، خدماتی و بانکداری، حمل‌ونقل، قندی و سایر سهم‌های با پتانسیل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، رشد سریع‌تری در بازار خواهند داشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود همزمان با رشد قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، درآمد شرکت‌ها در سال جاری و آتی همچنان صعودی بماند و این باعث می‌شود نسبت قیمت به درآمد کل بازار به‌رغم رشد شاخص کل تعدیل شده و فضای بازار برای حضور سرمایه‌های جدید جذاب باقی بماند. در این فضای رشد، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های مناسب زمینه حفظ نقدینگی ورودی به بازار را از طریق جذب و پذیرش شرکت‌های جدید فراهم آورد و ریسک خروج نقدینگی از بازار را مشابه آنچه در سنوات قبل اتفاق افتاده است، کاهش دهد.

همچنین رشد بازار در شرایط فعلی فرصت مناسبی را پیش‌روی مدیران و مالکان شرکت‌های بورسی قرار داده است تا رشد قیمت سهام خود را غنیمت شمرده و با اتخاذ سیاست‌های توسعه‌ای زمینه جذب حداکثری سرمایه‌ها را در شرکت‌ها فراهم آورند و مصارف سرمایه‌ای خود را از این طریق تامین مالی کنند. بدیهی است تداوم رشد بازار سرمایه با تغییرات احتمالی در نرخ ارز و قیمت جهانی نفت و همچنین نرخ تورم در ارتباط است. اما ادامه رشد شاخص بورس با ثبات نسبی سیاست‌های فعلی در نرخ ارز و همچنین قیمت جهانی نفت امکان‌پذیر خواهد بود. حذف ارز یارانه‌ای در اقتصاد از صنایع غذایی، قندی، دارویی و لاستیک می‌تواند قیمت سهام این گروه‌ها را نیز طی ماه‌های آتی با رشد همراه سازد. بنابراین رشد شاخص کل بورس تا زمان تطبیق کامل ارزش روز صنایع با نرخ دلار ادامه خواهد یافت و پس از آن شرکت‌ها و صنایعی توان رشد قیمت خواهند داشت که زمینه خلق ثروت را از طریق افزایش بهره‌وری، طرح‌های توسعه یا کاهش قیمت تمام شده فراهم کرده باشند. بررسی شرکت‌های شاخص هموزن همچنان رشد شرکت‌های این گروه را نشان می‌دهد. در این میان شرکت‌های گروه خودرو و سیمانی و دارویی و همچنین تک سهم‌های دارای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می‌توانند پیشتاز شرکت‌های این شاخص باشند.

بسیاری از شرکت‌های گروه شاخص هموزن به مدد افزایش نرخ دلار و حذف نرخ‌گذاری‌های دولتی امکان ظهور یافته‌اند و همچنان توان کسب سهم بیشتری از ارزش کل بازار را دارند.  توجه به سهم هر یک از صنایع نسبت به ارزش کل بازار و تحلیل آن در دوران رشد و رکود می‌تواند چراغ راه سرمایه‌گذاران در انتخاب‌های خود باشد. در حال حاضر هیچ یک از اندیکاتور‌ها در شاخص هم وزن علائم برگشتی در بازار نشان نمی‌دهند. در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری با افزایش ارزش پرتفوی سهام آنها نیز مجددا در مرحله رشد بعدی بازار قرار دارند و عمدتا در حال حاضر زیر NAV در حال معامله هستند. این گروه از شرکت‌ها همواره مورد توصیه برای افراد با ریسک‌پذیری کم قرار دارند. بررسی بازار‌های رقیب بورس نیز نشان می‌دهد در حال حاضر هیچ یک از بازارها توان رقابت با بازدهی شاخص بورس را نداشته و فقط نظاره گر صعود بازار سهام خواهند بود.  ذکر این نکته بسیار اهمیت دارد که تمام بازارهای رقیب بورس در ایران کاملا سنتی و فاقد ابزارهای نوین بازار سرمایه است. هر چند که ابزارهای طراحی شده در بورس امکان حضور علاقه‌مندان به این بازارهای موازی را نیز فراهم آورده و امکان حضور برای فعالان این حوزه فراهم است.  البته اگر ابزار‌های معاملات آتی در تمام بازارها فعال شوند برای پیش‌بینی بازار و تعیین جهت آن بسیار مفید خواهد بود.