در این کلیپ که از سوی یک پیمانکار پیشین دولت منتشر شده جزئیات حیف و میل اموال عمومی به دست السیسی و ارتش توصیف شده است. او در این ویدئوها، رئیس‌جمهوری و برخی فرماندهان ارتش را به سوء استفاده از اموال مردم و ساخت کاخ و... متهم کرده است. السیسی پذیرفته که چنین ساخت و سازهایی در حال انجام است؛ اما گفته من این کاخ‌ها را نه برای خود بلکه برای مردم می‌سازم!

مردم در تظاهرات‌ها شعارهایی ‌سر‌ می‌دهند که در دوران خیزش عربی سال ۲۰۱۱ شنیده می‌شد. آنها خواستار کناره‌گیری السیسی از قدرت هستند و برخی صاحب‌نظران معتقدند اوضاع بد زندگی مردم و فساد گسترده در دولت و ارتش، مصر را در آستانه انفجار قرار داده است. البته راه پیش روی مردم برای سرنگون کردن دولت راهی پرفراز و نشیب است. سه سال پیش دولت مصر از صندوق بین‌المللی پول وام دریافت کرد و متعهد شد برخی اصلاحات اقتصادی را انجام دهد. کاهش کسری بودجه و بالا بردن نرخ رشد اقتصاد جزو این تعهدات است؛ اما السیسی برای تحقق این تعهدات به جای کاستن از هزینه‌های بی‌مورد و فسادآلود دولت، یارانه‌ها را کاهش داده و نتیجه این امر افزایش فقر در بین مردم و رشد بدهی‌های خارجی مصر است.

در مطالب حاضر به وضعیت کنونی مصر، علل خشم مردم، وضعیت اقتصادی این کشور در صورت ادامه سیاست‌های السیسی و ارتش و پیش‌بینی‌هایی درباره آینده ارائه می‌شود.

 

احسان آذری‌نیا