تازه‌ترین آمار منتشرشده درباره وضعیت و تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران که از سوی دفتر اقتصاد مسکن منتشر شد، نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران شهریورماه امسال با بیش از ۲ درصد کاهش نسبت به میانگین قیمت مسکن در مردادماه از ۱۳ میلیون و ۱۸۰هزار تومان در میانه تابستان به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. مردادماه نیز برای اولین بار بعد از گذشت ۴۵ ماه، قیمت اسمی مسکن با کاهش ۳ درصدی تورم ماهانه آپارتمان‌های مسکونی ریزش کرد. میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در حالی برای دومین ماه پی‌درپی کاهشی شده است که در عین حال شیب کاهش ماهانه قیمت مسکن نسبت به مردادماه کمتر شده است و از افت ۳ درصدی تورم ماهانه به کاهش حدود ۲ درصدی رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده تغییر در سرعت کاهش قیمت مسکن در شهر تهران است؛ هرچند انتظارات کاهشی قیمت همچنان در بازار مسکن پایتخت ازسوی طیف متقاضیان خرید آپارتمان تداوم دارد.

آمارها همچنین نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در شهریورماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته- شهریور سال ۹۷- معادل ۶/  ۵۹ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که همزمان با ثبت دومین ماه کاهش قیمت مسکن در شهر تهران، رکورد تاریخی افت حجم معاملات خرید آپارتمان و رکود معاملاتی مسکن نیز در شهریورماه به ثبت رسید. در ۳۱ روز منتهی به پایان شهریورماه امسال، تعداد معاملات خرید مسکن در مقایسه با ماه‌های قبل باز هم کاهش یافت و حتی از رقم حداقلی تعداد معاملات خرید مسکن ثبت‌شده در مردادماه نیز در سطح پایین‌تری قرار گرفت.

مرداد امسال در حالی با ثبت ۲ هزار و ۹۰۰ فقره معامله خرید آپارتمان در شهر تهران تعداد معاملات خرید مسکن از سطح حداقلی نیز سقوط کرد که این میزان در شهریورماه باز هم کاهش یافت و به ۲ هزار و ۴۵۶ فقره معامله مسکن رسید. حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران در شهریورماه امسال در مقایسه با مردادماه ۱۵ درصد کاهش یافت. این در حالی است که تعداد معاملات خرید آپارتمان در شهریور امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل- شهریور ۹۷- نیز ۷۳ درصد کم شد. این موضوع نشان می‌دهد هم‌اکنون بازار مسکن شهر تهران با یک رکورد تاریخی به لحاظ افت حجم معاملات خرید مسکن مواجه شده است؛ چراکه دست‌کم از سال ۹۳ به بعد حتی در ماه‌های نیمه تعطیل بازار مسکن -فروردین ماه-نیز تعداد معاملات خرید مسکن بیش از تعداد معاملات خرید آپارتمان در شهریورماه امسال بوده است.

ثبت این تحولات تاریخی در بازار مسکن پایتخت، این سوال را ایجاد می‌کند که علت کاهش قیمت اسمی مسکن در دو ماه گذشته چه بوده است؟ آیا این کاهش قیمت مسکن در ماه‌های آتی تکرارپذیر خواهد بود؟ و بازار مسکن همچنان در یک شیب نزولی کاهش قیمت قرار خواهد داشت یا آنکه بالاخره بعد از دو ماه، قیمت‌ها در بازار ثابت خواهد شد؟ در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.